mikä ero mahtaa olla noiden i- ja t -tyyppimerkintöjen takana 2.0I ja 2.0t?
Saab on 9-3 S(port) ja moottorimerkintä oli tyyppiä 2.0t (pikkuturbo), 155hv.
vaihtomoottoriksi tarjottiin 2.0I:a. Molemmat ovat tyyppiä B204E olevia moottoreita.
Ovatko moottorit suoraan vaihtokelpoisia ?Onko eroa esim. jakopään ketjun tms suhteen ?
Onko samantyyppisen moottorin vaihto Out&In -tyylinen vaihto vai täytyykö esim.
moottorin ohjauksen elektroniikkaa ohjelmoida tai päivittää samalla kertaa ?
2.0I vrs 2.0t -moottorit + vaihto
Re: 2.0I vrs 2.0t -moottorit + vaihto
Puhutaan 2 litraisista 94-00 välillä tehdyistä T5 ja vastaavista vaparikoneista:
Lohkot on kaikissa samat ja kampura sekä veivit. Männät erottaa turbot vapareita ja puristussuhteet on mäntien mukaan. Vapareissa ei männänjäähdytykseen öljysuuttimia.
B204I ja B206I on 2-litraisia vaparikoneita, 206:ssa puuttuu tasapainoakselit ja siihen liittyvät rattaat, ohjaimet & ketju.
B204E/L/R on turbokoneita, kone samaa rautaa mutta softalla tehty tehoero.
Jos kone pysyy samana niin softaa ei tarvi päivittää. Jos laita vaparilohkon turbon tilalle niin kannattaa tietää mitä tekee.
Lohkot on kaikissa samat ja kampura sekä veivit. Männät erottaa turbot vapareita ja puristussuhteet on mäntien mukaan. Vapareissa ei männänjäähdytykseen öljysuuttimia.
B204I ja B206I on 2-litraisia vaparikoneita, 206:ssa puuttuu tasapainoakselit ja siihen liittyvät rattaat, ohjaimet & ketju.
B204E/L/R on turbokoneita, kone samaa rautaa mutta softalla tehty tehoero.
Jos kone pysyy samana niin softaa ei tarvi päivittää. Jos laita vaparilohkon turbon tilalle niin kannattaa tietää mitä tekee.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: 2.0I vrs 2.0t -moottorit + vaihto
eli tuosta päättelen, että kun se moottorin perustyyppi B204E oli molemmissa sama niin
moottorit (moottorin sisus + turbo) ovat täysin samat -> vaihto onnistuu "heittämällä".
(voikohan tuota tulkita jotenkin auton valmistenumerosta ?)
2.0I jä hämmästyttämään, miksi tuo I ("ii) vilkkui tuossa merkinnässä eli johtuiko siitä, että
siitä, että perus-auto oli vaatimattompi muilta varusteilta ja itse moottoriin siinä ei ollut vaikutusta.
Kiitokset jo tässä vaiheessa kuitenkin hyvästä vastauksesta
moottorit (moottorin sisus + turbo) ovat täysin samat -> vaihto onnistuu "heittämällä".
(voikohan tuota tulkita jotenkin auton valmistenumerosta ?)
2.0I jä hämmästyttämään, miksi tuo I ("ii) vilkkui tuossa merkinnässä eli johtuiko siitä, että
siitä, että perus-auto oli vaatimattompi muilta varusteilta ja itse moottoriin siinä ei ollut vaikutusta.
Kiitokset jo tässä vaiheessa kuitenkin hyvästä vastauksesta

Re: 2.0I vrs 2.0t -moottorit + vaihto
valmistenumeron avulla näet koneen perustiedot, www.saabvin.com
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko