Tikittää kylmänä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Tikittää kylmänä

Viesti Kirjoittaja Niko »

Huollon jälkeen 290tkm ajettu tonnarini on alkanut selvästi "tikittää" kylmänä tyhjäkäynnillä (öljyä on). Tämä metallisen kuuloinen tikitys kuuluu selvähkösti venttiilikopan päältä. Tikitys loppuu (tai ainakin vaimenee pehmeän kuuloiseksi) ja vähenee koneen lämmetessä. Jos kone on pakkasen jälkeen aivan kylmä ja sillä ajaa muutaman kilometrin, niin saattaa vieläkin tikitellä.. Vasta lämpöjen noustessa tikitys vähenee kunnes loppuu. Tämä tikitys on sellaista, että se kestää ensin n. 5 sekkaa, jonka jälkeen loppuu hetkeksi ja taas lähtee tikittelemään ja tätä rataa kunnes pikku hiljaa tikityksen kesto lyhenee..

Lueskelin aiheesta ja huomasin, että Mimmi kirjoitti: "Hydrauliset nostimet tikittävät, varsinkin tuon verran ajetussa koneessa. Hydraulisiin nostimiin kertyy likaa ja se estää öljynpaineen nousun nostimiin. Tikitystä saa pienemmäksi käyttämällä Fortea. "

Tästäkö vain on kysymys? Onko mitään syytä huolestua? Jos vain voisi käyttää huollossa ja kuunteluttaa huoltomiehellä, mutta kun auto ensin pitäisi jättää kylmenemään tunneiksi, jotta kyseinen efektin saisi aikaiseksi...
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Nuo nostimet on kyllä öljyistä aika herkkiä vanhemmalla iällä..

Oma 190tkm ajettu tonnarini hiljeni kokonaan öljynvaihdon jälkeen, vaikka aiemmin naputti kuin diisseli..

Kaiken lisäksi laittoivat vielä samanlaiset öljyt sisään, kuin mitä siellä oli ennestään. Go figure. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Ohjekirjassa mainitaan tuosta asiasta seuraavaa:

Hydraulisista venttiilinpainimista saattaa joissakin tilanteissa kuulua tikittävä ääni, esimerkiksi muutaman sekunnin aikana moottorin käynnistyksestä kun öljynpaine nousee.

Kun öljy ja/tai suodatin vaihdetaan, voitelujärjestelmään saattaa päästä ilmaa. Tilanne on sama myös, kun auto on seissyt pitkään. Tällöin tikittävää ääntä saattaa kuulua jopa 15 minuutin ajan, vaikka vikaa ei olekaan.

Älkää kuitenkaan ylittäkö 3000k/min käyntinopeutta niin kauan kuin ääni kuuluu.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Itsellä vaikutti ainakin tuohon naputukseen se, kun vaihtoi erimerkkiset öljyt myllyyn. Tosin ei se paljoa naputtanut, mutta eron kyllä huomasi vaihdoksen jälkeen. Vaihdoin Mobilit pois ja Castrolit tilalle.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Re: Tikittää kylmänä

Viesti Kirjoittaja 95power »

Niko kirjoitti:Huollon jälkeen 290tkm ajettu tonnarini on alkanut selvästi "tikittää" kylmänä tyhjäkäynnillä (öljyä on). Tämä metallisen kuuloinen tikitys kuuluu selvähkösti venttiilikopan päältä. Tikitys loppuu (tai ainakin vaimenee pehmeän kuuloiseksi) ja vähenee koneen lämmetessä. Jos kone on pakkasen jälkeen aivan kylmä ja sillä ajaa muutaman kilometrin, niin saattaa vieläkin tikitellä.. Vasta lämpöjen noustessa tikitys vähenee kunnes loppuu. Tämä tikitys on sellaista, että se kestää ensin n. 5 sekkaa, jonka jälkeen loppuu hetkeksi ja taas lähtee tikittelemään ja tätä rataa kunnes pikku hiljaa tikityksen kesto lyhenee..

Lueskelin aiheesta ja huomasin, että Mimmi kirjoitti: "Hydrauliset nostimet tikittävät, varsinkin tuon verran ajetussa koneessa. Hydraulisiin nostimiin kertyy likaa ja se estää öljynpaineen nousun nostimiin. Tikitystä saa pienemmäksi käyttämällä Fortea. "

Tästäkö vain on kysymys? Onko mitään syytä huolestua? Jos vain voisi käyttää huollossa ja kuunteluttaa huoltomiehellä, mutta kun auto ensin pitäisi jättää kylmenemään tunneiksi, jotta kyseinen efektin saisi aikaiseksi...
Ei ole mitään syytä huolestua. Hyvin tavallinen 'ominaisuus' tonnareissa. Jatka vain rauhassa ajamista. :twisted:
#2172
arttum
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Kesä 13, 2004 09:42
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja arttum »

samsikki kirjoitti:Itsellä vaikutti ainakin tuohon naputukseen se, kun vaihtoi erimerkkiset öljyt myllyyn. Tosin ei se paljoa naputtanut, mutta eron kyllä huomasi vaihdoksen jälkeen. Vaihdoin Mobilit pois ja Castrolit tilalle.

Mitkä Castrolit laitoit :?:
2,3 16V
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Niko »

samsikki kirjoitti:Itsellä vaikutti ainakin tuohon naputukseen se, kun vaihtoi erimerkkiset öljyt myllyyn. Tosin ei se paljoa naputtanut, mutta eron kyllä huomasi vaihdoksen jälkeen. Vaihdoin Mobilit pois ja Castrolit tilalle.
Aiemmin oon käyttäny tonnarissani Nesteen 5W-40 öljyjä ja nyt vaihdoin Mobilin vastaavaan ja tikittely alkoi... Eipä taida vanhat saabbaat tykätä Mobilista.. Vaihdan öljymerkkiä seuraavaassa huollossa (vuoden päästä).. :)
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

arttum kirjoitti:
samsikki kirjoitti:Itsellä vaikutti ainakin tuohon naputukseen se, kun vaihtoi erimerkkiset öljyt myllyyn. Tosin ei se paljoa naputtanut, mutta eron kyllä huomasi vaihdoksen jälkeen. Vaihdoin Mobilit pois ja Castrolit tilalle.

Mitkä Castrolit laitoit :?:
Olikohan ne jotku GTX:t ?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Itse laitoin Kendallin 5w/40:set talveksi, loppui nostimien kilinä siihen paikkaan. Kesällä oli 10w/60:set, meni melko pitkään, ennenkuin nakutus vaimeni koneen lämmetessä.
Foxbody turbo
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Niko kirjoitti:
samsikki kirjoitti:Itsellä vaikutti ainakin tuohon naputukseen se, kun vaihtoi erimerkkiset öljyt myllyyn. Tosin ei se paljoa naputtanut, mutta eron kyllä huomasi vaihdoksen jälkeen. Vaihdoin Mobilit pois ja Castrolit tilalle.
Aiemmin oon käyttäny tonnarissani Nesteen 5W-40 öljyjä ja nyt vaihdoin Mobilin vastaavaan ja tikittely alkoi... Eipä taida vanhat saabbaat tykätä Mobilista.. Vaihdan öljymerkkiä seuraavaassa huollossa (vuoden päästä).. :)
[ei provo] Siitä nyt ei tykkää mikään eikä kukaan. Minulla ihan samanlaisia kokemuksia + muutamia muitakin negatiivisia siitä merkistä. [/ei provo]
900C -86
Vastaa Viestiin