2.0I vrs 2.0t -moottorit + vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
lumiukko
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 11:55

2.0I vrs 2.0t -moottorit + vaihto

Viesti Kirjoittaja lumiukko »

mikä ero mahtaa olla noiden i- ja t -tyyppimerkintöjen takana 2.0I ja 2.0t?

Saab on 9-3 S(port) ja moottorimerkintä oli tyyppiä 2.0t (pikkuturbo), 155hv.
vaihtomoottoriksi tarjottiin 2.0I:a. Molemmat ovat tyyppiä B204E olevia moottoreita.
Ovatko moottorit suoraan vaihtokelpoisia ?Onko eroa esim. jakopään ketjun tms suhteen ?
Onko samantyyppisen moottorin vaihto Out&In -tyylinen vaihto vai täytyykö esim.
moottorin ohjauksen elektroniikkaa ohjelmoida tai päivittää samalla kertaa ?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 2.0I vrs 2.0t -moottorit + vaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Puhutaan 2 litraisista 94-00 välillä tehdyistä T5 ja vastaavista vaparikoneista:

Lohkot on kaikissa samat ja kampura sekä veivit. Männät erottaa turbot vapareita ja puristussuhteet on mäntien mukaan. Vapareissa ei männänjäähdytykseen öljysuuttimia.

B204I ja B206I on 2-litraisia vaparikoneita, 206:ssa puuttuu tasapainoakselit ja siihen liittyvät rattaat, ohjaimet & ketju.
B204E/L/R on turbokoneita, kone samaa rautaa mutta softalla tehty tehoero.

Jos kone pysyy samana niin softaa ei tarvi päivittää. Jos laita vaparilohkon turbon tilalle niin kannattaa tietää mitä tekee.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
lumiukko
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 11:55

Re: 2.0I vrs 2.0t -moottorit + vaihto

Viesti Kirjoittaja lumiukko »

eli tuosta päättelen, että kun se moottorin perustyyppi B204E oli molemmissa sama niin
moottorit (moottorin sisus + turbo) ovat täysin samat -> vaihto onnistuu "heittämällä".
(voikohan tuota tulkita jotenkin auton valmistenumerosta ?)

2.0I jä hämmästyttämään, miksi tuo I ("ii) vilkkui tuossa merkinnässä eli johtuiko siitä, että
siitä, että perus-auto oli vaatimattompi muilta varusteilta ja itse moottoriin siinä ei ollut vaikutusta.

Kiitokset jo tässä vaiheessa kuitenkin hyvästä vastauksesta :-)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 2.0I vrs 2.0t -moottorit + vaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

valmistenumeron avulla näet koneen perustiedot, www.saabvin.com
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Vastaa Viestiin