9-3ss 1.8t sammui ajosta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

9-3ss 1.8t sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Kävin tänään ostamassa tuollaisen 2005 vuotisen 170tkm ajetun 1.8t:n. Koeajolla auto toimi moitteetta ja saatiinkin kaupat aikaiseksi.

Kotimatkan koittaessa huomasin auton käynnistettyäni, että kierrokset humppas muutaman kerran 600-1200rpm ja sitten tasaantuivat siihen 800rpm nurkille. En kiinnittänyt asiaan sen kummemmin huomiota, vaan läksin siitä tien päälle ja kotia kohti. N.20 kilsan ajon jälkeen syttyi moottorin vikavalo ja moottori sammui välittömästi. Auto tien laitaan ja starttailu yrityksiä, mutta virta-avainta kääntäessä ei tapahdu muuta kuin että mittaristosta sammuu suurin osa varoitusvaloista ja vikavalo jää palamaan. Startti ei edes yritä pyörittää ja bensapumppua ei siinä valtatien laidassa kuullut metelistä johtuen.

No ei siinä kummempia kuin auto hinurilla takaisin liikkeeseen ja sieltä laina-auto alle. Lupasivat liikkeestä soitella kun auto on valmis.

Oisko kellään heittää villejä veikkauksia, että mitä sieltä on mennyt? Tietäs vähän että kuinka pitkään odotteluun tässä saa varautua... :cry:
1.8t 2005
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: 9-3ss 1.8t sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Nostellaas tätä.

Asia edennyt niin, että autoliikkeessa olivat viikonlopun jälkeen koittaneet autoa ja se lähti käyntiin täysin normaalisti. Koeajolenkin ajoivat ja edelleen auto toimi ihan ok. Kävivät sitten varmuudeksi vetämässä vähän pitemmän lenkin ja auto oli taas mykistynyt totaalisesti.Ymmärtääkseni olivat vielä toistamiseen testanneet ja taas pidemmän ajon jälkeen oli hyytynyt. Eli ilmeisesti joku boxi tms. lämpenee ja lakkaa toimimasta?

Nyt auto on siirretty "alihankkijan" hoiviin, koska tuolta auton myyneestä liikkeestä ei huollon puolelta TECH:iä löytynyt... :roll:
1.8t 2005
Isosceles
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 20:31
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3ss 1.8t sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Mites kampiakselin asentotnnistin?
ex: 9-3 1.8t Vector
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: 9-3ss 1.8t sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Hmmm, no todellakin villi veikkaukseni: kampiakselin asentoanturi oikuttelee.
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: 9-3ss 1.8t sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Tappaako tuo rikkinäinen kampuran asentotunnistin koko auton niin, ettei startti edes pyöritä?
1.8t 2005
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: 9-3ss 1.8t sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Pitäis kait sen pyörittää, ei vaan lähde käyntiin?
9³ SC 1.8t
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: 9-3ss 1.8t sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja 773E »

Mulla toisen merkkisessä autossa oli juurikin kampiakselin asentotunnistin hajalla. Se ei tuon ongelman takia mulla ainakaan koskaan sammuttanut autoa kesken kaiken. Sen sijaan ongelma ilmeni käynnistyksissä. Eli startti kyllä pyöritti, mutta auto ei lähtenyt satunnaisesti käyntiin.

Tietenkin kyseessä siis eri merkkinen auto. Saabissa voi olla omat metkunsa. Ja voi olla useempi vikakin vielä päällekkäin tms., mutta toivotaan, että TECH:llä pääsette eteenpäin.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: 9-3ss 1.8t sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja Teekki »

TECH ei antanut vikakoodeja. Kaikki liittimet oli käyty läpi ja putsattu. Kotimatkalla vika uusiutui taas. Tupakkatauon jälkeen kierrokset humppas hetken ja 15km ajon jälkeen sammui. Tunnin odottelun jälkeen lähti laakista käyntiin ja auto lähti taas remonttiin ja minä laina-autolla kotia kohti...
1.8t 2005
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: 9-3ss 1.8t sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja glyzer »

773E kirjoitti:Mulla toisen merkkisessä autossa oli juurikin kampiakselin asentotunnistin hajalla. Se ei tuon ongelman takia mulla ainakaan koskaan sammuttanut autoa kesken kaiken. Sen sijaan ongelma ilmeni käynnistyksissä. Eli startti kyllä pyöritti, mutta auto ei lähtenyt satunnaisesti käyntiin.

Tietenkin kyseessä siis eri merkkinen auto. Saabissa voi olla omat metkunsa. Ja voi olla useempi vikakin vielä päällekkäin tms., mutta toivotaan, että TECH:llä pääsette eteenpäin.
Mulla ollut viallinen kampuran asentotunnistin, ei myöskään koskaan sammunut ajosta, mutta lämpimällä koneella ei meinannut käynnistyä sitten millään. Kylmänä lähti aina samantien käyntiin. Myös lykkäämällä lähti vian ollessa päällä todella helposti käyntiin, tätäkin voinee testata mikäli kyseessä ei automaatti (jos ei starttaa, niin koita lykätä käyntiin -> jos lähtee -> voi ainakin epäillä olisiko tuo asentoanturi kuitenkin syypää...)?
9³ SC 1.8t
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5816
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 9-3ss 1.8t sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tuo kokonaan starttaamattomuus voisi viitata ajonestoon, mutta siitä pitäisi tulla koodi. Ja jos/kun koodeja ei tullut se voisi viitata bensapuolen ongelmiin. Käsittääkseni bensapuolesta ei tule koodeja.. Eli tällöin kiinnittäisin huomiota bensapumpun releeseen ja bensapumppuun. Mutta nämä viat sotivat mielestäni tuota teoriaa vastaan että ei pyörittäisi starttia. Kovin on monimutkainen.

Yksi mahdollinen vika voi olla ECUn sisäinen vika, siitäkin kyllä tulisi koodi..
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: 9-3ss 1.8t sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Kyllä tää rupeaa vähän synkäksi vetämään. Kahteen kertaan nyt jäänyt tien päälle tuolla vehkeellä. Ekalla kerralla kesti ajaa sen 20km ja nyt 90km... :?

Se on nyt selvää, että "kylmänä" auto toimii ok. Riittävästi kun ajaa, niin joku paikka lämpenee ja auto rupee oirelemaan niin, että tyhjäkäyntikierrokset humppaa ylös alas hetken aikaa startin jälkeen ja tuosta n.10min eteenpäin auto sammuu, eikä herää henkiin ennen kuin auto on taas jäähtynyt sen tunnin verran. Vian ollessa päällä, virtojen kytkeydyttyä mittaristossa loistaa vähän kaikki varoitusvalot mukaanlukien moottorin vikavalo ja oranssi "i", eikä startatessa tapahadu muuta kuin että pari valoa sammuu. Startti on mykkä ja niin tuntus olevan bensapumppukin. Tarpeeksi kun jäähtyy niin virtojen kytkemisen jälkeen mittaristoon jää palamaan moottorin vikavalo ja oranssi "i" ja auton käynnistyttyä nekin sammuvat. Onko tuo nyt ihan normaalia, että se vikavalo ja "i" palaa siinä mittaristossa, virtojen kykemisen jälkeen ja sammuvat auton käynnistyttyä?



Itsehän veikkaan tuota ecu:n rikkoontumista. Sen verran on tullut vietettyä unettomia öitä Googlen parissa, että on löytynyt useita vastaavia tapauksia joissa vian syy on ollut rikkinäinen ecu. Ihmetyttää vaan, että miksei siitä jäisi vikakoodia.

Onkohan mahdollista, että sinne ecuun tulee joku virtakatko ja kun virtakatko kestää riittävän pitkään, niin vikakoodit häviää ecusta? En tiedä onko tuota autoa testattu TECH:llä vian ollessa päällä vai vasta sitten kun paikat on jäähtyneet ja auto on taas käyntikunnossa...

Jos tuo ecu nyt on päreinä, niin pitää toivoa että korjaavat sen UUDELLA ecu:lla, eikä millään purkaamolta haetulla käytetyllä osalla. :idea:

Toivottavasti myös tutkivat sen vian nyt ihan oikeasti. Nyt sitä oli käytetty testerissä ja sen jälkeen käyty konehuoneesta liittimet läpi ja putsattu ne kun eivät muutakaan keksineet, kun ei niitä vikakoodejakaan ollut. Putsauksen jälkeen ajettu 50km lenkki ja käytetty autoa pitemmän aikaa moitteetta.

edit. Sen verran vielä lisäystä, että ajotietokoneen kulutuslukema näytti aina virtojen kytkemisen jälkeen 11.4l/100km. Eli autoliikkeestä lähtiessä oli tuo 11.4l näytössä, nollasin nollasin keskikulutuksen ja 70km ajon aikana keskikulutukseksi oli muodostunut 6.5l/100km, kun pysähdyin tupakalle. Tupakkitauolta lähtiessa lukema olikin 11.4l josta sitten taas tippui järkeviin lukemiin, ennen kuin auto hyytyi. Tuon jälkeen taas virtojen kytkeydyttyä, lukema oli pompannut siihen 11.4l... En sitten tiedä, että liittyykö tuo siihen auton hyytymiseen. :idea:
Viimeksi muokannut Teekki, Pe Elo 09, 2013 05:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1.8t 2005
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: 9-3ss 1.8t sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja 773E »

TECH-miehet vois kommentoida, saisko TECH:llä tms. riittävää logia aikaiseksi logittamalla tapahtumia auton sammumishetkellä ja juuri sitä ennen?

Ei toi miltään kampiakselin asentotunnistinvialta kyllä kuulosta enää ollenkaan. Lämmöt yms oli normaalilla tasolla?
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 892
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: 9-3ss 1.8t sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Onko korin ja laatikon välinen maajohto ehjä/puhdas.toinen tapaus halpis akku oli viallinen.(sisältä kennot irti).kummasakaan tapauksessa ei teck auttanut.

akku tapauksessa viisat sanoi ei mahdollista.mutta tuttu juttu tuolta jm-harastuksen puolta nuo akut. :?
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-3ss 1.8t sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja karg »

Meikäl on jemmassa yks T8-ECM, mikä näyttäis toimivan muuten eli sitä saa softattua ja naitettua autoon yms., mutta startti ei lähe pyörimään. Ei tule tosta myöskään mitään vikakoodia vaikka startti ei pyöri.
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: 9-3ss 1.8t sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja Teekki »

773E kirjoitti: Lämmöt yms oli normaalilla tasolla?
Kaikin puolin normaalilta tuntuu toiminta kun vika ei ole päällä. Lämmöt ok, tehot tallella, vetää hyvin jne.
1.8t 2005
Vastaa Viestiin