Harrasteauto talvella
Re: Harrasteauto talvella
Ei kyllä satkuissa oo ollut koskaan mitään pakkasongelmia, minkäänlaisia. Tonnarissa välillä jäätyy lukot niin, ettei mene ovi kii kun vetäsee. Ratkaisu on pistää auto käyntiin ja lämmöt täpölle, sätkään tulta ja sit lähetään.
Oonkin ottanut tonnarien kanssa tavaksi, että talvikeleillä aina kun putsaan lumet, niin käytän kaikkia ovia auki. Näkee heti, jos joku lukko kaipaa sulattelua, eikä ne aktiivisemman käytön takia niin pahasti mene juntturiinkaan.
Oonkin ottanut tonnarien kanssa tavaksi, että talvikeleillä aina kun putsaan lumet, niin käytän kaikkia ovia auki. Näkee heti, jos joku lukko kaipaa sulattelua, eikä ne aktiivisemman käytön takia niin pahasti mene juntturiinkaan.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Harrasteauto talvella
Keskuslukko pelovvaa millo hänelle itelleen soppii ja kylmänä jotenkin nuhovvaa moottori kun polkee kaasua.. hieman tukehtuu. Noh en oo tutkinu mikä lie. Vikavalo pallaa ja sammuu ommaan tahtiin. Pittää kahtoo jos sitä huomenna kehtois vaihtoo vuotavan syylärin ja ylävesletkun. Vielä en oo aikaseks suanu tuota C-mallia katastoo ja ottoo sitä talviautoks tai koittoo kaupata etteenpäin.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
- Rin-tin-tin
- "Viggen"
- Viestit: 604
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
- Paikkakunta: Borgå
Re: Harrasteauto talvella
Harraste ja käyttis etenkin talvella; lumiaura 95V4 '75b. Parempaa ei löydy!
Ja tässä (ikivanha) niksi niille, jotka pelaavat avaimien ja lukkojen kanssa: ostakaa apteekista grafiittijauhetta ja pipetti jolla puhallatte jauhetta lukkopesään. Toimii takuuvarmasti. Syytä pitää paperinenäliina taskussa, jolla aluksi pyyhkii avaimeen kiinnittynyt ylimääräinen pulveri ennenkuin panee avaimen frakkihousujen taskuun
Ja tässä (ikivanha) niksi niille, jotka pelaavat avaimien ja lukkojen kanssa: ostakaa apteekista grafiittijauhetta ja pipetti jolla puhallatte jauhetta lukkopesään. Toimii takuuvarmasti. Syytä pitää paperinenäliina taskussa, jolla aluksi pyyhkii avaimeen kiinnittynyt ylimääräinen pulveri ennenkuin panee avaimen frakkihousujen taskuun
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 167
- Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 14:37
Re: Harrasteauto talvella
Tunnen tuon rr:n tuskan Passatin ovien jäätymisestä. Se turvalukkojen sisällä oleva saksalainen tykkirasva kun jämähtää niin siihen ei auta lukkosulat eikä aseöljyt. Itsellä oli Paskatissa hiustenkuivaaja ja jatkojohto talvisin vakiovarusteena. Ottaa se pattiin kun ovi on kuin kumipallo eikä pysy kiinni ja kiirekkin olisi. Satkun kanssa on riittänyt lukkosula ja ajoittainen öljyäminen. Aina on päässyt sisään ja mikä ihaninta, ovi menee myös kiinni!
900i combi -86 (MY87), Amazon combi -67, Octavia combi -17, Zündapp combinette -69
Re: Harrasteauto talvella
Toki tuota SAABia tulee nykyään pidettyä kuin kukkaa kämmenellä, koska se on aika hyvin säilynyt yksilö. 96, 99 ja 900 Saabeja on ollut toistakymmentä, eikä niiden kans ole talvella tarvinnut juuri taistella. Polttoaineenkulutus on tietty eri luokkaa, kuin TDi passatissa.
Passatin lukkoja on voideltu, vaihdeltu, korjattu ja säädetty jne, ja volkkarin pikkuvikojen määrä on uskomaton. Hyvä ajaa, pikkuruokainen, tilava ym. Mutta lukot aiheuttavat jatkuvasti päänvaivaa, samaten muut sähköongelmat. Edellinen kulkine oli SAAB 9-3 TiD SE -99, johon tuli mittariin lähes 700 tkm. Ei siinäkään ollut vastaavia pikkuvikoja. Ainoa mainittava ongelma taisi olla jumitteleva käsijarru.
Passatin lukkoja on voideltu, vaihdeltu, korjattu ja säädetty jne, ja volkkarin pikkuvikojen määrä on uskomaton. Hyvä ajaa, pikkuruokainen, tilava ym. Mutta lukot aiheuttavat jatkuvasti päänvaivaa, samaten muut sähköongelmat. Edellinen kulkine oli SAAB 9-3 TiD SE -99, johon tuli mittariin lähes 700 tkm. Ei siinäkään ollut vastaavia pikkuvikoja. Ainoa mainittava ongelma taisi olla jumitteleva käsijarru.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Harrasteauto talvella
Aikoinaan oli ilo omistaa puoli miljoonaa ajettu pommari, jossa lukot tekivät tuota samaa ensimmäisenä talvena. Avauduin siitä täälläkin ja sain neuvoksi irrottaa lukot ja voidella ne litiumrasvalla. Osaksi laiskuuttani ja osaksi risan olkapään takia en purkanut lukkoja pois, vaan irrotin pelkät ovipahvit ja suihkin tuota rasvaa lukkoihin. Seuraavana talvena ovet toimivat suunnilleen oven tapaan, sekä avautuivat että sulkeutuivat. En tiedä, miten seuraava talvi meni, koska myin auton.sarka kirjoitti:Ei kyllä satkuissa oo ollut koskaan mitään pakkasongelmia, minkäänlaisia. Tonnarissa välillä jäätyy lukot niin, ettei mene ovi kii kun vetäsee. Ratkaisu on pistää auto käyntiin ja lämmöt täpölle, sätkään tulta ja sit lähetään.
Oonkin ottanut tonnarien kanssa tavaksi, että talvikeleillä aina kun putsaan lumet, niin käytän kaikkia ovia auki. Näkee heti, jos joku lukko kaipaa sulattelua, eikä ne aktiivisemman käytön takia niin pahasti mene juntturiinkaan.
Lukkopesien jäätymistä en saanut koskaan kuriin säännöllisestä öljyämisestä huolimatta. Ratkaisin ongelman ostamalla sytkärin, jolla lämmitin avainta tarvittaessa
Satkuissa ei vastaavia ongelmia ole ollut, onkohan koskaan edes tarvinnut turvautua sytkäriin.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Harrasteauto talvella
Here we see a Saab in its natural habitat. Eihän siinä taas muuta ku kovaa ajoa vaan.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Harrasteauto talvella
^Vastaava sinisenä ja huonommassa valaistuksessa:
Ei, parkeissa ei ole ledejä vaan nokialainen oli vähän pöllämystynyt yhdistelmästä katuvalo+lumi+pimeys.
Ei, parkeissa ei ole ledejä vaan nokialainen oli vähän pöllämystynyt yhdistelmästä katuvalo+lumi+pimeys.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Aero"
- Viestit: 312
- Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 21:07
- Paikkakunta: oulainen
- Viesti:
Re: Harrasteauto talvella
Mulla on nuita satkuja 2kpl ja tupliksia 3kpl ja kaikissa on joka talvi toiminut lukot moitteettomasti,veljen tonnarin lukot on sitten ihan toista luokkaa! Kokemusta on myös tuosta oven pitämisestä kiinni(viime lauantaina viimeeksi),tonnarin lukot on sitte niin mahtavia
#5577= Samppa Koutonen Oulainen
-Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-99 Turbo -81, 900 Aero-90, 9-5 "Red Devil", og900 avo 4d ja 10kpl muita saabeja
- Suabbi Productions
-Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-99 Turbo -81, 900 Aero-90, 9-5 "Red Devil", og900 avo 4d ja 10kpl muita saabeja
- Suabbi Productions
Re: Harrasteauto talvella
Aamulla mittarissa lukemat -24 ja tolppapaikkaahan mulla ei edelleenkään ole.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/655 ... i_1070.mp4
https://dl.dropboxusercontent.com/u/655 ... i_1070.mp4
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Harrasteauto talvella
^Eip näy.
Vanhojen tanssien päivänä tuli pari vuotta sitten matkattua lukiolle OG9-3:lla kuskin ovi "tuulihaassa", perillä meni sitten jo kunnolla kiinni. Pakkasta oli muistaakseni 22 astetta, ja kolkissa ei ole lohkolämmitintä.s.koutonen kirjoitti:Kokemusta on myös tuosta oven pitämisestä kiinni(viime lauantaina viimeeksi),tonnarin lukot on sitte niin mahtavia
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: Harrasteauto talvella
Hitto kun sais toin 99n takas liikenteesen, paras talviauto mitä mulla on ollut. 9-3n on hyvä autoksi mutta ei se kummonen Saabiksi ole.
Re: Harrasteauto talvella
Mikäs 99:ä seisottaa? Jarrut, turvavyö vai muu?
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: Harrasteauto talvella
Sairastelu pohjimmiltaan mutta jarrut, vyö ja rahat ne ongelmat ovat. Osat nyt pitäisi löytyä toiselta forumilaiselta, vielä kun saa terveyden kondikseen niin saa virtaakin tehdä jotain. Hirveesti himottas päästä laittaa noita autoja niin voisi myydäkkin noista rupisimmat pois. Ei Saabit siisjus kirjoitti:Mikäs 99:ä seisottaa? Jarrut, turvavyö vai muu?