Joutokäynti koholla

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Joutokäynti koholla

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Tuossa -79:ssä on ilmeisesti jonkin sortin automaattiryyppy? Käy vaan aikas kovilla kierroksilla eikä laske lämmettyäänkään.. mietin vaan että toimiiko automaattiryyppy just niin hyvin kuin tuon ikäisessä voi olettaakin toimivan eli jää päälle :roll: Vinkkejä miten sais kierrokset laskemaan? Kaasua kun käyttää nopeasti pohjassa niin hetkeksi niin kuin vähän helpottaisi mutta nousee heti takas..
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Joutokäynti koholla

Viesti Kirjoittaja enska »

En ole kaasutinexpertti mutta viime kesänä painiskelin vastaavien ongelmien kanssa. Kaasuttimessa on mm. Automaattiryypyllä kalvo mikä vuotaessaan oireilee kutakuinkin noin.
Tilasin korjaussarjan kaasutinexpertiltä ja vaihtelin osat kaaasariin ja tällä sain auton käymään ja automaattiryypynkin toimimaan oikein. Tuo nopea joutokäynti kesäaikaan kylmänä kestää hetken jonka jälkeen käynti laskee....

Tarkista oman kaasuttimen malli, minusta se on sama kuin tuossa -80 mallissa....kokeile hakutoimintoa kuuppa osastolla...
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Joutokäynti koholla

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Kaasutin on varmaan sama, kaksikurkkuinen solex. Haeskelin kyllä ja paljon aihetta sivuten löytyikin mutta yleensä ongelmana tuntui olevan epätasainen joutokäynti.. ties miten epätasaisesti tuo sitten kävisi jos kierrokset olisivat matalammat :roll:

Tuo olis vissiin käypänen..?

http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... .php?p=416
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Joutokäynti koholla

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

..toisaalta mietin että mitäpä on viisaammat mieltä kun tuosta tuplasolexistakin tuntuu mielipiteet olevan mitä on jotta jos ei laittais siihen turhaan rahaa kiinni vaan alkais kärkkyä korvaavia kaasareita? Tarkoitus olis kuitenkin ajan kanssa kutitella tuosta vähän lisää potkua..

Ja edelliseen liittyen.. että auton saisi nyt ajoon ja käyntinopeuden sellaiseksi että voisi tarjota leimalle, voiko tuon automaattiryypyn poistaa/ohittaa? Auto on ja tulee olemaan vain kesäkäytössä joten ilman ryyppyäkin pärjännee.
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Joutokäynti koholla

Viesti Kirjoittaja mestari »

mikset säädä ryyppyä pois päältä ja samalla tullaan katsoneeksi kurkkuun valuuko bensaa tyhjäkäynnillä venturiputkesta suoraan läpän päälle jos ,niin tiedät varmaan mitä mä tarkotan 8O
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Joutokäynti koholla

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

.. ja se säädetään mistä? Sorry, toinen toistaan tyhmempiä kysymyksiä kun ei ole mitään opasta, tms. eikä ole kaasaria ollut kun mopossa aikoinaan.. :oops:
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Joutokäynti koholla

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Tyhjäkäynnillä rikastinläpät auki ja bensaa valuu kaasuläpän päälle.. Joutokäyntisuutinta kun ruuvaa auki niin käynti vähän hiljenee mutta savutus lisääntyy. Yllättäen :roll: Joutokäynnin seosruuvin ruuvaamisella ei mitään merkitystä suuntaan tai toiseen..

V...u mä olen kyllä käsi näissä :oops: Ainoa "tukimateriaali" on Jukka Nousiaisen Saab 96 FAQ.. kiitos hänelle :D
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Joutokäynti koholla

Viesti Kirjoittaja tturku »

Klubikaupasta vaan hankkimaan sininen biblia eli kuuppien ja viippojen korjaamo-opas. Vain klubin jäsenet saavat ostaa kaupasta joten jos et ole vielä jäsen, on tuossa yksi hyvä syy liittyä klubiin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Joutokäynti koholla

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Kuinkas sattuikaan, juuri tänä aamuna maksoin jäsen- ja liittymismaksun :lol:

Mites, kun jostain vanhasta ketjusta haulla löysin että weberin 32/36 dgv olisi käypänen korvaus/virikaasutin, niin onko dgav water choke carburetor muuten sama mutta "korvaavalla" automaattiryypyllä superiin? Sillä ajattelin etsiä jotain yksinkertaisempaa kaasaria kun itsellä ei tämä osaaminen ole kovin korkeatasoista :roll: ja kun auton on tarkoitus toimia lähinnä kesäautona eikä päivittäisessä käytössä niin tulee mieleen että onko vastaavanlainen säätö- ja huolto-operaatio edessä joka kevät.. Sitä paitsi, kunhan aikaa taas riittää niin weber antaisi mahdollisuuden kutitella vähän lisää potkua irti v4:stä :wink:
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Joutokäynti koholla

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Ryyppy säädetty pois päältä, kiitos mestarille neuvoista. Ei valu enää bensaa tyhjäkäynnillä läpän päälle.. mutta käy vaan edelleen liian kovalla :? Ilmansuodatin irti kun tuota tuossa pyöritellyt niin pistin merkille että aika vahvasti huohottaa.. liekö tyypillistä tuon ikäisille/mallisille mutta joka tapauksessa. Voisiko näillä olla syy-yhteyttä?
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
utunpe-2
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 21:15

Re: Joutokäynti koholla

Viesti Kirjoittaja utunpe-2 »

Onko jäähdytysjärjestelmä varmasti ilmattu, ja vettä järjestelmässä tarpeeksi, minulla kummitteli tuo automaattiryyppy kun ei saanut hajua oikeasta lämpötilasta.
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Joutokäynti koholla

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Kiitos vinkistä, pitääpä tuo vielä tsekata. Aika lämpimänä kyllä tuntuu käyvän, ajattelin sen johtuvan vaan siitä että käy koko ajan niin kovilla kierroksilla :roll: Samaten pistin merkille että kehittäiskö vähän liikaa painetta kun tippasee syylärin täyttökorkista..
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Joutokäynti koholla

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

..ei auttanut ilmaus eikä nesteen lisäys :?
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Joutokäynti koholla

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Taas talonrakennuskiireiden lomassa alkanut muistelemaan mihin kuupan kanssa jäin..
enska kirjoitti:En ole kaasutinexpertti mutta viime kesänä painiskelin vastaavien ongelmien kanssa. Kaasuttimessa on mm. Automaattiryypyllä kalvo mikä vuotaessaan oireilee kutakuinkin noin.
Meinaat sitä kolmella ruuvilla kiinni olevaa kantta jonka keskellä on 8mm mutteri? Sen otin auki ja rikkihän se kalvo tikun nokassa on ihan selvästi. Tavallaan hyvä että jotain konkreettista vikaa löytyy! Mutta.. onko sillä kuitenkaan vaikutusta jos ryyppy on säädetty pois päältä? Sitä kun tuli jo kokeiltua..

Alkanut taas katselemaan korvaavia kaasareitakin.. Jos jollain löytyy nurkista käypästä Weberiä, tms., ehdotuksia otetaan mieluusti vastaan. Tuo dgv/dgav kiinnostais kovasti kun on hyvässä maineessa, mahdollistaisi tehonlisäyksen (joskus aikanaan kun on taas aikaa muullekin elämälle) ja näyttää olevan briteissä uusikin ihan siedettävän hintainen.. Fordin vakioasetuksilla, käykö siltään Saabiin?

"Weber 32/36 DGV 5A carburettor, part number 22680.005. It is genuine new stock from the factory & jetted as original equipment for the 1600 ohv Ford Mexico engine. It can of course be jetted for many other applications. Settings as follows:

Chokes 26/27 (fixed), main jets 140/135, air jets 165/160, idle jets 55/50, em.tubes f50/f6, pump jet 50, needle valve 200."

Jos ei, mitä pitäisi vaihtaa ja mihin suuntaan?

Kiitos taas (ja anteeksi :oops: ).
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Vastaa Viestiin