Kyllä tää rupeaa vähän synkäksi vetämään. Kahteen kertaan nyt jäänyt tien päälle tuolla vehkeellä. Ekalla kerralla kesti ajaa sen 20km ja nyt 90km...
Se on nyt selvää, että "kylmänä" auto toimii ok. Riittävästi kun ajaa, niin joku paikka lämpenee ja auto rupee oirelemaan niin, että tyhjäkäyntikierrokset humppaa ylös alas hetken aikaa startin jälkeen ja tuosta n.10min eteenpäin auto sammuu, eikä herää henkiin ennen kuin auto on taas jäähtynyt sen tunnin verran. Vian ollessa päällä, virtojen kytkeydyttyä mittaristossa loistaa vähän kaikki varoitusvalot mukaanlukien moottorin vikavalo ja oranssi "i", eikä startatessa tapahadu muuta kuin että pari valoa sammuu. Startti on mykkä ja niin tuntus olevan bensapumppukin. Tarpeeksi kun jäähtyy niin virtojen kytkemisen jälkeen mittaristoon jää palamaan moottorin vikavalo ja oranssi "i" ja auton käynnistyttyä nekin sammuvat. Onko tuo nyt ihan normaalia, että se vikavalo ja "i" palaa siinä mittaristossa, virtojen kykemisen jälkeen ja sammuvat auton käynnistyttyä?
Itsehän veikkaan tuota ecu:n rikkoontumista. Sen verran on tullut vietettyä unettomia öitä Googlen parissa, että on löytynyt useita vastaavia tapauksia joissa vian syy on ollut rikkinäinen ecu. Ihmetyttää vaan, että miksei siitä jäisi vikakoodia.
Onkohan mahdollista, että sinne ecuun tulee joku virtakatko ja kun virtakatko kestää riittävän pitkään, niin vikakoodit häviää ecusta? En tiedä onko tuota autoa testattu TECH:llä vian ollessa päällä vai vasta sitten kun paikat on jäähtyneet ja auto on taas käyntikunnossa...
Jos tuo ecu nyt on päreinä, niin pitää toivoa että korjaavat sen UUDELLA ecu:lla, eikä millään purkaamolta haetulla käytetyllä osalla.
Toivottavasti myös tutkivat sen vian nyt ihan oikeasti. Nyt sitä oli käytetty testerissä ja sen jälkeen käyty konehuoneesta liittimet läpi ja putsattu ne kun eivät muutakaan keksineet, kun ei niitä vikakoodejakaan ollut. Putsauksen jälkeen ajettu 50km lenkki ja käytetty autoa pitemmän aikaa moitteetta.
edit. Sen verran vielä lisäystä, että ajotietokoneen kulutuslukema näytti aina virtojen kytkemisen jälkeen 11.4l/100km. Eli autoliikkeestä lähtiessä oli tuo 11.4l näytössä, nollasin nollasin keskikulutuksen ja 70km ajon aikana keskikulutukseksi oli muodostunut 6.5l/100km, kun pysähdyin tupakalle. Tupakkitauolta lähtiessa lukema olikin 11.4l josta sitten taas tippui järkeviin lukemiin, ennen kuin auto hyytyi. Tuon jälkeen taas virtojen kytkeydyttyä, lukema oli pompannut siihen 11.4l... En sitten tiedä, että liittyykö tuo siihen auton hyytymiseen.
