venttileiden irroitus
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
venttileiden irroitus
saiskos joltakin piirustukset tai kuvia oma tekemistänne venttilin irrotus värkeistä eli millaisia olette rakennelleet.
en haluaisi ostaa sellaista koska oma tekemä on aina oma tekemä
eli vinkkejä,piirustuksia tai nettisivuja mistä löytyy piirustulkset!
nalleolut@luukku.com
en haluaisi ostaa sellaista koska oma tekemä on aina oma tekemä
eli vinkkejä,piirustuksia tai nettisivuja mistä löytyy piirustulkset!
nalleolut@luukku.com
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Turbo"
Paikallisesta halppiskaupasta halvin puristin mitä löytyy. Mielellään kokoa venäjä... Siihen rakentelee samanlaisen työkalun päähän kuin edellä. Itse käytin joskus vanhaa pyöreäksi kulunutta hylsyä, jonka rälläköin auki sopivasti.
Kannattaa seurata myös ihan "oikeita" työkaluja tuohon hommaan. Saattaa saada niitäkin joskus melko halvalla. Ymmärrän kyllä senkin jos työkalut pitää tehdä itse. Monesti suurin osa hauskuutta on uusien ratkaisujen keksiminen itse....
Kannattaa seurata myös ihan "oikeita" työkaluja tuohon hommaan. Saattaa saada niitäkin joskus melko halvalla. Ymmärrän kyllä senkin jos työkalut pitää tehdä itse. Monesti suurin osa hauskuutta on uusien ratkaisujen keksiminen itse....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
Kerran puristettiin venttiilijousia kasaan isolla pylväsporakoneella, missä oli terän tilalla itsetehty U-mallinen lattarauta.
´´´´ _____
____|
´´´´|_____
Noita päitä taittelemalla saa sopimaan erikokoisiin jousiin. Työn alla ei tuolloin kyllä ollut saab, vaan eräs toinen S:llä alkava merkki.
EDIT: Voi kun olen sokea, tossahan Myrkky juuri laittoin oikean kuvan kanssa tän pylväsporakonehomman
Ojennan itseni lukemaan aikaisempia viestejä tarkemmin.
´´´´ _____
____|
´´´´|_____
Noita päitä taittelemalla saa sopimaan erikokoisiin jousiin. Työn alla ei tuolloin kyllä ollut saab, vaan eräs toinen S:llä alkava merkki.
EDIT: Voi kun olen sokea, tossahan Myrkky juuri laittoin oikean kuvan kanssa tän pylväsporakonehomman

Ojennan itseni lukemaan aikaisempia viestejä tarkemmin.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Olis tarkoitus tehdä tämmönen työkalu omaan käyttöön. Tässä lähiaikoina vaihdan 16-venaiseen kanteen venttiilivarren kumit irroittamatta kantta koneesta. Lisäksi teen adapterin paineilmaa varten sytytystulpasta. Kytkemällä sylinterin sisään paineilman, saan venttiilit pysymään ylhäällä sen aikaa, kun venttiilin jousi on poissa ja kun lautanen lukitaan takaisin venttiiliin kiilapaloilla. Ennen operaatiota toki mittaan puristukset. Jos puristukset on kunnossa (ainakin tuo auto liikkuu ihan "normaalisti"), niin säästyy monta euroa, kun ostoslistalla on vain venttiilikopan tiiviste, venttiilivarrenkumit, jakajan tiiviste ja tiivisteliimaa.
Työkalu on omistajan mukaan 8- ja 16-venaisen kanssa yhteensopiva.
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m94&id=aah
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m94&id=aai
Niin, ja jos joku tätä metodia epäilee, niin olen tehnyt saman homman yhen öljysyöpön 12-venttiilisen corollan koneeseen. Homma toimii, kunhan vaan ei unohda sitä paineilmaa ja pudota venttiiliä sisään.
Työkalu on omistajan mukaan 8- ja 16-venaisen kanssa yhteensopiva.
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m94&id=aah
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m94&id=aai
Niin, ja jos joku tätä metodia epäilee, niin olen tehnyt saman homman yhen öljysyöpön 12-venttiilisen corollan koneeseen. Homma toimii, kunhan vaan ei unohda sitä paineilmaa ja pudota venttiiliä sisään.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tuohan oli todella pätevän näköinen laite. Tuo venttiilien alasputoamisen estäminen tuntuisi olevan ainoa puute. Joskin mitätön sellainen. Veistelee puukapulan, joka sopii palotilaan, tai onnistuisiko härvelin jatkokehitys siten, että kansi olisi tuossakin jonkin alustan ja painimen välissä.
Jokin latta alapuolelle ja samantyyppinen piinnitys läpipulteilla.
Kaikenkaikkiaan kyllä loistava keksintö...
Jokin latta alapuolelle ja samantyyppinen piinnitys läpipulteilla.
Kaikenkaikkiaan kyllä loistava keksintö...

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
Laittaa lattialle jotain pehmyttä, kuten riepua alle. Styrox-levyä on joskus myös kokeiltu mutta venttiilit tahtovat upota styroxiin...nalleolut kirjoitti:erittäin onnistunut työkalu.
mutta miten estää venttiiliä painumasta/kolhiintumasta alas painettaessa?
kuten kuvassa betonilattia ei vissiin ole ihanteellisin purkupaikka!
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
No, paineilma on ainaskin mun kokemuksella tosi helppo ja toimiva. Eikähän vuotavilla venttiileillä olevaan kanteen kannatakkaan vaihtaa pelkkiä kumeja. 

# 1771 - Mikko Mertanen