Outo hälysysteemi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Outo hälysysteemi

Viesti Kirjoittaja karg »

Onks kukaan törmänny semmoseen hälysysteemiin, että ku pistää kolkin käyntiin ja oven kiinni niin pitää nytkäyttää kuskin ikkunanappia 3 kertaa ennen ku lähtee ajelemaan, ettei auto ala mölyämään ja vilkuttelemaan valoja? Tommonen olis tarkotus saada pois päältä..
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Outo hälysysteemi

Viesti Kirjoittaja hz81 »

karg kirjoitti:Onks kukaan törmänny semmoseen hälysysteemiin, että ku pistää kolkin käyntiin ja oven kiinni niin pitää nytkäyttää kuskin ikkunanappia 3 kertaa ennen ku lähtee ajelemaan, ettei auto ala mölyämään ja vilkuttelemaan valoja? Tommonen olis tarkotus saada pois päältä..
En Saabissa, mutta vastaavia ja hurjempia virityksiä näin lukuisia useissa eri merkeissä itä-rajalla. Ei takuulla ole alkuperäinen systeemi.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Outo hälysysteemi

Viesti Kirjoittaja karg »

Joo ei ole alkuperäinen.. aattelin vaan että jos joku olis törmänny vastaavaan niin vois tietää että miten sen saa veke. Toki vois purkaa kojelautaa hiukan ja kattoa että mihin kojelaudan reunaan istutettu LED johtaa..
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Outo hälysysteemi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Mulla vastaavia kokemuksia. Onko Viron tuonti kyseessä?
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Outo hälysysteemi

Viesti Kirjoittaja karg »

Joo, uitin sen eilen Virosta.
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Outo hälysysteemi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Aika monessa on ollut tuollainen samanlainen systeemi, eli ennen käynnistämistä on pitänyt avata takapenkin oikeaa ikkunaa vähän ja kiinne. Sitten on häly ja ajonesto lähteny pois päältä. Onko sulla mitään erillistä sirua, millä saa ton hälyn pois päältä? Nykysessä kulkineessa on erillinen avainsiru, millä saa kytkettyä hälyn ja ajoneston pois päältä..
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Outo hälysysteemi

Viesti Kirjoittaja karg »

Toi systeemi pistetään pois päältä ennen liikkeellelähtöä silleen, että nytkäyttää kuskin ikkunanappia 3 kertaa ylös päin ja sitten kuuluu piiiiip. Ei vaikuta ajonestoon tai ajamiseen muutenkaan, vaan toi on pelkästään audiovisuaalinen hälyefekti, minkä on vissiin tarkotus hämätä jotain satunnaista varasta.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Outo hälysysteemi

Viesti Kirjoittaja karg »

Nyppäsin ton boksin irti -> auto starttaa, käy hetken huonosti ja sammuu.

Boksissa on tämmönen tarra:

A.N.P.I - B.V.V.O
01001-CJ1
SECURITY TOUCH

Pitäs keksii, että miten ton saa veke niin että auto pysyy käynnissä.
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Outo hälysysteemi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Varmaan olisi hyvä purkaa loputkin hälyn piuhat pois autosta? Niitä seuraamalla varmaan löytyy ongelma auton sammumiseenkin.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Outo hälysysteemi

Viesti Kirjoittaja core2 »

karg kirjoitti:Nyppäsin ton boksin irti -> auto starttaa, käy hetken huonosti ja sammuu.

Boksissa on tämmönen tarra:

A.N.P.I - B.V.V.O
01001-CJ1
SECURITY TOUCH

Pitäs keksii, että miten ton saa veke niin että auto pysyy käynnissä.
Ota huomioon, että joitakin tarvike hälyjäkin löytyy jotka ovat naitetut Tech'in kanssa auton Twice'en.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
markkula
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Outo hälysysteemi

Viesti Kirjoittaja markkula »

google löytää noilla kirjainkoodeilla tällaista:

http://www.indev.be/Site/BF/more-information/#backtotop

ja sieltä tyypillä haku tuo:

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=c ... pEqPxOUn7Q
9-5 2.0 Tid 2010 x2
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Outo hälysysteemi

Viesti Kirjoittaja karg »

Vissiinkin onnistu tän systeemin poisto käytöstä. ABS-yksikön liittimeen meni yksinäinen piuha tolta boksilta. Piuha oli vain painettu liittimeen ja siitä se otti ilmeisesti nopeustiedon. Nappasin piuhan ylös ja kävin ajelemassa jonkin aikaa -> systeemi ei vinkunut eikä vaikuttanut enää ajoon. Boksi on edelleen paikallaan ja hengissä, mutta eipähän häiriköi, vaikkei nyi ikkunannostinta aina sen jälkeen kun joku ovi sulkeutuu.

Joskus jos tulee inspiraatio, niin voisi purkaa koko höskän pois lisäämästä auton massaa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4832
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Outo hälysysteemi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ng 9-3:ssa ei ole erikseen Twice-yksikköä.
Koko varashälytin on hajautettu auton muihin jo olemassa oleviin ohjausyksiköihin (BCM, CIM, sähkökeskukset jne). Järjestelmän tiedot kulkevat väylää pitkin yksiköiltä toiselle.
Edellyttäen tietenkin, että hälytin on aktivoitu autoon.

Jälkiasenteista CAN-väylähälytintäkin on saatavana. Siinä on tietenkin sitten erillinen keskusyksikkö, joka liitetään auton väylään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Outo hälysysteemi

Viesti Kirjoittaja karg »

Toi ei siis ole mikään perinteinen varashälytin, vaan kolmannen osapuolen tekemä ajonesto, mikä on joskus pistetty tohon kolkkiin Saabin oman varashälyn lisäksi. Vaikuttaa siltä, että bensapumpun virrat kiertää ton boksin kautta jostain lähtien ja sitten kun sen kohdan löytää ja korjaa, niin voi poistaa loputkin. Kai toi on lähinnä siksi pistetty, että jos on jätetty hölmöyksissään ovet auki ja avaimet virtalukkoon kahvilareissun ajaksi, niin joku satunnainen autovaras ei pääse kovin pitkälle.

Piuhoja menee ainaskin ovikytkimille, kuskin oven ikkunanapille ja akun edestä alhaalta kulkevan johtosarjan sisään (mikä lie johtosarja..?). Sen lisäksi oli siis ainaskin toi ABS-yksikön liittimeltä lähtevä nopeussignaali. Tulkkasin tosta ranskan kielisestä paperista, että vissiin kun nopeus ylittää 20km/h niin siitä 3 minuutin päästä alkaa nopeuskikkailut ja tosta 60s ni auto sammuu, ellei koodia isketä ikkunanapilla. Tarviis ehkä vaivata naapurin ranskista niin se vois suomentaa loput tekstit. Nyt kun toi setti ei saa nopeustietoa, niin se ei myöskään älyä, että auto liikkuu joten se pysyy hiljaa :)

Tämä siis toimii lähinnä taustalla. Kun boksilla on virrat, niin se kyttää koko ajan sitä, että jos joku ovi avataan ja suljetaan, niin sen jälkeen tarvii iskeä koodi sisään sillä kuskin ikkunanapilla tai muuten alkaa toi aiemmin kuvattu kiukuttelu ajeltaessa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4832
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Outo hälysysteemi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Onhan noita jälkiasenteisiä hälyttimiä olemassa vaikka minkä laisia.
Itsellänikin on sellainen. Ei kuitenkaan ollenkaan tuollainen kuin edellä.
Ennemminkin perinteinen hälytin, joka kytketään kaukosäätimellä päälle tarvittaessa. Eri tilatietoja sitten otetaan autosta vähän sieltä täältä ja nekin perinteisinä kytkintietoina.

Hankaluus on usein jälkiasenteisilla sen vuoksi, että niistä on harvemmin käytettävissä asennusdokumentteja. Itse jos on asentanut, niin sitten sen muistaa, tai sitten ei. Sarjan mukana tullut asennusohje on hyvä, mutta sekään ei aina auta. Jokainen asennus on yleensä tapauskohtainen käytännön toteutukseltaan. Etsimällä ja tutkimalla sitten toivottavasti aina selviää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin