Uuteen Bemariin vapaakytkin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Uuteen Bemariin vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin ne saabismit jatkaa hidasta leviämistään muihin merkkeihin. TM16/2013:ssa oli lyhyt juttu BMW:n vitossarjan kevyestä uudistuksesta. Jutun mukaan ZF:n toimittamaan automaattilaatikkoon saa vapaakytkintoiminnon, jolla on positiivinen vaikutus taloudellisuuteen.

Koskahan bemarien virtalukot siirtyy keskikonsoliin? :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

VW:n DSG:issä on ollut ainakin vuoden päivät jo mahdollisuus ohjelmoida vaihteisto niin, että kaasu ylhäällä tippuu kierrokset tyhjäkäynnille sen sijaan että alkaisi moottorijarrutus, mutta onkohan tuossa sitten jokin sellainen idea että jos alamäessä kaasupolkimen vaatima vauhti riittää rullaamallakin niin vaihde tippuu vapaalle?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Miten voi parantaa polttoainetaloutta, moottorijarrutuksessahan polttoainetta ei syötetä moottoriin ollenkaan, vapaalla lirutellessa syötetään.
peltla
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja peltla »

Ei kai sitä polttoaineen syöttöä kokonaan katkaista moottorijarrrutuksessa, miten on? viisaammat vastanevat.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Markkanenn kirjoitti:Miten voi parantaa polttoainetaloutta, moottorijarrutuksessahan polttoainetta ei syötetä moottoriin ollenkaan, vapaalla lirutellessa syötetään.
Asia ei ole aivan noin mustavalkoinen. Vapaalla rullaamalla pääsee sopivassa maastossa useita kilometrejä, moottorijarruttamalla joitain kymmeniä tai satoja metrejä.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja Haza »

Kyllä se polttoaineensyöttö nimenomaan katkaistaan kokonaan, bensakoneessa kun laihasta seoksesta olisi vaan haittaa. Lisäksi monissa dieseleissä vielä vedetään kaasuläppä kiinni paremman moottorijarrutuksen takia.
Tässä onkin sitten mielenkiintoisempaa kun monesti on joku minimikierrosluku minkä alle ei syöttöä katkaista, ainakin LH-jet tuntui vaativan vajaat 2000rpm ja T5 muistaakseni 1850rpm rajana ja palautuu kun kierrokset laskee alle 1550rpm. Tämähän on sikäli harmillista että moottorijarrutus olisi sitä vähemmän "haitallista" kulutukselle mitä pienemmillä kierroksilla saisi syötön poikki. (siksi mulla onkin reilulla kädellä tiputettu noita rajoja alaspäin)

Tippakisaajat tietää että ennakointi on epäonnistunut jos joutuu jarruttamaan, tehtiin se sitten moottorilla tai jarruilla :D

Eli taloudellisin ajotapa on rullailla vapaalla aina kun vauhtia on tarkoitus hidastaa, kokonaisuus kun ratkaisee niin sama matka päästään vähemmällä kulutuksella vapaalla rullaten kuin ensin tasavauhtia ja lopussa murto-osa matkasta moottorijarrulla nollakulutuksella
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Mun tietääkseni katalysaattorillisissa autoissa polttoainetta päästetään aina hieman läpi jotta katti ei pääse viilenemään toimintalämpötilasta...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
peltla
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja peltla »

Ajotietokoneen mukaan en ole koskaan päässyt moottorijarrutuksella nollakulutukseen. Olen kokeillut erilaisista nopeuksista moottorijarrutusta ja vapaalla rullausta, aina vapaalla rullaus on tuonut pienimmän kulutuksen. Tosin autoni on 10 vuotta vanha bensakone, ehkä nykyautot toimivat viisaammin.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Rattivaihde kirjoitti:Mun tietääkseni katalysaattorillisissa autoissa polttoainetta päästetään aina hieman läpi jotta katti ei pääse viilenemään toimintalämpötilasta...
Tietosi on väärässä.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja Timon »

^Ollaan varmaan Rattivaihteen kanssa sitten molemmat väärässä, mutta minäkin muistelisin jostain lukeneeni että välttämättä moottorijarrutuksessa ei polttoaineen syöttö ole aina kaikissa tilanteissa nolla, nimenomaan katalysaattorin viilenemisen takia. Itsellä oli tosin sellainen mielikuva, että tämä tulisi kyseeseen vain erityisen pitkissä moottorijarrutuksissa (tyyliin alpeilla alamäkeen minuuttitolkulla kaasu ylhäällä), eikä missään normaalissa tilanteessa. Voin tietysti muistaa väärinkin... :roll:
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kannattaa huomata että tässä Bemarissa kyseessä on nimen omaan automaattivaihteisto. Automaatilla moottorijarrutus on hieman erilainen kuin manuaalilla.

Jutussa ei mainittu asiasta, mutta voisiko olla niin, että moottorijarrutuksella BMW kytkee vaihteen vapaalle ja kone sammuu, kuten se tekee pysähdyksissä ollessa. Eihän uuden auton moottori edes tunne sellaista asiaa kuin tyhjäkäynti :P
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Coltti kirjoitti:
Rattivaihde kirjoitti:Mun tietääkseni katalysaattorillisissa autoissa polttoainetta päästetään aina hieman läpi jotta katti ei pääse viilenemään toimintalämpötilasta...
Tietosi on väärässä.
Pikaisella googlailulla ei 100% faktaa tästä irronnut, mutta sen suuntaista sisältöä löytyy, että uudehkoissa kulkineissa pyritään tosiaan pitämään katti toimintalämpöisenä moottorijarrutuksessakin, pienet polttomäärät tai jälkipolttoja, mitä lie. Eli kyllä polttoainetta hieman kuluu silloinkin.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

AZP kirjoitti: Koskahan bemarien virtalukot siirtyy keskikonsoliin? :lol:
Bemarissahan on virtalukko ollut keskikonsolissa jo kauan ennen Saabia (BMW 700 LS eli E107).

Combi-Coupe tuli GT-mallien myötä ja seuraavaksi tulee etuveto: http://www.autonews.com/article/2013093 ... z2gNVOIqZj

Saabismit valtaa alaa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tobbana kirjoitti:
Coltti kirjoitti:
Rattivaihde kirjoitti:Mun tietääkseni katalysaattorillisissa autoissa polttoainetta päästetään aina hieman läpi jotta katti ei pääse viilenemään toimintalämpötilasta...
Tietosi on väärässä.
Pikaisella googlailulla ei 100% faktaa tästä irronnut, mutta sen suuntaista sisältöä löytyy, että uudehkoissa kulkineissa pyritään tosiaan pitämään katti toimintalämpöisenä moottorijarrutuksessakin, pienet polttomäärät tai jälkipolttoja, mitä lie. Eli kyllä polttoainetta hieman kuluu silloinkin.

-Sami
Onko kukaan kellottanut sekkarilla kuinka kauan keskimääräinen moottorijarrutus Suomen liikenteessä kestää? Tuskin katti hirveästi ehtii jäähtyä. Alpit on tietty eri juttu.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Uuteen Bemariin vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Alpeille myydään enemmän autoja kuin suomeen :D
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin