vm89. 2.0t 8v piristäminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
aaronpaa
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 15:08
Paikkakunta: Hyvinkää

vm89. 2.0t 8v piristäminen

Viesti Kirjoittaja aaronpaa »

Eli olisi tarkoitus piristää autoa fiksusti, mitä olisi mahdollista
Tehdä?? Autos ilmeisesti joku k-jetin ruisku. Ahtoja saan kyllä nostettua
ruuvaamalla apc boxia (mustaa) mutta kaipaan muita viritys neuvoja
ja mitä osia kannattaa käyttää/laittaa. Jos jollain myynnissä käypiä osia ni
voi tarjota laittamalla yksityis viestejä.
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: vm89. 2.0t 8v piristäminen

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Hommaat siäjettävän bensapaineensäätimen ja nostat paineita, sitte ahtoja lisää turboruuvilla joka tulee hukkaportin letkun väliin nii tulee vetoja. Seossuhdemittarikaan ei olis pahitteeks.
Kohtuus tässäki. Jos paljon ajettu yksilö ja turbon kunnosta ei tietoo niin ei toinna liikoo repiä.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Predatori
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: vm89. 2.0t 8v piristäminen

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Oman og 900:sen viritykset: ahtoja nostettu 0.8 asti. Iso välijäähdytin keulalla,putkisto 2.5 tuumaa simons katilta taaksepäin(katti poistettu).bensalastu tulossa.vakiotehot 145hp/200nm. Nyt arviolta 180-190hp/+-300nm.käyttö autoksi aivan riittävä ja ero vakioon huomattava.isoja coolereita löytyy forumilta ihan valmiita settejä putkineen(itse maksoin 90e).isompaa putkistoo saa viriliikkeistä ja forumiltakin voi napata jopa 3" tuuman putki alusta loppuun(itselle maksoi 2.5" simons puolisetti 200e alessa).ahtoja jos nostat myös bensalastu suositeltava ettei mene liian laihalle kone ja ala nakuttamaan.jcarlson nimimerkki tekee lastuja eikä hinta ole paha.kaksinumeroinen. Siinä joitain kevyitä virityksiä joilla ei hajoo auto.Toki SAAB kestää huomattavasti isommatkin tehot mutta fiksuja kysyit.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
marvi
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: vm89. 2.0t 8v piristäminen

Viesti Kirjoittaja marvi »

K-Jetin kanssa voi lastut unohtaa.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Predatori
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: vm89. 2.0t 8v piristäminen

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Kiitti Marvi korjauksesta lastun suhteen....
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: vm89. 2.0t 8v piristäminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

K-jetin kanssa viritys on sellaista toisenlaista touhua. Järjestelmäpainetta voi nostaa ja sitten ohjauspainetta pienemmälle. Porataan ohjauspainesäätimen takana olevaan messinkitulppaan reikä ja sen takaa kuusiokoloruuvista säädetään ohjauspainetta. Määräjakajan ja ohjauspainesäätimen väliseen putkeen laitetaan painemittari ja hana. Hana suljettuna mitataan järjestelmäpaine ja hana auki normaali käyttö + ohjauspaineen mittaus. Määräjakajan kartion teippauksella saadaan läppää nousemaan ylemmäs -> enemmän bensaa koneeseen. Sit jos ei soppa riitä, niin on esim. Mesuissa isompia määräjakajia. Perusseos rikkaalle, häkä about 4-5% ja katsastukseen sit pitää laihentaa. Tahtoo kylmänä hukkua bensaan kun säädöt hakee max. tehoja ajatellen. Sähköruisku olisi kyllä kätevämpi virittää...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: vm89. 2.0t 8v piristäminen

Viesti Kirjoittaja rr »

Järjestelmäpaine nousee kuulemma sopivasti, kun laittaa millin laatan sinne paineensäätöventtiilin jousen alle.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: vm89. 2.0t 8v piristäminen

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

rr kirjoitti:Järjestelmäpaine nousee kuulemma sopivasti, kun laittaa millin laatan sinne paineensäätöventtiilin jousen alle.
tuo on juu hyväksi todettu kikka.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
aaronpaa
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 15:08
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: vm89. 2.0t 8v piristäminen

Viesti Kirjoittaja aaronpaa »

Tietämätön melkein kun olen niin missä sijaitsee paineensäätö venttiili???
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: vm89. 2.0t 8v piristäminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Suosittelen k-jetin toimintaperiaatteen opiskelua. Googlea vaan kehiin. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: vm89. 2.0t 8v piristäminen

Viesti Kirjoittaja eegas »

aaronpaa kirjoitti:Tietämätön melkein kun olen niin missä sijaitsee paineensäätö venttiili???
Se on siinä jakopöydässä, mistä lähtee suuttimille ne muoviputket, en äkkiseltää löytänyt kuvaa, mutta jollain voi olla jo linkki valmiina.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: vm89. 2.0t 8v piristäminen

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kun nyt en yhtäkkiä kuvaa löytänyt niin yritän kuvailla.
se on ruuvi joka on vaakatasossa määräjakajassa noin 19mm kannalla lukitusmutteri ja itse pultissa on noin 5mm kuusiokolo reikä. sen alta paljastuu neula ja jousi ja siinä on jo valmiina jonkun moinen prikka muistaakseni 4mm reijällä, laitat siihen lisäksi samaan kohtaan noin millin paksuisen prikan.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: vm89. 2.0t 8v piristäminen

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
aaronpaa
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 15:08
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: vm89. 2.0t 8v piristäminen

Viesti Kirjoittaja aaronpaa »

Kiitos kaikille neuvoista/kuvista! Onko muuta tehtävissä kuin ohjaus-
paineen säätöä?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: vm89. 2.0t 8v piristäminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ahtoja lisää, keula ic, isompi ahdin, isompi down pipe. Samoilla konsteilla ilmaa lisää koneeseen, niinkuin muissakin turboautoissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin