A6 ilmastointi..

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

A6 ilmastointi..

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Eli potilas audi A6 vm-04. Vikana se että ilmastointi puhaltaa kylmää vain auton liikkuessa. Autoa kuulemma käytetty vaivasta viime kesänä käyttöautolla ja sinne oli vaihdettu kompressori. Nyt kun joudun autolla silloin tällöin ajaa niin olen vaivasta tehnyt muutaman huomion.
-Lauhduttimen sähköflektin en ole nähnyt ikinä pyörivän. Eikös tämän pitäisi lähteä heti pyörimään, kun kompressori kytkeytyy?
-Kun magn.kytkin vetää kiinni (parkissa) niin remmi alkaa ulvoa ja kompressori pyörähtää vaivoin kierroksen, hetken päästä toisen. Ja remmi on kireällä.
-Kun ilmastointi lähtee toimimaan (pienen ajomatkan jälkeen) niin teho hiipuu yleensä aina kun vauhti tippuu alle 60km/h.
-Kylmää ilmaa tulee aivan riittämiin kun vauhti pysyy jatkuvasti yli 60.

Eli voisiko tuo flekti olla sökö ja aiheuttaa moiset ongelmat? Ihmettelen vain tuota turhaa kompressorin vaihtoa, kun vika ei ole sillä korjaantunut. Mutta taitaa olla melko tyypillistä Hyväksikäyttö auton toimintaa vaihtaa osa kerrallaan..

Mutta onneksi on tuot TTiD pihassa joka hakkaa lähes joka suhteessa tuon audin kötiskän. Multitronic laatikosta olen tykännyt, mutta esim. saapin linear penkit on paaaljon paremmat kuin audin nahkalestat. :roll:
:saab:
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
TTH
"Hirsch"
Viestit: 853
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: A6 ilmastointi..

Viesti Kirjoittaja TTH »

Ilmastoinnin lauhduttimen kenno voisi olla yksi vaihtoehto jos se kerta vauhdissa toimii, mutta tuo remmin luistaminen(?) kyllä kuulostaa ihmeelliseltä..

Onkos tuo millä koneella? Ainakin vanhemmissa Audeissa on typerä remmin kiristin mikä pitää kamalaa elämää tyhjäkäynnillä, kierroksilla ei sitten mitään ongelmaa. Uusi kiristin maksaa hunajaa ja toisen munuaisen (970e pari vuotta sitten) joten sitä ei kannata vaihtaa. Remmin se kyllä pitää kireällä mutta ääni on aivan kamalaa kitinää..
9-3 Aero Cab MY02
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: A6 ilmastointi..

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Joku 1.9 dieseli tuo on. Siinä on yksi pitkä remmi moottorin flektille, tehostimen pumpulle, ym. Sitten on toinen lyhyt kompressorille. Kun auton laittaa käyntiin kompuran remmi ei luista, mutta sitten kun kytkin kytkee kompressorin päälle alkaa kirkuna ja kompuran pyörä pyörähtelee kierroksen toisensa perään niin että kierrokset voi silmin laskea.
Ja remmin luistaminen lakkaa yleensä kun kennolle tulee jäähdytystä. VAikka paikoillaan miten polkisi kaasua remmi vain kiljuu. Mutta kun pihasta lähtee niin vajaan kilometrin jälkeen vinkuna loppuu ja kylmää ilmaa alkaa tulla.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: A6 ilmastointi..

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sähköflektin kuuluu pyöriä ilmastoinnin ollessa päällä ja auto parkissa.
Tyyppivika noissa 1.9TDi:ssä tuo flektin hajoaminen. Nimimerkillä omaan ex-Passattiin tuon vaihdoin. Uskoisinpa tuon ongelman johtuvan juuri tuosta, kun ilmaa ei virtaa parkissa tai kaupunkinopeuksilla kennon läpi flektin ollessa sökö.

Oli muuten v****maisen ahtaassa paikassa mun pitkittäiskoneisen 3B-Passatin keulalla.
Piti koko keula siirtää nk. huoltoasentoon eli vetää ulospäin.
Oi s**tana, v**uttaa vieläkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: A6 ilmastointi..

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Kiitos tiedoista. Alkoi jo vi..uttaa itseäkin (taas) tuo auto. Mutta ei kai siinä auta kuin vaihtaa uusi flekti.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: A6 ilmastointi..

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Ja tänään mittailin niin sähkö tulee ja maatto eli puhaltimen moottori rikki. Uusi maksoi tarvikkeenakin tingittynä 220e.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: A6 ilmastointi..

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Pari sataa euroa köyhempänä voin todeta että sijoitus kannatti. Nyt puhaltelee 4 asteista ilmaa auton seistessä paikoillaan. Testasin vielä mitä tapahtuu kun puhallin ei pyöri. ->remmi luisti ja kylmää ei tullut. Kun puhaltimen johdon kytki loppui remmin kitinä melkein saman tien.

http://aijaa.com/KewNjS Muutama kuva.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: A6 ilmastointi..

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

OT: Jo on idioottimainen jako nopeusmittarissa 8O 8O
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: A6 ilmastointi..

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Empä muuten ole tuota asiaa huomannut. Ehkä tuo on auton idioottimaisista asioista pienin. :D
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: A6 ilmastointi..

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Se onkin auto autobaanoille eikä suomen roudan raiskaamille kärrypoluille, mutta eihän audivihaajalta muuta kommenttia voi odottaa :)

Omistuksesta löytyy sekä 9-3ss että audi eikä laadun tunteesta voi samana päivänä puhua - korjauskustannukset on toki myös eri.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: A6 ilmastointi..

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuohan on Suomeen lähes täydellinen. Siinä on korostettu näkyväksi se 70, joka ajetaan alle 80km/h rajoitusalueilla ja helposti löytyy myös se 80, joka ajetaan muilla rajoitusalueilla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: A6 ilmastointi..

Viesti Kirjoittaja A.L. »

En ollut audivihaaja ennen. Mutta nyt tiedän että ikinä en osta. Toki tuon mittarilukema alkaa nelosella, mutta silti liian vika altis kulkine. Etupään kolinat voi saada kitkettyä maksimissaan kahdeksi viikoksi. Vuoden aikana olen vaihtanut 3 tai 4 tukivartta ja nyt kolistaa vasen etusatula. Ainut asia mistä tykkään on tuo multitronic laatikko. Tosin sekin vilkuttaa 90% ajasta vikaa. :lol:
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: A6 ilmastointi..

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nojoo rattivaihteeseen viittasin. Niinhän se vaan on että kun esim. pyöräntuenta on toteutettu monimutkaisella geometrialla jolla saa hyvän ajettavuuden ja mukavuuden samanaikaisesti, on siellä puslaa jotka kannattaisi vaihtaa kaikki samalla uusiin laatuosiin, kiinaosilla hakee vain pahaa mieltä..
Ei ole halpa ylläpitää etenkään vanhana, mutta eipä ole uutenakaan hinta ollut sama kuin Saabissa ja hyvästä syystä. Sitä saa mistä maksaa, hinta/laatu on käytetyssä (ja joissain uusissa) Saabeissa hyvä kyllä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: A6 ilmastointi..

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Juu kyllä.
"Lempsön" varsia tuonne olen asennellut. Ensimmäistä kun hain niin kaupiteltiin koko sarjaa. Siihen olisi kuulunut kaikki etupään nivelet. Hiukan jo kaduttaa etten ostanut silloin.
Nyt pitäisi vielä termari saada vaihdettua ja sitten odotellaan uutta vikapaikkaa. :D
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: A6 ilmastointi..

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

jcarlson kirjoitti:Se onkin auto autobaanoille eikä suomen roudan raiskaamille kärrypoluille, mutta eihän audivihaajalta muuta kommenttia voi odottaa :)
Minua ei suuremmin kiinnosta miten hienosti tuollainen nopeusmittari toimii Saksassa koska satun asumaan Suomessa ja meikäläisiin nopeusrajoituksiin tuo sopii harvinaisen surkeasti. Molemmissa antiikkisissa, huonolla laatuvaikutelmalla varustetuissa vaparimopoissani on huomattavan paljon selkeämpi nopeusmittari joka sopii hyvin niin Suomen kuin muidenkin maiden rajoituksiin; näissä myös mittariston valaistus on sellaista sävyä joka ei hyökkää pimeällä päin näköä, matkamittarista saa selvää ilman suurennuslasia ja kierroslukumittariin on viitsitty tehdä asteikkoa vähän viittätuhatta kierrosta pidemmälle. :mrgreen:

Mutta minulla ei olekaan ruusunpunaisia silmälaseja das Fatherlandissa valmistettuja überautoja varten.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin