9-5 Aero Käyntiongelmaa
9-5 Aero Käyntiongelmaa
Moro,
Vaihdoin 2003 malliseen 9-5 Aeroon Briteistä tilaamani uuden b235 moottorin. Kaikki meni vaihdon puolesta ok, mutta hivenen propleemaa. Auto toimi erinomaisesti kevyessä kiihdytyksessä ja moottoritie nopeuksissakin. Ongelma tuli ripässä kiihdytyksessä. Kone stumppasi ja piti löysätä heti. Tänään taas runttasin hieman kaasua ja meno loppui, sekä tuli vikaa. Kone käy tyhjäkäyntiä hyvin n.10 sekuntia, jonka jälkeen ahtopainemittari käy punaisella ja seilaa, jonka jälkeen auto tukehtuu. Kaasuläppäkotelosta kuuluu sammuttamisen jälkeen pian napsahdus en tiedä kuuluuko asiaan. Huomenna saan uuden dic yksikön, mutta kipinää tulee kyllä kaikkiin tulppiin entisestäkin.
T. Kätsä
Vaihdoin 2003 malliseen 9-5 Aeroon Briteistä tilaamani uuden b235 moottorin. Kaikki meni vaihdon puolesta ok, mutta hivenen propleemaa. Auto toimi erinomaisesti kevyessä kiihdytyksessä ja moottoritie nopeuksissakin. Ongelma tuli ripässä kiihdytyksessä. Kone stumppasi ja piti löysätä heti. Tänään taas runttasin hieman kaasua ja meno loppui, sekä tuli vikaa. Kone käy tyhjäkäyntiä hyvin n.10 sekuntia, jonka jälkeen ahtopainemittari käy punaisella ja seilaa, jonka jälkeen auto tukehtuu. Kaasuläppäkotelosta kuuluu sammuttamisen jälkeen pian napsahdus en tiedä kuuluuko asiaan. Huomenna saan uuden dic yksikön, mutta kipinää tulee kyllä kaikkiin tulppiin entisestäkin.
T. Kätsä
Re: 9-5 Aero Käyntiongelmaa
Kaasuläpälle menevä imuputki kirrattu huonosti jostain päästä? Kovassa kiihdytyksessä voinut joku pää antaa löysää jos ei ole asiallisesti klemmaroitu
SAAB 9-5 Aero -05
Re: 9-5 Aero Käyntiongelmaa
Samanlainen vika tuli koettua, kun huonosti kiinnitetty ahtoilman jäähdyttimen letku irtosi.
Tien päällä otin ilmamassamittarin piuhan irti, niin auton sai nilkutettua vikatilassa varovasti kotiin klemmarin kiristykseen
Tien päällä otin ilmamassamittarin piuhan irti, niin auton sai nilkutettua vikatilassa varovasti kotiin klemmarin kiristykseen

9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: 9-5 Aero Käyntiongelmaa
Terve,
Taas on hieman selvitelty. Kun tyhjäkäynnillä nostaa ahtoja menee rikkaalle ja meinaa tukehtua. Putkesta aivan mustaa ja bensaa mukana. Olisikohan kyseessä jokin anturivika? Luulisiko, että ahdot nousee ja sen mukaan lykkää bensaa. Mikähän osa sökönä?
Taas on hieman selvitelty. Kun tyhjäkäynnillä nostaa ahtoja menee rikkaalle ja meinaa tukehtua. Putkesta aivan mustaa ja bensaa mukana. Olisikohan kyseessä jokin anturivika? Luulisiko, että ahdot nousee ja sen mukaan lykkää bensaa. Mikähän osa sökönä?
Re: 9-5 Aero Käyntiongelmaa
Ilmamassan mittauksessa on jotain häröä jos mittari (joka näyttää ilmamassaa) menee punaiselle auto paikallaan.. Musta putkesta viittaisi myös siihen että jostain syystä kuvittelee saavansa valtavia määriä ilmaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 Aero Käyntiongelmaa
Hämmästelen vain sitä miksi se nostaa ahtopainemittarin tyhjäkäynnillä. Eihän se oikeasti voi nostaa tyhjäkäynnillä yhtään ahtoa. Mielestäni ei kyllä liity moottorin saamaan imuilmamassaan vaan jotenkin tähän ahtopaineluuloon.
Re: 9-5 Aero Käyntiongelmaa
Edelleenkään se mittari ei näytä ahtopainetta, vaan ilmamassamittarin näkemää ilmamassaa. Joten massamittarivika vaikuttaa todennäköiseltä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 Aero Käyntiongelmaa
Ok. Auto pyörii tyhjäkäyntiä kun ottaa tuon kumisen väliletkun pois ilmamassamittarin ja cobran välistä. OBD antaa vikakoodin P1300.
Re: 9-5 Aero Käyntiongelmaa
Ota ilmamassamittarin liitin irti ja kokeile toimiiko paremmin. P1300 on virhesytytyksen koodi joka tulee nyt todennäköisimmin pielessä olevasta seoksesta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com