Satkuun webasto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Satkuun webasto

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Elikkäs sattuisko joku tietämään miten ruiskusatkun webasto on ollut tapana kytkeä. Lähinnä kiinnostaisi mistä webastolle napataan polttoaine, pitääkö vetää letku tankin pohjaan vai riittääkö webaston pumpun kytkentä t-haaralla paluuletkuun, eli meneekö paluuletku pohjaan asti ilman mitään takaiskuja. Voisiko tässä tapauksessa pumpun kytkeä paluuletkuun konehuoneen puolella?

Vesi ilmeisesti otetaan parilla T-haaralla hanalle menevistä letkuista, epäselvää on tulevatko haarat molempiin letkuihin vai samaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Bensalämppäreistä en paljon tiedä, mutta kirjoitanpa kuitenkin:

Paluuletku menee bensapumpun imukaukaloon (uudemmassa 16-venttiilisessä taitaa olla ämpäri). Jos meinaat, että webasto imee bensaa sitä kautta tankista, niin voi se onnistua.

Toisaalta, eikös bensalämmittimen polttoainetarve ole sen verran pieni, että moottorin käynnissä ollessa ja bensan virratessa paluuputkessa, täyttyy lämmittimenkin bensasäilö siihen max puolen tunnin lämmityskertaan tarvittavalla määrällä? Riippuu kai lämmittimen tyypistä onko tuo tuollainen paluuletkuhaaroitus sallittu vai vaaditaanko nimenomaan paineeton erillinen imuputki tankin pohjalle.

Tässä asennuksessa webasto oli haaroitettu T-haaroilla lämppärinkennon paluuletkusta ja bensat oli haaroitettu paluuletkusta:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/webasto.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Asennusliikkeessä kerrottiin, että paluuletkuun kytkettävi viritelmiä he eivät tee, koska niiden kanssa on ollut ongelmia. Tiedä sitten millaisia.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mulla on otettu webaston polttoaine nimenomaan paluuputkesta haaroittamalla eikä mulla ainakaan mitään ongelmia ole tuon suhteen esiintynyt.Eli ota siitä vaan.Ja nimenomaan konehuoneesta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mitä olen Eberspäckerin ohjeita katsellut, niin niissä kytkentä tehdään nimenomaan lämmityskennoon menevään letkuun. Eberissä ainaskin on syytä olla erittäin huolellinen, miten päin haaroituspalikka laitetaan sinne, koska jos se laitetaan väärin päin, lämmityskennoon moottorin käydessä virtaava vesi ei oikaise haaroittimen läpi, vaan käy tekemässä hukkalenkin bensalämmittimessä!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Noh kiitokset tiedoista, täytyy nyt harkita kumpaakin tapaa. Ainakin tuon 88 ardicin volvon 300-sarjan asennusohjeissa otettiin bensiini t-haaralla imuletkusta kaasarissa tai paluuletkusta ruiskussa. Toisaalta olen kyllä muualtakin lukenut, että paluuletkuviritelmissä on ollut ongelmia, lähinnä imuun liittyviä, ei turvallisuuteen. Tässä mallissa ei ole mitään keräyskaukaloita vaan ihan normaali bensiinipumppu.

Bensapumppua ei kyllä tekisi mieli mennä irroittelemaan missään olosuhteissa, kokemuksella karsea homma, liitos pamahtaa tietysti rikki ja auto seisoo viikon. Bensankorkeusanturin puukotus kuulostaisi fiksummalta.

Jos jollain on oikein tuollaisen bensapumppumallin asennusohjetta 900 Saabiin niin olisin kiitollinen, muita ohjeita löytyy kyllä omasta takaa jonkin verran.
jukkaj
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 11:44

Viesti Kirjoittaja jukkaj »

Minäpä vetäisin takakontista huohottimen letkun poikki. Siihen y haara ja toisesta ujutin eberin letukun sisään tankkiin. Letkun alapäähänletkunpätkällä m6 pultti painoksi että pysyy tankin pohjalla. Vesiletkuun oli takaiskuventtiilit. Onnistuu kuulemma ihan kierrättämällä suoraan letkusta eberin läpi..
Jukka
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Tuo huohotus on kyllä tähänastisista ideoista paras, pitääpä melkein harkita sitä.
Vastaa Viestiin