Helma/kynnyskotelon korjaus jatkuu. Siinä kun oli kotelo sopivasti auki takaosasta niin pääsi tarkastamaan kotelon sisäpuolisen ruostetilanteen. Ikäväkseni jouduin toteamaan että siellä ei ollutkaan ruostetta .
Itsetehtyjen korjauspalojen sovituksen ja hitsauksen jälkeen tilanne oli tämä. Jos jotain hyvää niin jotain huonoakin. Kun kaivoin pokkauksen linjaa esiin massan alta niin sieltä paljastui seuraava projekti. Rapsutin massaa pois ilmeisesti liian rajusti kun puukko meni läpi. https://www.dropbox.com/s/krhjfoak0kwhw ... .17.34.jpg https://www.dropbox.com/s/a4b0pvnclzxyi ... .16.39.jpg
Ruostuminen on todennäköisesti alkanut siitä kun joku on joskus tunkannut kotelon mutkalle eikä koteloon kertynyt vesi ole päässyt pois. Kotelon sisässä ollut hiekka ei ole tietenkään helpottanut asiaa yhtään. Tulipa suoristettua kotelon lommokin samalla ja kaivettua hiekat ym pois.
Sisälokasuojan puolelta homma näytti tältä. Oli pakko jättää pieniä paloja alkuperäisestä muodosta että pysyi lokasuojan muoto hanskassa. https://www.dropbox.com/s/cn73qgqsrjidn ... 121330.jpg
Seuraavassa jaksossa viimeistellään helman oviaukon kohta.. Jatkuu..
Oven kohta oli hankala tehdä uusiksi mutta pikkuhiljaa siitäkin tuli ihan jees. Helmalevikkeen avulla siihen sai oikean muodon. Teetin värikaupassa maalia paukkupulloon ja sutasin maalin pintaan. En tiedä mistä johtui mutta värisävy ei osunut ihan kohdalleen. Käytin tämän pullon takakontin ulopuoliseen maalaukseen. Hain uuden pullon ja se oli jo hieman lähempänä oikeaa sävyä mutta ei täydellinen. Ennen maalausta piti vähän pakkeloida isoimpia rupia piiloon. https://www.dropbox.com/s/pdoaua4opvfzf ... .45.53.jpg https://www.dropbox.com/s/xp4qj0h8atfe9 ... .13.48.jpg
Joku maalariguru voisi kertoa miten tehdään huomaamaton raja uuden ja vanhan maalin rajaukseen.
En todellakaan tunne olevan millään mittakaavalla mitattuna "maallausguru", mutta sen verran voin neuvoa että taikasana on häivytys. Minä olen tehnyt häivytykset akryyli maaleille häivytyspussilla ja tupla ohennuksella, metalli- ja helmiäis värimassalle vapaalla kädellä ja lakalle häivytyspussilla kuten akryyli maalitkin. Tuossa on aika hyvät ohjeet auton maalaukseen. Toivottavasti näistä on edes jotakin apua. Onnea matkaan
Hopea taitaa olla yksi hankalimmista häivyteltävistä sävyistä, vallankin kun spraypulloa käytettäessä tulee sävyeroa vaikka maali olisi samasta astiasta kuin ruiskulla suihkittaessa.. Tahtoo mennä tummaksi viimeitään siinä vaiheessa kun lakka vedetään päälle.. Saman aikainen lämmitys kuumailmapuhaltimella ja ohuet kerrokset auttaa vähän.. Mahdollisimman loivasti ensin vanhan maalin päälle sumuraja ja lakka vähän kauemmaksi.
Lakan saa sulatettua vanhaan pintaan ns. häivytinohenteella jota huomasin jo olevan valmiinakin myynnissä spraypulloissa. Itse tein joskus 10 vuotta sitten oman sovelluksen purkkiin ja aina vain sitä riittää..
Valuu sitten todella herkästi mutta kertasuihkauksella rajapintaan tekee siistin häivytyksen jota ei juurikaan tarvi tahnalla tms. tasoitella..
PaskaNaamio kirjoitti:En todellakaan tunne olevan millään mittakaavalla mitattuna "maallausguru", mutta sen verran voin neuvoa että taikasana on häivytys. Minä olen tehnyt häivytykset akryyli maaleille häivytyspussilla ja tupla ohennuksella, metalli- ja helmiäis värimassalle vapaalla kädellä ja lakalle häivytyspussilla kuten akryyli maalitkin. Tuossa on aika hyvät ohjeet auton maalaukseen. Toivottavasti näistä on edes jotakin apua. Onnea matkaan
100lassi kirjoitti:Hopea taitaa olla yksi hankalimmista häivyteltävistä sävyistä, vallankin kun spraypulloa käytettäessä tulee sävyeroa vaikka maali olisi samasta astiasta kuin ruiskulla suihkittaessa.. Tahtoo mennä tummaksi viimeitään siinä vaiheessa kun lakka vedetään päälle.. Saman aikainen lämmitys kuumailmapuhaltimella ja ohuet kerrokset auttaa vähän.. Mahdollisimman loivasti ensin vanhan maalin päälle sumuraja ja lakka vähän kauemmaksi.
Lakan saa sulatettua vanhaan pintaan ns. häivytinohenteella jota huomasin jo olevan valmiinakin myynnissä spraypulloissa. Itse tein joskus 10 vuotta sitten oman sovelluksen purkkiin ja aina vain sitä riittää..
Valuu sitten todella herkästi mutta kertasuihkauksella rajapintaan tekee siistin häivytyksen jota ei juurikaan tarvi tahnalla tms. tasoitella..
Kiitokset vinkeistä! Siinähän ne ohjeet olikin. Spraypullon voi tosiaan unohtaa jos pyrkii tekemään näkymättömiä rajoja. Etulokasuojan maalasin ruiskulla ja lopputulos oli yllättävän hyvä vaikka en ole koskaan aiemmin maalannut. Nyt olen yrittänyt spraypullolla samaa ja on kyllä epätoivoista räpellystä. Spraypullolla toimii jos pitää maalata kokonainen pinta, tosin tuo väriero pukkaa kyllä päälle. Eli ruiskulla mennään..
Ja nämä spraymaalaukset sulaa tai himmenee kovemmilla pesuaineilla tai ainakin tinnerillä vielä vuosienkin päästä..kokeiltu myös kovettimella höystettyjä lakkapulloja jotka toki parempia kestoltaan.. Sitten ne lakat tahtoo halkeilla ajan kanssa eli kestoikä rajallinen ainakin ulkopinnoissa. Täyttöpulloissa ja niiden suuttimien toiminnassa on kans eroja. Samaten nämä ns. vesivärit toimii jos toimii, pohjat kiehuu vanhoissa usein maalatuissa jne. Mutta tuurilla tulee hyvääkin eli jos ruisku saatavilla ja itselle tekee niin kannatan!
Hieno projekti kertakaikkiaan. On siina ollut aika savotta!
Teinina tuli kaytya hopean -84 taii -85 Aeron takapenkilla istumassa matka Saksan baanojen kautta Keski-Ranskaan. Muistan vielakin kun selka painui penkkiin Kasselin makia noustessa ja muutenkin matkamuistelot lammittavat edelleen kovin autosi keulan nahtyani.
Radiohiljaisuus on päättynyt. Kävin 5.4. hakemassa katsastuskonttorilta vikalistan. Kyseessä siis rekisteröintikatsastus kun palautin kilvet 10v sitten. WHAAT? https://www.dropbox.com/s/4erss6mszf9uy ... .18.27.jpg
Vikalistaa ei herunut vaan HYVÄKSYTTY leima pätkähti paperiin! Voi onnenpäivää!
Halusin alkuperäiset kilvet joten taas tyhmyydestä rokotetaan. Kilvet olisi pitänyt tilata pari viikkoa sitten. No ei muutaku auto takaisin kotiin ja nöyränä odottelemaan kilpiä..............
Teetin joskus aikoinaan uuden pensaletkun suutintukista paineensäätimeen (vaimikäseon) kun orkkis letkunpätkä ruikki bensaa silmään kun aukas konepellin. Nyt tuo teetetty letku on menossa poikki ja kävin piruuttani kysymässä orkkisletkun hintaa. Ei maksa kuin 92,70€! Oli pakko kysyä myyjältä että montako letkua tohon hintaan saa. Melko tyyris letkunpätkä! En ostanut. Täytyypä poiketa jossain hydrauliikkafirmassa teettämässä pari letkua. Toinen kiinni ja toinen varalle kun murtuu kuitenkin.
Vai..
Onko kellään hyvää vinkkiä miten ton letkuongelman ratkaisisi? Letku tekee aika jyrkän mutkan pienellä säteellä ja murtuu sen vuoksi...