Venttilin naputusta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Venttilin naputusta

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Alkoi eilen venttiili naputtamaan aika äänekkäästi aivan yllättäen.
Tämä tapahtui ensimmäisellä käynnistyksellä katsatuksen jälkeen 8O , meinasin mennä takaisin konttorille mesomaan että mitäköhän vittua teitte, jäi menemättä, tuskin liittyy katsastukseen.
Sikäli mystistä että naputus häviää välillä.
Laitoin eilen illalla valve cleaneria ensiavuksi kun en muutakaan keksinyt ja heitin pienen lenkin. Tänä aamuna kun laitoin tulille kuului mahtava rallatus muutaman sekunnin, hyvä ettei mennyt housuun, hiljeni kyllä saman tien.
Epäilin jo että ei ole öljy kiertänyt kun tuo GM:n suodatin ulissut silloin tällöin parin viikon ajan, vaihdoin sen tänään.
Voisko olla syy jossain muualla kuin mekaaninen vika venttiilissä?
On se aika kumma jos autolla on ajettu vajaa 20 tkm sisäänajon jälkeen ja pitää jo koneremppaan ryhtyä :wink:
Autossa stage1, ajeltu nyt pari tankillista nyt bensalla.

-01 Wagon 2.0 218 tkm
rami22

.

Viesti Kirjoittaja rami22 »

.
Viimeksi muokannut rami22, To Kesä 13, 2013 03:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: Venttilin naputusta

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Ei kai vielä... Putsattu 5 tkm sitten, parin etanoli tankillisen jälkeen.
Kaivan tänään vanhan öljynsodattimen roskista ja katson oliko se tukossa vai
ääntelikö muuten vaan
rami22

.

Viesti Kirjoittaja rami22 »

.
Viimeksi muokannut rami22, To Kesä 13, 2013 03:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: Venttilin naputusta

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Joo kyllä vaihdettiin ja tehtiin huohotinpäivityskin.

Ja vielä huoltajan kanssa ihasteltiin kun käy siististi kone
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24634
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Venttilin naputusta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vaihtuiko öljymerkki?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: Venttilin naputusta

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Vanhasta öljystä ei ole tietoa, laittoivat PCS:llä Mobil1 5W50.
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Venttilin naputusta

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

SAABpaaja kirjoitti:Vanhasta öljystä ei ole tietoa, laittoivat PCS:llä Mobil1 5W50.
Tuo Mobilin 5W50 on paskaa. Hirveä lisäainecocktaili johtuen laajasta viskositeetti alueesta jota tuskin tarttee 9-5:ssa.
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: Venttilin naputusta

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Tuo Mobilin 5W50 on paskaa. Hirveä lisäainecocktaili johtuen laajasta viskositeetti alueesta jota tuskin tarttee 9-5:ssa.[/quote]

Tykkään kun mielipiteet ja asiat sanotaan suoraan eikä jahkailla.
Pitää laittaa tuo öljynvaihto työn alle.
Jos venttiili äänet häviää öljy merkkiä vaihtamalla niin vois
"markkaselle" tarjota kossu pullon, edellyttää tietysti että menee
yhellä huikalla :lol:

Tuli avattua tuo vanha suodatin, ei se ainakaan tukkeessa ollut.
Venttiilien kovemmat äänet on hävinnyt, ainakin toistaiseksi, toivottavasti oli satunnainen rytmihäiriö.
Kyllä niistä ääntä lähtee, taitaa vaan toisissa autoissa tulla
vakiovarusteena samat äänet.
Luulen että sen valve cleanerin laiton jälkeisenä aamuna kuulunut konsertto
venttiileistä johtui aineen liottamista töhnistä yön aikana mitkä hetken pyöri venttiilien välissä (jos se nyt oikeasti putsaa venttiilit).
Cleaneri purkki oli tarkoitettu 75 litraan bensaa, laitoin vajaaseen neljäsosa tankkiin,
tais tulla vahvahko annostus.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Venttilin naputusta

Viesti Kirjoittaja nugge »

SAABpaaja kirjoitti:
Markkanenn kirjoitti:Tuo Mobilin 5W50 on paskaa. Hirveä lisäainecocktaili johtuen laajasta viskositeetti alueesta jota tuskin tarttee 9-5:ssa.
Tykkään kun mielipiteet ja asiat sanotaan suoraan eikä jahkailla.
Pitää laittaa tuo öljynvaihto työn alle.
Jos venttiili äänet häviää öljy merkkiä vaihtamalla niin vois
"markkaselle" tarjota kossu pullon, edellyttää tietysti että menee
yhellä huikalla :lol:

Tuli avattua tuo vanha suodatin, ei se ainakaan tukkeessa ollut.
Venttiilien kovemmat äänet on hävinnyt, ainakin toistaiseksi, toivottavasti oli satunnainen rytmihäiriö.
Kyllä niistä ääntä lähtee, taitaa vaan toisissa autoissa tulla
vakiovarusteena samat äänet.
Luulen että sen valve cleanerin laiton jälkeisenä aamuna kuulunut konsertto
venttiileistä johtui aineen liottamista töhnistä yön aikana mitkä hetken pyöri venttiilien välissä (jos se nyt oikeasti putsaa venttiilit).
Cleaneri purkki oli tarkoitettu 75 litraan bensaa, laitoin vajaaseen neljäsosa tankkiin,
tais tulla vahvahko annostus.
Esim Castrol 5w30 C3(~35€) käy mainiosti jos haluaa merkki litkuilla pelaa. Castrol Edge 0w40(70€) ei kannata ku ei taho pysyä koneessa.
Muuten motonetistä/puuilosta GM litkut(23€).
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
rami22

.

Viesti Kirjoittaja rami22 »

.
Viimeksi muokannut rami22, To Kesä 13, 2013 03:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Venttilin naputusta

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Venttilin naputusta

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

rami22 kirjoitti:9-5:sissa ja tonnarissa käyttäny mobilin ykköstä eikä ole ollut ongelmia öljyn takia.staget ja re85 päivityksillä,kone pysyny puhtaana ilman etanoliakin.suurin syy lienee öljyn vaihto välin liian pitkä väli sekä tarvike suodattimet.yksi mikä kerää kökköä on kovanajon jälkeen auton sammuttaminen välittömästi,tulikuuman ahtimen putkiin ja kanaviin jää öljystä jäämiä kun "palaa kiinni".kokeile kaataa metalli vatiin öljyä ja kuumenna altapäin punahehkuun ja anna jäähtyä,varmasti vatissa skördeä kiinni...
Mobil 1 on kuutta erilaista joten kerro toki tarkemmin mitä olet käyttänyt.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Venttilin naputusta

Viesti Kirjoittaja eeskola »

(Tuollaiset valve clenerithan on polttoaineen sekaan laitettavaa tavaraa, joka on tarkoitettu poistamaan venttiilien pinnasta karstaa. Naputusmeteli taas liittyy tyypillisesti öljynkiertoon.)

Jos 9-5:n konen naputtaa, niin kyllä siellä on jotain muuta vikaa kuin 5W-50 Mobilin käyttö. Joko öljynpaineissa vikaa tai sitten venttiilinnostaja jumissa tai kakkaa nostajassa (ts. öljynpaine ei poista välystä nokka-akselin ja venttiilin välistä ja siitä seuraa meteliä).

Ennemmin noista viskositeetti-indeksin parantamiseen käytetyistä lisäaineista (joita tietysti käytetään runsaasti öljyissä, joissa noinkin laaja viskositeettialue) murehtiminen liittyy niiden kuumakestävyyteen rankassa käytössä. Jos kone käy pitkiä aikoja hyvin kuumana , nämä lisäaineet voivat menettää ominaisuuksiaan ja "öljy menee liruksi" kuumana. Ei mahdottoman suuri ongelma nestejäähdytteisessä moottorissa arkiajossa normaaleilla vaihtoväleillä (kaikki öljythän menettävät ominaisuuksiaan käytössä - siksi niitä vaihdetaan). Ahdettu ilmajäähdytteinen ratakäytössä voisi sitten olla sellainen toinen ääripää.

E
rami22

.

Viesti Kirjoittaja rami22 »

.
Viimeksi muokannut rami22, To Kesä 13, 2013 03:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin