Koskahan bemarien virtalukot siirtyy keskikonsoliin?
Uuteen Bemariin vapaakytkin
Uuteen Bemariin vapaakytkin
Niin ne saabismit jatkaa hidasta leviämistään muihin merkkeihin. TM16/2013:ssa oli lyhyt juttu BMW:n vitossarjan kevyestä uudistuksesta. Jutun mukaan ZF:n toimittamaan automaattilaatikkoon saa vapaakytkintoiminnon, jolla on positiivinen vaikutus taloudellisuuteen.
Koskahan bemarien virtalukot siirtyy keskikonsoliin?
Koskahan bemarien virtalukot siirtyy keskikonsoliin?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin
VW:n DSG:issä on ollut ainakin vuoden päivät jo mahdollisuus ohjelmoida vaihteisto niin, että kaasu ylhäällä tippuu kierrokset tyhjäkäynnille sen sijaan että alkaisi moottorijarrutus, mutta onkohan tuossa sitten jokin sellainen idea että jos alamäessä kaasupolkimen vaatima vauhti riittää rullaamallakin niin vaihde tippuu vapaalle?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
Markkanenn
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin
Miten voi parantaa polttoainetaloutta, moottorijarrutuksessahan polttoainetta ei syötetä moottoriin ollenkaan, vapaalla lirutellessa syötetään.
Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin
Ei kai sitä polttoaineen syöttöä kokonaan katkaista moottorijarrrutuksessa, miten on? viisaammat vastanevat.
Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin
Asia ei ole aivan noin mustavalkoinen. Vapaalla rullaamalla pääsee sopivassa maastossa useita kilometrejä, moottorijarruttamalla joitain kymmeniä tai satoja metrejä.Markkanenn kirjoitti:Miten voi parantaa polttoainetaloutta, moottorijarrutuksessahan polttoainetta ei syötetä moottoriin ollenkaan, vapaalla lirutellessa syötetään.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin
Kyllä se polttoaineensyöttö nimenomaan katkaistaan kokonaan, bensakoneessa kun laihasta seoksesta olisi vaan haittaa. Lisäksi monissa dieseleissä vielä vedetään kaasuläppä kiinni paremman moottorijarrutuksen takia.
Tässä onkin sitten mielenkiintoisempaa kun monesti on joku minimikierrosluku minkä alle ei syöttöä katkaista, ainakin LH-jet tuntui vaativan vajaat 2000rpm ja T5 muistaakseni 1850rpm rajana ja palautuu kun kierrokset laskee alle 1550rpm. Tämähän on sikäli harmillista että moottorijarrutus olisi sitä vähemmän "haitallista" kulutukselle mitä pienemmillä kierroksilla saisi syötön poikki. (siksi mulla onkin reilulla kädellä tiputettu noita rajoja alaspäin)
Tippakisaajat tietää että ennakointi on epäonnistunut jos joutuu jarruttamaan, tehtiin se sitten moottorilla tai jarruilla
Eli taloudellisin ajotapa on rullailla vapaalla aina kun vauhtia on tarkoitus hidastaa, kokonaisuus kun ratkaisee niin sama matka päästään vähemmällä kulutuksella vapaalla rullaten kuin ensin tasavauhtia ja lopussa murto-osa matkasta moottorijarrulla nollakulutuksella
Tässä onkin sitten mielenkiintoisempaa kun monesti on joku minimikierrosluku minkä alle ei syöttöä katkaista, ainakin LH-jet tuntui vaativan vajaat 2000rpm ja T5 muistaakseni 1850rpm rajana ja palautuu kun kierrokset laskee alle 1550rpm. Tämähän on sikäli harmillista että moottorijarrutus olisi sitä vähemmän "haitallista" kulutukselle mitä pienemmillä kierroksilla saisi syötön poikki. (siksi mulla onkin reilulla kädellä tiputettu noita rajoja alaspäin)
Tippakisaajat tietää että ennakointi on epäonnistunut jos joutuu jarruttamaan, tehtiin se sitten moottorilla tai jarruilla
Eli taloudellisin ajotapa on rullailla vapaalla aina kun vauhtia on tarkoitus hidastaa, kokonaisuus kun ratkaisee niin sama matka päästään vähemmällä kulutuksella vapaalla rullaten kuin ensin tasavauhtia ja lopussa murto-osa matkasta moottorijarrulla nollakulutuksella
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin
Mun tietääkseni katalysaattorillisissa autoissa polttoainetta päästetään aina hieman läpi jotta katti ei pääse viilenemään toimintalämpötilasta...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin
Ajotietokoneen mukaan en ole koskaan päässyt moottorijarrutuksella nollakulutukseen. Olen kokeillut erilaisista nopeuksista moottorijarrutusta ja vapaalla rullausta, aina vapaalla rullaus on tuonut pienimmän kulutuksen. Tosin autoni on 10 vuotta vanha bensakone, ehkä nykyautot toimivat viisaammin.
Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin
Tietosi on väärässä.Rattivaihde kirjoitti:Mun tietääkseni katalysaattorillisissa autoissa polttoainetta päästetään aina hieman läpi jotta katti ei pääse viilenemään toimintalämpötilasta...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance softat.
Www.EerosGarage.fi
Hinaukset- ja laserpuhdistus sekä hitsaustyöt.
T7 & T8 JC performance softat.
Www.EerosGarage.fi
Hinaukset- ja laserpuhdistus sekä hitsaustyöt.
Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin
^Ollaan varmaan Rattivaihteen kanssa sitten molemmat väärässä, mutta minäkin muistelisin jostain lukeneeni että välttämättä moottorijarrutuksessa ei polttoaineen syöttö ole aina kaikissa tilanteissa nolla, nimenomaan katalysaattorin viilenemisen takia. Itsellä oli tosin sellainen mielikuva, että tämä tulisi kyseeseen vain erityisen pitkissä moottorijarrutuksissa (tyyliin alpeilla alamäkeen minuuttitolkulla kaasu ylhäällä), eikä missään normaalissa tilanteessa. Voin tietysti muistaa väärinkin... 
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin
Kannattaa huomata että tässä Bemarissa kyseessä on nimen omaan automaattivaihteisto. Automaatilla moottorijarrutus on hieman erilainen kuin manuaalilla.
Jutussa ei mainittu asiasta, mutta voisiko olla niin, että moottorijarrutuksella BMW kytkee vaihteen vapaalle ja kone sammuu, kuten se tekee pysähdyksissä ollessa. Eihän uuden auton moottori edes tunne sellaista asiaa kuin tyhjäkäynti
Jutussa ei mainittu asiasta, mutta voisiko olla niin, että moottorijarrutuksella BMW kytkee vaihteen vapaalle ja kone sammuu, kuten se tekee pysähdyksissä ollessa. Eihän uuden auton moottori edes tunne sellaista asiaa kuin tyhjäkäynti
Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin
Pikaisella googlailulla ei 100% faktaa tästä irronnut, mutta sen suuntaista sisältöä löytyy, että uudehkoissa kulkineissa pyritään tosiaan pitämään katti toimintalämpöisenä moottorijarrutuksessakin, pienet polttomäärät tai jälkipolttoja, mitä lie. Eli kyllä polttoainetta hieman kuluu silloinkin.Coltti kirjoitti:Tietosi on väärässä.Rattivaihde kirjoitti:Mun tietääkseni katalysaattorillisissa autoissa polttoainetta päästetään aina hieman läpi jotta katti ei pääse viilenemään toimintalämpötilasta...
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin
Bemarissahan on virtalukko ollut keskikonsolissa jo kauan ennen Saabia (BMW 700 LS eli E107).AZP kirjoitti: Koskahan bemarien virtalukot siirtyy keskikonsoliin?
Combi-Coupe tuli GT-mallien myötä ja seuraavaksi tulee etuveto: http://www.autonews.com/article/2013093 ... z2gNVOIqZj
Saabismit valtaa alaa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin
Onko kukaan kellottanut sekkarilla kuinka kauan keskimääräinen moottorijarrutus Suomen liikenteessä kestää? Tuskin katti hirveästi ehtii jäähtyä. Alpit on tietty eri juttu.Tobbana kirjoitti:Pikaisella googlailulla ei 100% faktaa tästä irronnut, mutta sen suuntaista sisältöä löytyy, että uudehkoissa kulkineissa pyritään tosiaan pitämään katti toimintalämpöisenä moottorijarrutuksessakin, pienet polttomäärät tai jälkipolttoja, mitä lie. Eli kyllä polttoainetta hieman kuluu silloinkin.Coltti kirjoitti:Tietosi on väärässä.Rattivaihde kirjoitti:Mun tietääkseni katalysaattorillisissa autoissa polttoainetta päästetään aina hieman läpi jotta katti ei pääse viilenemään toimintalämpötilasta...
-Sami
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin
Alpeille myydään enemmän autoja kuin suomeen 
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC