T7 Turbo bypass valve mod

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

T7 Turbo bypass valve mod

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Tuli vaihdettua lämmityslaitteen "hana" kun vuosi jäähdytinnestettä pihalle ja samalla törmäsin uuteen ongelmaan. (On muuten paskamainen vaihtaa ilman kunnon pihtejä tuo hana)

Kuva

Edellinen omistaja oli tehnyt hienon patentin. Jollain töhnällä yritetty laittaa tuota bypassille menevää johtoa kiinni tuohon ohjausventtiiliin. Eli siitä ohjausventtiilistä on irronnut se letkun paikka. Irtosi lopullisesti kun piti taivuttaa tuota hieman, että mahtuu työskentelemään.

Selailin vähän nettiä ja näyttäisi, että tuon ohjainboksin voisi ohittaa?

http://trolltuner.com/?p=219

Uskaltaako tuota nyt kokeilla muuten vakioon autoon? (2002 aero)
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: T7 Turbo bypass valve mod

Viesti Kirjoittaja 3J »

#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: T7 Turbo bypass valve mod

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Kiitoksia. Ei sattunut haulla vastaan tuo.

Piristyi muuten auto kummasti. Nostaa nopeammin paineet ja ihan kuin nousisi huiput aavistuksen korkeammalle mittarin mukaan.

Pitäs vissiin vaihtaa nuo alipaineletkut kun haprastuvat käsiin.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: T7 Turbo bypass valve mod

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Tulipa uusittua noita letkuja itsekkin, oli tuolta alipaineventtiililtä kaasuläppäkotelolle lähtevä letku valmiiksi poikki. Nyt sitten kotelolta tulpattuna.
Itsellä oli myös sielä seassa T-haara , joka meni jollekkin punakantiselle takaiskulle, josta taas sitten lähti letku jonnekkin alaspäin rintapellin syövereihin...?
Laitoin ton T-haaran siihen bypassilta imusarjaan menevän letkun väliin, kuten saabtunessin ohjeessa oli..

Oli tosiaankin nuo kaikki letkut aikas haperossa kondiksessa.
Viimeksi muokannut Fakiiri, La Syys 28, 2013 20:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: T7 Turbo bypass valve mod

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Itselläni tehty sama kuin Fakiirilla. Kaikinpuolin hyvä modis, ei ole vasta kuin kaksi kertaa sammunut ajosta tuon tekemisen jälkeen
SAAB 9-5 Aero -05
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: T7 Turbo bypass valve mod

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Jaa, liittykö suoraan tohon modiin vai muihin ongelmiin ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Spol
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 16:45
Paikkakunta: Tre

Re: T7 Turbo bypass valve mod

Viesti Kirjoittaja Spol »

^^ jotain pahasti pielessä jos sammuu. Itsellä ei ole mitään ongelmia ollut tuon virityksen kanssa. Kuulostaa siltä että on vuoto jossain.
Leon Cupra -08. Ex Audi A6 -05. Ex 9-3 Aero -00 e85. Ex 9-5 -98 2.3t.
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: T7 Turbo bypass valve mod

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Fakiiri kirjoitti:Jaa, liittykö suoraan tohon modiin vai muihin ongelmiin ?
Paha mennä sanomaan, en ole vielä asiaa selvitellyt. Tuon tekemisen jälkeen kuitenkin vasta rupesi temppuilemaan. Aika harvakseltaan kuitenkin tekee, on tuo nimittäin ollut jo toista kuukautta pellin alla. Aamusella käynyt molemmilla kerroilla niin, että liikenenvaloja lähestyessä päästänyt kaasun ja heittänyt vapaalle. Tuon jälkeen dippaa kierrokset niin alhaalle että sammuu.
SAAB 9-5 Aero -05
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2583
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: T7 Turbo bypass valve mod

Viesti Kirjoittaja Termos »

Spol kirjoitti:^^ jotain pahasti pielessä jos sammuu. Itsellä ei ole mitään ongelmia ollut tuon virityksen kanssa. Kuulostaa siltä että on vuoto jossain.
Jep, stage 4 femmassa tuo modi on ollut jo kolmisen vuotta, auto toimii täysin moitteettomasti.
Eipä tuosta modista havaittavaa hyötyä ollut ko. autossa, yksi potentiaalinen vikaantuva venttiili ohitettu kuitenkin, eikä mitään havaittavaa haittaakaan ole ilmaantunut vuosien varrella, niin joutaa olla paikoillaan :)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: T7 Turbo bypass valve mod

Viesti Kirjoittaja Veketti »

Tuo magneettiventtiili yhdistää bypass venttiilille letkut ennen ja jälkeen kaasuläppää. Modissa letku kytketään kiinteästi kaasuläpän jälkeiseen nippaan. Yritän ymmärtää tuon modin vaikutusta parempaan kaasunvastaavuuteen, joten olenko oikeassa, jos väitän, että venttiilin ohituksella pintakaasulla bypass on hieman auki ja turbo pyörii vapaammin (alipaine on suurempi läpän jälkeen, kuin ennen sitä). Kaasua enemmän polkaisemalla läppä aukeaa ja paine tasoittuu molemmin puolin läppää. Turbon pyöriessä kovemmin edeltävässä tilanteessa saadaan ahtopaineet aikaisemmin nostettua.

Ilman modia mankku ohjaa paineen läpän yläpuolelta bypass venttiilille ja pitää venttiilin varmemmin kiinni tasakaasutilanteessa.
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: T7 Turbo bypass valve mod

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Fakiiri kirjoitti:Tulipa uusittua noita letkuja itsekkin, oli tuolta alipaineventtiililtä kaasuläppäkotelolle lähtevä letku valmiiksi poikki. Nyt sitten kotelolta tulpattuna.
Itsellä oli myös sielä seassa T-haara , joka meni jollekkin punakantiselle takaiskulle, josta taas sitten lähti letku jonnekkin alaspäin rintapellin syövereihin...?
Laitoin ton T-haaran siihen bypassilta imusarjaan menevän letkun väliin, kuten saabtunessin ohjeessa oli..

Oli tosiaankin nuo kaikki letkut aikas haperossa kondiksessa.
Kertomus on kuin minun femmasta. Mulla pomppi irti tuo venttiililtä imusarjaan menevä letku, ei siis ollut poikki. Semmoinen ero tuli ajoon, ett nelosta voi käyttää kaupunkiajossa. Ennen kurisi ja korisi nelosella.

Mulla risteilee nuo letkut hieman eritavalla, kuin noissa modikuvissa. Siellä on pari t-haaraa + joku väli letku. Minne tuo rintapellin läpi menevä menee? Varmaan kohta sekin vaihdon tarpeessa.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: T7 Turbo bypass valve mod

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Joo, mulla ei ollu kun yksi T-haara, en tiedä meneekö tuo takaiskullinen rintapellin läpi, mielestäni sukelsi vain alaspäin jollekkin rekkulalle joka oli rintapellissä kiinni.
Mielestäni tuohon takaiskulle lähtevä letku oli aika hyvässä kunnossa, verrattuna tuohon bypassilta lähteneeseen pitkään letkuun.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: T7 Turbo bypass valve mod

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

T-haarasta alaspäin lähtevä letku ei mene rintapellin läpi, vaan punavalkoiselle takaiskulle joka vie vesiventtiilille
SAAB 9-5 Aero -05
Vastaa Viestiin