Oliskohan täällä ketään joka olisi jakopääremppaa tehnyt 2.0T koneelle?
Siskon 9-3:sta piti alkaa vikaa etsimään, kun oli yksi aamu pihasta lähdessä (moottori lämpimänä) sammunut paukauksen kera, eikä enää käyntiin lähtenyt. Puristuspaineet oli heikot joten ei muuta kuin jakopää esille ja tarkastamaan ajoitus. No nythän näyttäisi siltä että pakopuolen nokka-akseli on noin 180-astetta väärässä asennossa .
Kysymys kuuluukin onko noiden nokka-akselien asennon määrittämiseen mitään kotikonsteja. Korjausoppaassa säätö tehdään eräänlaisten "sapluunien" avulla, jotka tulee nokkapukkiin kiinni ja joilla saadaan nokat oikeaan asentoon, jonka jälkeen säädetään kampiakselin asento. Näitä sapluunia tuskin on muualla kuin merkkikorjaamolla?
Itse olen laittanut paikoilleen pelkästään noiden palikoiden (=sabluunat) avulla. Palikat maksaa muistaakseni vähän toista sataa tai sitten saattaa olla enemmänkin joten yhtä kertaa varten ei kannata omaksi hankkia.
Kuka homman hallitsee nii kaikenjärjen mukaan nokat saa kohdalleen myös heittokellolla samoin kuin mitkä tahansa säädettävät nokkapyörät. Virimiesten juttusille siis.
Terve,
en tiedä onko tästä niinkään apua, mutta vastaavia sabluunoita löytyy monille merkeille Ebaystä. Etsisin moottorikoodilla ja avainsanoilla sieltä, "TDC tools, timing chain tools" tms. Hommasin mm. aikanaan Fordin jakopään työkalut, koska itse moottorissa ei ollut mitään merkintöjä TDC:lle.
Onko muuten ihmisillä tietoa B207 jakoketjun kestosta? Itsellä 230tkm kovia kokenut pata.
Kyllä jakopää pitäisi näissäkin olla ihan kovaa tekoa. Tässä tapauksessa tuo jaon hyppääminen on aika mysteeri. Ensin eäpäilin että tp-ketjun kiristin olisi mennyt poikki ja käynyt jakoketjun välissä. No, kiristin oli kyllä poikki mutta palasessa (joka löytyi öljypohjasta) ei ollut minkäänlaisia jälkiä. Taitaa ainut vaihtoehto olla että on vaan pakonokan hammaspyörä pyörähtänyt tyhjää, näissähän ei ole mitään kiilaa käytetty eli pysyy vain kiristämällä kiinni, mikä kyllä itseä suuresti ihmetyttää.
Harmi homma... olisi kuitenkin kiinnostavaa nähdä kuvia projektista jos jossain vaiheessa kerkiät upata. Kiilat olisivat toki varma tapa, mutta ne tietävät useaa lisätyövaihetta nokka-akselin valmistuksessa. Valmistajilla kun on pennistä kiinni hommat usein.
Myös Ford:in Zetec koneissa ja joissain Peugeotin koneissa ainakin on samanlainen nokkapyörien kiinnitystapa. Sinänsä hyvä keino saada kone piirulleen TDC:n kohdalle ja jako oikein. (Samaa ei voi sanoa esim. F-Astrasta, jossa jakopään merkit ovat muovikopassa, joka vetelee millejä vuosien saatossa.) Tarkkana pitää olla, että kierteet on putsattu ja pultit ovat uusia, jotta kiristysmomentti tuottaa oikean puristusvoiman.
Sinänsä hyvä keino saada kone piirulleen TDC:n kohdalle ja jako oikein.
Tämä on kyllä ihan totta, viritysmielessä varsinkin olisi oikein mukava ominaisuus . Olihan nuo hammaspyörän pultit kyllä todella tiukkaan vedetty, joutui vähän avaimeen lisäämään putkella momenttia että sai auki.
Voin kyllä kuviakin ottaa jos jotain järkevää saan.
Nytpä selvisi tämänkin vian aiheuttaja. Kun kone oli saatu läjään ja päästy koeajoon ei ohjaustehostin toiminut. No, tehostimen pumpun yksi siipi oli mennyt poikki ja jumittanut pumpun. Ja tämä pumppuhan saa voimansa imunokasta . Olin kylläkin katsonut että pakonokka oli se joka oli hypännyt, mutta joka tapauksessa eiköhän se selvää ole että tämä oli aiheuttaja. Että sillä lailla...
Vielä yksi kysymys jos jollakin olisi tietoa. Voiko näissä B207 koneissa osua männät venttiileihin, vai mahtuvatko pyörimään? Puristuspaineet ei vaan ollut ihan kohallaan, vaikkakin käyntiin kyllä saa...