Satkuun webasto
Satkuun webasto
Elikkäs sattuisko joku tietämään miten ruiskusatkun webasto on ollut tapana kytkeä. Lähinnä kiinnostaisi mistä webastolle napataan polttoaine, pitääkö vetää letku tankin pohjaan vai riittääkö webaston pumpun kytkentä t-haaralla paluuletkuun, eli meneekö paluuletku pohjaan asti ilman mitään takaiskuja. Voisiko tässä tapauksessa pumpun kytkeä paluuletkuun konehuoneen puolella?
Vesi ilmeisesti otetaan parilla T-haaralla hanalle menevistä letkuista, epäselvää on tulevatko haarat molempiin letkuihin vai samaan.
Vesi ilmeisesti otetaan parilla T-haaralla hanalle menevistä letkuista, epäselvää on tulevatko haarat molempiin letkuihin vai samaan.
Bensalämppäreistä en paljon tiedä, mutta kirjoitanpa kuitenkin:
Paluuletku menee bensapumpun imukaukaloon (uudemmassa 16-venttiilisessä taitaa olla ämpäri). Jos meinaat, että webasto imee bensaa sitä kautta tankista, niin voi se onnistua.
Toisaalta, eikös bensalämmittimen polttoainetarve ole sen verran pieni, että moottorin käynnissä ollessa ja bensan virratessa paluuputkessa, täyttyy lämmittimenkin bensasäilö siihen max puolen tunnin lämmityskertaan tarvittavalla määrällä? Riippuu kai lämmittimen tyypistä onko tuo tuollainen paluuletkuhaaroitus sallittu vai vaaditaanko nimenomaan paineeton erillinen imuputki tankin pohjalle.
Tässä asennuksessa webasto oli haaroitettu T-haaroilla lämppärinkennon paluuletkusta ja bensat oli haaroitettu paluuletkusta:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/webasto.jpg
Paluuletku menee bensapumpun imukaukaloon (uudemmassa 16-venttiilisessä taitaa olla ämpäri). Jos meinaat, että webasto imee bensaa sitä kautta tankista, niin voi se onnistua.
Toisaalta, eikös bensalämmittimen polttoainetarve ole sen verran pieni, että moottorin käynnissä ollessa ja bensan virratessa paluuputkessa, täyttyy lämmittimenkin bensasäilö siihen max puolen tunnin lämmityskertaan tarvittavalla määrällä? Riippuu kai lämmittimen tyypistä onko tuo tuollainen paluuletkuhaaroitus sallittu vai vaaditaanko nimenomaan paineeton erillinen imuputki tankin pohjalle.
Tässä asennuksessa webasto oli haaroitettu T-haaroilla lämppärinkennon paluuletkusta ja bensat oli haaroitettu paluuletkusta:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/webasto.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mitä olen Eberspäckerin ohjeita katsellut, niin niissä kytkentä tehdään nimenomaan lämmityskennoon menevään letkuun. Eberissä ainaskin on syytä olla erittäin huolellinen, miten päin haaroituspalikka laitetaan sinne, koska jos se laitetaan väärin päin, lämmityskennoon moottorin käydessä virtaava vesi ei oikaise haaroittimen läpi, vaan käy tekemässä hukkalenkin bensalämmittimessä!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Noh kiitokset tiedoista, täytyy nyt harkita kumpaakin tapaa. Ainakin tuon 88 ardicin volvon 300-sarjan asennusohjeissa otettiin bensiini t-haaralla imuletkusta kaasarissa tai paluuletkusta ruiskussa. Toisaalta olen kyllä muualtakin lukenut, että paluuletkuviritelmissä on ollut ongelmia, lähinnä imuun liittyviä, ei turvallisuuteen. Tässä mallissa ei ole mitään keräyskaukaloita vaan ihan normaali bensiinipumppu.
Bensapumppua ei kyllä tekisi mieli mennä irroittelemaan missään olosuhteissa, kokemuksella karsea homma, liitos pamahtaa tietysti rikki ja auto seisoo viikon. Bensankorkeusanturin puukotus kuulostaisi fiksummalta.
Jos jollain on oikein tuollaisen bensapumppumallin asennusohjetta 900 Saabiin niin olisin kiitollinen, muita ohjeita löytyy kyllä omasta takaa jonkin verran.
Bensapumppua ei kyllä tekisi mieli mennä irroittelemaan missään olosuhteissa, kokemuksella karsea homma, liitos pamahtaa tietysti rikki ja auto seisoo viikon. Bensankorkeusanturin puukotus kuulostaisi fiksummalta.
Jos jollain on oikein tuollaisen bensapumppumallin asennusohjetta 900 Saabiin niin olisin kiitollinen, muita ohjeita löytyy kyllä omasta takaa jonkin verran.
Minäpä vetäisin takakontista huohottimen letkun poikki. Siihen y haara ja toisesta ujutin eberin letukun sisään tankkiin. Letkun alapäähänletkunpätkällä m6 pultti painoksi että pysyy tankin pohjalla. Vesiletkuun oli takaiskuventtiilit. Onnistuu kuulemma ihan kierrättämällä suoraan letkusta eberin läpi..
Jukka
Jukka