NG900 jakoketjun kiristimen esikiristys

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Daygon
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Elo 01, 2013 00:58

NG900 jakoketjun kiristimen esikiristys

Viesti Kirjoittaja Daygon »

Olin laittelemassa tuota jakoketjua paikoilleen ja huomasin että multa puuttuu sinne kiristimen jousen sisälle tuleva "pinni". Voiko tuon esikiristyksen hoitaa jotenkin manuaalisesti meisselillä? sehän hoitaa loppu kiristyksen ite mutta ennen sitä olisi hyvä saada ketjua kireemmälle. Ei kuitenkaa liian tiukalle viiti ketjua tyrkätä.
Saappi NG900 2.0 Turbomaatti
Daygon
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Elo 01, 2013 00:58

Re: NG900 jakoketjun kiristimen esikiristys

Viesti Kirjoittaja Daygon »

Jakakaas nyt viisauksianne miten täs kannattais menetellä? Olisko jollain tietoa paljon ketju antaa päältä periksi jos teen sille manuaalikiristyksen, ennen koneen omaa kiristystä.
Saappi NG900 2.0 Turbomaatti
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: NG900 jakoketjun kiristimen esikiristys

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kyllä se pinni sinne kuuluu, kun on tehtaalla jo laitettu.
Hätätapauksessa ehkä itse esikiristäisin pelkällä jousella ja hommaisin pinnin mahdollisimman nopeasti tilalle.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Daygon
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Elo 01, 2013 00:58

Re: NG900 jakoketjun kiristimen esikiristys

Viesti Kirjoittaja Daygon »

Eise jousi kiristä sitä ketjua juuri ollenkaan, jää aivan liian löysälle. Se kiristää ensimmäiset stepit mutta sen jälkeen painuu jousi kasaan. Voi ehkä olla paras vaan tilailla uusi kiristin. Voi tietty olla hyvin mahdollista että ketjukin on liian venynyt.

Ajattelin jos jollain sattuis olemaan kone auki niin olisi voinut kokeilla paljon tuossa ketjussa on vapaata liikettä ennen kuin on kiristintä lähtenyt irroittamaan.
Saappi NG900 2.0 Turbomaatti
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: NG900 jakoketjun kiristimen esikiristys

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kuulostaa loppuun venyneeltä ketjulta. Se pinni vaikuttaa n. 3milliä ketjun esikiristykseen, jota on vain vähän kun kiristin on tapissa.

Uutta ketjua uittamalla paikalleen ja tp-ketjun poisto alakautta...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: NG900 jakoketjun kiristimen esikiristys

Viesti Kirjoittaja Hook »

Väittäisin että sillä muovisella tapilla jousen sisällä ei ole muuta virkaa, kuin helpottaa asennusta tehtaalla.
Tehdas uuden kiristimen mukana tulee metallinen "neula", joka pitää muovi tapin avulla jousen puristettuna. (siinä muovitapissa ja 12mm kannalla olevassa tulpassa löytyy reijät neulalle, jotka ovat linjassa, kun jousi puristettu kasaan..)

Tehdasuusi kiristin asennetaan siis niin, että ruuvataan koko modulli sisään kerralla ja tämän jälkeen vetästään metalli piikki pois, jolloin jousi vapautuu sisällä tehden esikiristyksen ja tulppa kiristettään lopullisesti kiinni. Näin ei ole vaaraa, että jousi ja tulppa sinkoilisivat asennuksen yhteydessä pitkin maita ja mantuja.

Jos tuota piikkiä ei ole, niin kiristimen jousi&tulppa joudutaan laittamaan vasta kiristimen asennuksen jälkeen.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: NG900 jakoketjun kiristimen esikiristys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Daygon kirjoitti:Eise jousi kiristä sitä ketjua juuri ollenkaan, jää aivan liian löysälle. Se kiristää ensimmäiset stepit mutta sen jälkeen painuu jousi kasaan. Voi ehkä olla paras vaan tilailla uusi kiristin. Voi tietty olla hyvin mahdollista että ketjukin on liian venynyt.

Ajattelin jos jollain sattuis olemaan kone auki niin olisi voinut kokeilla paljon tuossa ketjussa on vapaata liikettä ennen kuin on kiristintä lähtenyt irroittamaan.
Otithan huomioon että kun pyörität kampuraan hetken matkaa kiristimen takaisinlaiton jälkeen niin löysät asettuu kiristimen puolelle uudestaan. Kuulet raksutuksen siitä merkkinä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Vastaa Viestiin