
Kartiosuodatin asiaa
Re: Kartiosuodatin asiaa
Noniin, pientä päivitystä. Levyt saatu ajettua ja huomenna vien pelipaikoille.


Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: Kartiosuodatin asiaa
no nyt on asiallinen homma menossa. Ei tarvitse enää tällä foorumilla kättä vääntää tuon asian suhteen.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Kartiosuodatin asiaa
Niin ja sit ku joku viel mittaa sen suodatettavuuden -.-
Kartiosuodattimestahan menee läpi isompiki orava.
Kartiosuodattimestahan menee läpi isompiki orava.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Kartiosuodatin asiaa
Käsittääkseni tässäkään asiassa ei ole oikotietä onneen eli pitäsi vain katsoa paljonko/montako neliö(senttiä) on paperia per suodatin. Mitä enemmän paperia sen parempi suodatusteho? Toki paperin laatu myös merkitsee..
jospa nuo suodatin expertit kohta meitä valaisee asian suhteen
jospa nuo suodatin expertit kohta meitä valaisee asian suhteen

Re: Kartiosuodatin asiaa
Noniin suodattimia on mittailtu. Kovin hyviä käppyröitä ei saatu aikaiseksi, sillä ei ollut tarpeeksi pientä linjaa näille pienille suodattimille. Kyseisessä firmassa kun valmistetaan isoille laitoiksille suodattimia, mitkä on todella järeitä. Yritän nyt parhaani mukaan selostaa vähän tapahtumia ja tuloksia. Itse olen kuitenkin rakennusinssi, niin tämä menee vähän ohi osaamisalueen.
Elikkäs mittailtavana oli T7 kolkin ja femman suodattimet (orginaali ja tarvike) sekä ilmamassamittari.
Femman suodattimista ei saatu vertailukelpoista dataa, joten niitä en viitsi julkaista. Kuitenkin suodatinfirman omistaja kertoi, että tarvikkeessa on huomattava ero orginaaliin. Tarvikkeessa virtaus on huonompi, sillä koko suodatin on aika sumpussa vrt. orginaali.
Ilmamassa mittarissa paine-eroa on noin 20 000Pa. Elikkä massamittari on pullonkaula koko systeemissä. Eli vaparista ei ole mitään hyötyä tässä tilanteessa. Mikäli virtauksista halutaan optimaalistisimpia, pitäisi massamittarin halkaisia olla +100mm. Sen jälkeen tulokset paranisivat huomattavasti.
Kolkin suodattimista saatin ihan taulukot.

Elikkäs nuo suodattimet pelaa ihan hyvin. Vaparisuodattimesta ei ole mitään apua. Ainut ero vapari vs tavallinen on se, että vaparissa paine-ero on saatu pieneksi. Tarkoittaa sitä, että se ei suodata juuri mitään. Eli jokainen voi siinä kohtaa miettiä, kannattaako sellaista laittaa paikoilleen. Eli liikkeelle pitäisi lähteä siitä, miten kanavan kokoa saataisiin kasvatettua ja miten massamittarin ahdistus voitaisiin poistaa/vähentää.
Varmasti tulee kysymyksiä ja yritän niihin vastata. Vastauksia ei välttämättä saa heti, ennenkuin kysyn itse firmasta, että saa järkevän vastauksen
Elikkäs mittailtavana oli T7 kolkin ja femman suodattimet (orginaali ja tarvike) sekä ilmamassamittari.
Femman suodattimista ei saatu vertailukelpoista dataa, joten niitä en viitsi julkaista. Kuitenkin suodatinfirman omistaja kertoi, että tarvikkeessa on huomattava ero orginaaliin. Tarvikkeessa virtaus on huonompi, sillä koko suodatin on aika sumpussa vrt. orginaali.
Ilmamassa mittarissa paine-eroa on noin 20 000Pa. Elikkä massamittari on pullonkaula koko systeemissä. Eli vaparista ei ole mitään hyötyä tässä tilanteessa. Mikäli virtauksista halutaan optimaalistisimpia, pitäisi massamittarin halkaisia olla +100mm. Sen jälkeen tulokset paranisivat huomattavasti.
Kolkin suodattimista saatin ihan taulukot.
Mittaustulokset liitteenä. 5 cm/s kohta vastaa 90 l/min virtausta ja 9 cm/s on 160 l/min.


Elikkäs nuo suodattimet pelaa ihan hyvin. Vaparisuodattimesta ei ole mitään apua. Ainut ero vapari vs tavallinen on se, että vaparissa paine-ero on saatu pieneksi. Tarkoittaa sitä, että se ei suodata juuri mitään. Eli jokainen voi siinä kohtaa miettiä, kannattaako sellaista laittaa paikoilleen. Eli liikkeelle pitäisi lähteä siitä, miten kanavan kokoa saataisiin kasvatettua ja miten massamittarin ahdistus voitaisiin poistaa/vähentää.
Varmasti tulee kysymyksiä ja yritän niihin vastata. Vastauksia ei välttämättä saa heti, ennenkuin kysyn itse firmasta, että saa järkevän vastauksen

Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: Kartiosuodatin asiaa
Kiitoksia kattavasta selvityksestä, eipä tuosta paljoa epäselvää jää 

SAAB 9-5 Aero -05
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Kartiosuodatin asiaa
Hienoa tutkimustietoa, tattis kaikille tekijöille!
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Kartiosuodatin asiaa
Siis vaparilla saa huonon suodatusasteen ja isommat imuäänet. Ensimmäisestä ei hyötyä yhdellekkään moottorille ja jälkimmäinen on makuasia. 

# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Kartiosuodatin asiaa
Siis tuosta paine-erostako on päädytty tuohon huonoon suodattavuus päätelmään?nix0n kirjoitti:Ainut ero vapari vs tavallinen on se, että vaparissa paine-ero on saatu pieneksi. Tarkoittaa sitä, että se ei suodata juuri mitään.
jeeeeeee!
Re: Kartiosuodatin asiaa
Ei se ole mikään päätelmä vaan ihan fakta. Voit vaikka ottaa vaparifilsun käteesi ja katsoa sitä valoa kohti ja tee sen jälkeen sama normaalilla suodattimella.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: Kartiosuodatin asiaa
Sitähän tässä ei mitattu minkä kokoista partikkelia menee läpi.. mutta kun kartiosuodatin virtaa paremmin (pieni paine-ero) ja suodatin materiaalia/pinta-alaa on vähemmän niin harvaahan sen täytyy olla.
* 9-5 Aero MY03 *
Re: Kartiosuodatin asiaa
pistä auto penkkiin.ennen ja jälkeen vaparia näin saat varmasti tiedon onko siitä hyötyä.se että tuleeko kakkaa läpi en ota kantaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Kartiosuodatin asiaa
Kovinkaan moni fiksu auton käyttäjä ei varmaan ajattele noin... Jatkumo on ainakin itselle yksi asia, johon osien valinnoilla pyritään.
Mutta kukin tavallaan
Mutta kukin tavallaan

Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Kartiosuodatin asiaa
Totesin vain käytännön ja teoria eron mahdolliseksi.en minäkään ostaisi vaparia kun vakio riittää.
Edit.tarkoitus ei ole tyrmätä tuota testiä,mutta kiinnostaisi tietää onko nuita testattu ottamalla kaasuläppä kotelon päältä putki pois ja laittaa siihen mittalaitteet?siinähän näkyisi samalla minkä verran välissä olevat laitteet ahistaa.siis vaihtamalla vapari omaan koteloon paperin tilalle tai suoraan immuun.
Edit.tarkoitus ei ole tyrmätä tuota testiä,mutta kiinnostaisi tietää onko nuita testattu ottamalla kaasuläppä kotelon päältä putki pois ja laittaa siihen mittalaitteet?siinähän näkyisi samalla minkä verran välissä olevat laitteet ahistaa.siis vaihtamalla vapari omaan koteloon paperin tilalle tai suoraan immuun.
Re: Kartiosuodatin asiaa
Suodattimet ja massamittari on penkitetty suodatinlinjassa.
Yhä edelleen sillä vaparilla ei ole mitään virkaa siellä. En ymmärrä ajatuksia, kun sanot että et laittaisi vaparia autoosi, mutta editissä olet kiinnostunut vaparista. Jos luet tuolta ylhäältä uudelleen tekstin, niin huomaat massamittarin olevan pullonkaula. Eli ihan sama tungetko suodattimen, oravan tai pelkän teräsverkon ennen massamittaria, niin massamittari ahistaa edelleen.
Yhä edelleen sillä vaparilla ei ole mitään virkaa siellä. En ymmärrä ajatuksia, kun sanot että et laittaisi vaparia autoosi, mutta editissä olet kiinnostunut vaparista. Jos luet tuolta ylhäältä uudelleen tekstin, niin huomaat massamittarin olevan pullonkaula. Eli ihan sama tungetko suodattimen, oravan tai pelkän teräsverkon ennen massamittaria, niin massamittari ahistaa edelleen.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910