Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja Raser »

mienkoiv kirjoitti:eikö tossa(kin) pidä tulpata myös läppäkotelon taakse jäävä tumppi ja pitkän letkun alku?!
ne yhtyy toisiinsa klemmarilla siinä läppäkotelon takana...
Jos mankkuvenan ja läppäkotelon välistä irroitetaan molemmista päistä letku, niin minkä takia se irtonainen letku pitää tulpata?

Olisiko kenelläkään energiaa laittaa kuvia mitkä letkut irroitetaan ja mistä ja tulpataanko letkujen päät vai esimerkiksi läppäkotelon tyhjäksi jäänyt liitin vai esimerkiksi mankkuvenan tyhjäksi jäänyt liitin?

Tästä evap-järjestelmästä pitäisi saada täsmällisempää tietoa miten se toimii ja mitä osia letkuineen siihen liittyy. Mieluiten ottaisin sen pois käytöstä kuin alkaisin paikkailla uusilla takaiskuventtiileillä ja joillakin letkunpätkillä, saatika että ostaisin jotain kolmen sadan euron korjauspakettia merkkivaraosamyymälästä.

Kyseessähän minulla on vuosimallin 2006 "viirusilmä" 9-5 aero bensiini manuaali. Tuo muissa ketjuissa etsi-toiminnolla löytävä evap-järjestelmäpiirros ei oikein kerro "mitään" (for dummies), koska siitä piirustuksesta puuttuu osien nimet ja niiden merkitys järjestelmään, sekä tulevien tulppausten paikat mikäli systeemin haluaa ottaa pois käytöstä.

Kuva
Yritin epätoivoisena jopa tuunata saabista premium saksalaista, että luotettavuus paranisi... :?
Viimeksi muokannut Raser, To Maalis 13, 2014 01:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja koistha »

2006-mallin Evapissa ei ole enää yhteyttä mankkuvenan ja läppäkotelon välillä eli tulppaus on turha. Asian voi tarkastaa hyvin helposti mankkuvenan päästäa, uudemmissa mankkuvenalta imucobralle menevässä (R-) letkussa EI ole T-haaraa, josta yhteys läppäkotelolle lähtee.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Onko ne imuvuodot tutkittu?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja Raser »

Maximus kirjoitti:mielipiteeni on, että jos vertailukohtaa ei ole tai se on ollut alempitehoinen merkittävästi niin kyllä se aeron teho nostaa hymyn, eli tuskin on kaikki hummat käytössä.
NO NIIN !!!

Sytytyskasetin vaihto ja SATA HEPPAA lisää noin pt arviolta. :D :D :D

Alkaa jo varovasti suupieltä nykiä ja ohimosuonen syke tasaantuu...
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Eli ilmeisesti sama kuin meikäläisellä oman ostaessani, paloiko sinulla muuten check engine-valo? Hyvä kun sait tehot takaisin :)
SAAB 9-5 Aero -05
MattiR
"Turbo"
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Kirjoitan tähän viestiketjuun kun autossani on samaa tehonpuuteongelmaa.

Auto on 175 tkm ajettu 305 hv Aero Hirsch automaatti vm. 2005. Tehoja on kateissa persdynon ja sekuntikellon mukaan arviolta 50-80 hv. Tehoja ei ole mitattu penkissä.

Sytytyskasetti, ilmamassamittari ja polttoainepumppu ovat uusia. Moottori tuntuu olevan sinänsä kunnossa ja toimii moitteetta, mutta mielestäni auto ei kulje niin hyvin kuin pitäisi.

Tällaisista laitteista on aikanaan mittailtu noin 270 hv vetopyörätehoja ja ihan kohtuullisia kiihtyvyyksiä, mutta vertailuautojen (pari ysivitosta ja yksi piristetty 9000 aero) ja sekuntikellon perusteella en usko että autossani on kaikki hevoset kotosalla. Ei kulje sen kummemmin kuin normiaero. Mistähän kannattaisi alkaa metsästää vikaa?

Matti
Matti
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

MattiR kirjoitti:Kirjoitan tähän viestiketjuun kun autossani on samaa tehonpuuteongelmaa.

Auto on 175 tkm ajettu 305 hv Aero Hirsch automaatti vm. 2005. Tehoja on kateissa persdynon ja sekuntikellon mukaan arviolta 50-80 hv. Tehoja ei ole mitattu penkissä.

Sytytyskasetti, ilmamassamittari ja polttoainepumppu ovat uusia. Moottori tuntuu olevan sinänsä kunnossa ja toimii moitteetta, mutta mielestäni auto ei kulje niin hyvin kuin pitäisi.

Tällaisista laitteista on aikanaan mittailtu noin 270 hv vetopyörätehoja ja ihan kohtuullisia kiihtyvyyksiä, mutta vertailuautojen (pari ysivitosta ja yksi piristetty 9000 aero) ja sekuntikellon perusteella en usko että autossani on kaikki hevoset kotosalla. Ei kulje sen kummemmin kuin normiaero. Mistähän kannattaisi alkaa metsästää vikaa?

Matti
evap?
MattiR
"Turbo"
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Tuo evap lienee mahdollinen, saako sen kotikonstein jotenkin helposti testattua?
Matti
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja oju »

Tuki läppäkotelolle menevä letku ja katso vaikuttiko, ohjeet löytyvät etsi:llä.
MattiR
"Turbo"
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Kiitos, testaan näin ensi alkuun siis tuon evapin.
Matti
MattiR
"Turbo"
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Tutkin asiaa, autossani ei tule evap-systeemistä letkua magneettiventtiilille. Mankkuvenalta on letkut imucobraan, hukkaportille ja ahtimelle. Eli onko tässä (vm.2005) toisenlainen evap-systeemi kuin vanhemmissa ja voiko tässäkin evap silti aiheuttaa sen että ahtopaine ei nouse tarpeeksi korkealle tai ainakaan pysy siellä?
Matti
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Käy samalla kertaa läpi kaikki alipaineletkut, eli siitä bypassilta lähtevältä pikkuletkulta eteenpäin, ainakin omassa vuotta vanhemassa olivat melko hapokkaassa kunnossa. Silikoniletkua tilalle, letkuntarve noin 3 metriä.

Kuten tuossa yllä mainittiin niin viirusilmässä taitaa olla erilainen evap josta tuo lapsentauti on poistettu?
SAAB 9-5 Aero -05
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Sid infoa kehiin joltain softaajalta tai techin päähän..
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja suapas »

MattiR kirjoitti: Eli onko tässä (vm.2005) toisenlainen evap-systeemi kuin vanhemmissa
On
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja Raser »

Missähän mahtaisi olla vikaa kun jos hiljaa valuttelee vaikka liikennevalohin manuaalilaatikon kakkos-vaihteella suunnilleen tyhjäkäyntikierroksilla ja sitten painaa kaasun pohjaan, niin saabbi ei lähde minnekään vaan jää miettimään paikoilleen.

Ykkös-, kakkosvaihde kiihdytyksessä lähtee ihan ookoo, mutta pienillä kierroksilla ikäänkuin "tukehtuu" kun lyö kaasun pohjaan. Muuten kulkee kuin elukka kun on vähän kierroksia alla.

Sytytyskasetti ja ilmamassamittari vaihdettu uusiin juuri.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Vastaa Viestiin