99 jarrut jäässä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

99 jarrut jäässä?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

auto on vakio 99 -84, ei "se valkoinen" eikä "se sininen" vaan se punainen. nyt parina viimeisenä päivänä on kylmällä autolla lähtiessä tapahtunut seuraavaa. ekat jarrutukset: jarrupoljin kivikova eikä painu yhtään, jarrut ei toimi. sitten alkaa vähän painumaan ja hetken päästä jarrut toimii normaalisti.

jarrunesteen vesi jäätynyt??
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Tehostimen kalvo puhki/vuotaa, alipaineletku/ imusarja-jarrutehostin.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mulla oli samaa ysikympissä. Luulin, että olis jarrunesteet jäässä. Yleensä ekassa risteyksessä teki ton tempun (talvella) ja sitten varmaan sen verran lämpes, ettei enää samalla reissulla jäätyny.
Mulla auttoi kyllä nesteiden vaihto.
Tosin voihan se vika olla tehostimessakin, kannattaa varmaan aloittaa jarrunesteiden vaihdolla, jos ei ole muistikuvaa milloin on viimeksi vaihdettu..
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Joo jarrunesteessä vettä jäätyy talvella ja kiehuu kesällä,syövyttää sylinterit vaarallinen juttu vaatii nesteen vaihdon.

Mutta se voi olla pahimmassa tapauksessa isompi juttu mitä ensin ajattelee.
Ilmaruuvit menee poikki sitten yrität irrottaa sylintereitä katkee jarruputket ja kumiletkut kärsii.Vanhan auton huoltaminen voi olla joskus mielenkiintoista puuhaa.

Toi nesteen vaihto kuuluisi auton huoltoon mutta kuin moni sen tekee.
Aikanaan opelin huollossa vaihdettiin 20tkm/vuosi välein.Tuskin nykyään niin usein missään autossa mutta vaihtaa ne joskus pitää.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Kerran vuodessa vaihtuu nesteet, yleensä menee kyllä muutakin vaihtoon. Viimeksi kaikki pääsylinteriltä persauksiin.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

toisaalta tässä ei monen asteen pakkasia edes ole ollut, mutta ei kai pieni veden määrä suurta pakkasta jäätyäkseen tarvitsekaan.

eiköhän noi jarrunesteet tule vaihdettua kun lähiaikoina tulee katsastusremppaa tehtyä... pitääkin heti tarkistaa tuo tehostimen alipaineletku.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin