On aika karun näköinen tuo keula ilman ulkopuolen koristeosia kuten lokareitaaero kirjoitti:Jokohan siitä olis tarpeeks purettu sälää ympäriltä, että B202 nousee kiltisti sijoiltaan?
http://gallery.zbxt.net/k/6192
Saab 9000 CD Turbo MY89
- Rattivaihde
 - "Hölösuu"
 - Viestit: 6798
 - Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
 - Paikkakunta: Isokyrö
 
Re: Saab 9000 CD Turbo MY89
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
						Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saab 9000 CD Turbo MY89
Joo, se muuttuu yllättävän paljon kun lokarit nyppää irti. Mutta sieltä alta paljastui lite Saab råst, joten niidenkin irroittaminen oli varsin aiheellinen idea. Toinen lokarikin pitää ainakin sisältä hapottaa puhtaaksi ja maalata uusiksi.
			
			
									
									Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
						-Agentti Tuplanolla
Re: Saab 9000 CD Turbo MY89
Asiallista meininkiä! Kyllä siitä vielä hyvä tulee 
			
			
									
									Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X 
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
						Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Saab 9000 CD Turbo MY89
Joo, ei se oo kun työtä, työtä ja työtä, että auto pääsee jossain vaiheessa takas kasautumaan ja komistumaan.
Tänäänkin vähän jatkui. Nouseeko? Nousee. Nouseeko? Nousee. Hiiiopppp, kilinkilinkilin, ei noussu. Amatöörimoka, tiukemmassa oleva pääty kanitti pakettia hivenen vinoon, ronsun koukku kääntyi vinoon ja toinen ketju tipahti irti. Pudotusta ei onneksi tullut kun sentti-pari, joten ei muuta kuin ketjut ajatuksen kanssa pultaten suoraan nostoketjuun kiinni, uudestaan hiioppp ja nousihan se. Jaa että mikäkö? No B202 tietenkin, luonnollisesti askeineen päivineen:
http://gallery.zbxt.net/k/6206
Tämäkin kaveri luikerteli esiin. Hän lähtee käymään maakuntamatkalla Tampereella, siitä lisää tuonnempana:
http://gallery.zbxt.net/k/6204
Nyt se vasta kevyeltä ja avoimelta näyttääkin:
http://gallery.zbxt.net/k/6202
			
			
									
									Tänäänkin vähän jatkui. Nouseeko? Nousee. Nouseeko? Nousee. Hiiiopppp, kilinkilinkilin, ei noussu. Amatöörimoka, tiukemmassa oleva pääty kanitti pakettia hivenen vinoon, ronsun koukku kääntyi vinoon ja toinen ketju tipahti irti. Pudotusta ei onneksi tullut kun sentti-pari, joten ei muuta kuin ketjut ajatuksen kanssa pultaten suoraan nostoketjuun kiinni, uudestaan hiioppp ja nousihan se. Jaa että mikäkö? No B202 tietenkin, luonnollisesti askeineen päivineen:
http://gallery.zbxt.net/k/6206
Tämäkin kaveri luikerteli esiin. Hän lähtee käymään maakuntamatkalla Tampereella, siitä lisää tuonnempana:
http://gallery.zbxt.net/k/6204
Nyt se vasta kevyeltä ja avoimelta näyttääkin:
http://gallery.zbxt.net/k/6202
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
						-Agentti Tuplanolla
Re: Saab 9000 CD Turbo MY89
Baby steps are better than no steps. Kävin tänään valmistelemassa apurungon irrotusta puhdistelemalla konetilaa ja ruuvasin samalla irti apurungon ja lokasuojien väliset tukitangot. Sai tuohonkin tuhlattua toista tuntia.
Lisäksi kävin Matkahuollosta poimimassa upouuden pyyhkijäkoneiston, tästä kiitokset J.N:lle.
			
			
									
									Lisäksi kävin Matkahuollosta poimimassa upouuden pyyhkijäkoneiston, tästä kiitokset J.N:lle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
						-Agentti Tuplanolla
Re: Saab 9000 CD Turbo MY89
Temppu ja kuinka se tehdään, sarjataso perus eli pyörien irrotus. Näähän on siis ollu kiinni kesästä 2010 asti eli vaatimattomasti reippaat 3 vuotta, joten suosilla puolitoistametrinen jämerä putki vääntiön avuksi ja pop, pop, pop, pop, pop, pop, pop, pop pultit auki. Keula ilmaan, pultit irti, vanteesta kiinni kaksin käsin, nykäisy ja... ei mitään. Vanne istuu navassa kuin tatti duunarin otsassa. Pari kertaa monoa vanteen yläreunaan niin että koko auto heiluu pukeilla, eikä mitään. Irrotusöljyä varuiksi väliin, operoimaan välillä toinen puoli jossa homma menikin helposti ja taas monoa ja plop, vanne irti navasta. Hyvältä näyttää:
http://gallery.zbxt.net/k/6394
Pyöränkoteloa pitäisi ruveta tyhjentämään tästä pisteestä:
http://gallery.zbxt.net/k/6393
Joten ei muuta kuin iskarin alapään pultit auki (aukesi nätisti, melkein pyytämällä), yläpäästä pultit irti ja pudottamaan tolppa paikoiltaan. Siirtäessäni katsettani kohti raidetangon ulkopäätä huomasinkin koiranluun jo katkenneen, joten sitä ei tarvi nyhtää irti/poikki. Raidepään jälkeen vielä alapallon pultit ja jarrusatulan kiinnikkeen pultit (jätin siis jarruletkun vielä kiinni) irti ja hoplaa, ripustus on sylissä. Seuraavaksi auki alatukivarren takapuslan mutteri ja etuhelojen kiinnityspultit ja kah, alatukivarsi on sylissä. Etsimään totuutta moskan seasta ja 'ola, tein löydön:
http://gallery.zbxt.net/k/6391
On aivan varmaa, että noille heloille ei ole tehty yhtään mitään 10 vuoteen, mutta ne ovat vielä olemassa. Ehdin jo ihmetellä mahdottomaksi luokiteltua tilannetta, mutta on ne sentään elämän helpottamiseksi molemmat halki:
http://gallery.zbxt.net/k/6395
Tästä siis jatkuu seuraavalla kertaa, kun tallille pörähdän:
http://gallery.zbxt.net/k/6392
			
			
									
									http://gallery.zbxt.net/k/6394
Pyöränkoteloa pitäisi ruveta tyhjentämään tästä pisteestä:
http://gallery.zbxt.net/k/6393
Joten ei muuta kuin iskarin alapään pultit auki (aukesi nätisti, melkein pyytämällä), yläpäästä pultit irti ja pudottamaan tolppa paikoiltaan. Siirtäessäni katsettani kohti raidetangon ulkopäätä huomasinkin koiranluun jo katkenneen, joten sitä ei tarvi nyhtää irti/poikki. Raidepään jälkeen vielä alapallon pultit ja jarrusatulan kiinnikkeen pultit (jätin siis jarruletkun vielä kiinni) irti ja hoplaa, ripustus on sylissä. Seuraavaksi auki alatukivarren takapuslan mutteri ja etuhelojen kiinnityspultit ja kah, alatukivarsi on sylissä. Etsimään totuutta moskan seasta ja 'ola, tein löydön:
http://gallery.zbxt.net/k/6391
On aivan varmaa, että noille heloille ei ole tehty yhtään mitään 10 vuoteen, mutta ne ovat vielä olemassa. Ehdin jo ihmetellä mahdottomaksi luokiteltua tilannetta, mutta on ne sentään elämän helpottamiseksi molemmat halki:
http://gallery.zbxt.net/k/6395
Tästä siis jatkuu seuraavalla kertaa, kun tallille pörähdän:
http://gallery.zbxt.net/k/6392
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
						-Agentti Tuplanolla
Re: Saab 9000 CD Turbo MY89
Lienee helat olemassa, koska päällä ei lue Pro Parts Sweden vaan Saab  
Pelottavan näkönen toi auto muuten. Eihän tos oo kuin kaks huonekaluputkenpätkää sojottamas eteen, jokka kolaris tehny tosta niin mahtavan ja turvallisen
 Tosin ottaa varmaa apurunkoki yllättävän paljo iskusta vastaan. Ja periaattees ihan kaikki lähtien maskista. Noh turvallisia kilometrejä meille kaikille kuitenki.
			
			
									
									Pelottavan näkönen toi auto muuten. Eihän tos oo kuin kaks huonekaluputkenpätkää sojottamas eteen, jokka kolaris tehny tosta niin mahtavan ja turvallisen
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
						Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Saab 9000 CD Turbo MY89
Joo, osalähteellä voi olla oma vaikutuksensa kestävyyteen toki. Ja juu, on siinä insinöörit Börje ja Svante hetken miettineet, miten ne huonekaluputkenpätkät muotoillaan ja sijoitetaan, että toimivat tositilanteessa oikein.
Mutta ei syytä huoleen, ihan samanlainen se keulan runko sunkin tonnarissas on
.
			
			
									
									Mutta ei syytä huoleen, ihan samanlainen se keulan runko sunkin tonnarissas on
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
						-Agentti Tuplanolla
Re: Saab 9000 CD Turbo MY89
Joo niin on. Ja onhan se profiiliin muotoiltu pelli aika uskomatonta. Ovien sisälläki joku vuosikymmenen juttu se uus sivutörmäysvahvistus, ja eihän sekään ole kuin 5cm soiro pelliä, jonka profiilin sisään sujahtaa just ja just tupakka 
 Ekaa kertaa ku ovipahvin irrotti, niin odotti jotain oven vahvusta palkkia...
Toisaalta eipä hirvi tätäkää foorumilaisen huonekaluputkiviritystä lyttyyn saanut

			
			
									
									Toisaalta eipä hirvi tätäkää foorumilaisen huonekaluputkiviritystä lyttyyn saanut

900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
						Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Saab 9000 CD Turbo MY89
Joo, profilointi on kova sana jäykistämisessä - saa parempaa tulosta paljon kevyemmin kuin vain kasvattamalla rautamäärää isommaksi.
Toi näyttää ihan siltä, että kaupunkilaishirvi on sekoillut kehätiellä. Ei voi cityhirviin luottaa kun baanalle pääsevät, ei - sekoilevat pahemmin kuin klaukkalalaiset aamuruuhkassa.
			
			
									
									Toi näyttää ihan siltä, että kaupunkilaishirvi on sekoillut kehätiellä. Ei voi cityhirviin luottaa kun baanalle pääsevät, ei - sekoilevat pahemmin kuin klaukkalalaiset aamuruuhkassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
						-Agentti Tuplanolla
Re: Saab 9000 CD Turbo MY89
Kaksiovisen vapariturbon ropaamiselle piti saada tilaa, joten tonnaria piti saada eteenpäin. Kuten edellisestä muistamme, keula jäi viimeksi pukeille ilman oikeata etupyöräntuentaa, joten nohevasti ryykäisin kätevällä ranneliikkeellä myös vasemmalta pyöräntuennan irti.

Seuraavaksi pudotimme Jopen kanssa keulan siirtokärryille, jotta pääsimme pukkaamaan autoa vähän etiäppäin.

Siinä lepää, tukevasti ja rullattavissa:

Seuraavaksi oli aika Jopen toisaalla mainitsemille urheilusuorituksille kaksdeen moottorien kanssa, jonka jälkeen jaksoin vielä todeta, että toisessakin alatukivarressa on helat tallella. Pakkasin nämä palikat mukaan, jotta pääsen kotona puhdistushommiin:

Ja pakollinen "tähän se tälläkertaa jäi" -kuva:

			
			
									
									Seuraavaksi pudotimme Jopen kanssa keulan siirtokärryille, jotta pääsimme pukkaamaan autoa vähän etiäppäin.
Siinä lepää, tukevasti ja rullattavissa:
Seuraavaksi oli aika Jopen toisaalla mainitsemille urheilusuorituksille kaksdeen moottorien kanssa, jonka jälkeen jaksoin vielä todeta, että toisessakin alatukivarressa on helat tallella. Pakkasin nämä palikat mukaan, jotta pääsen kotona puhdistushommiin:
Ja pakollinen "tähän se tälläkertaa jäi" -kuva:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
						-Agentti Tuplanolla
Re: Saab 9000 CD Turbo MY89
Tähänkö ostit sen valkoisen konepellin multa silloin aikoinaan?
			
			
									
									9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
						Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Re: Saab 9000 CD Turbo MY89
Juu. Se odottaa vieläkin kotitallissa maalausta oikeaan väriin  
, josko jo ensi kesänä (talvella on pensee maalata)... 
			
			
									
									Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
						-Agentti Tuplanolla
Re: Saab 9000 CD Turbo MY89
Tämä on se hetki, jota ainakin kaikki irkkaavat saabistit ovat odottaneet.
Maalasin joutessani pyyhkijänvarret.
...tosin vasta ensimmäinen pohjamaalikerros ensimmäiselle puolelle, mutta alku se on sekin! Paheksuttavasti sivelin pari muutakin palikkaa pohjamaalilla samalla.
			
			
									
									Maalasin joutessani pyyhkijänvarret.
...tosin vasta ensimmäinen pohjamaalikerros ensimmäiselle puolelle, mutta alku se on sekin! Paheksuttavasti sivelin pari muutakin palikkaa pohjamaalilla samalla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
						-Agentti Tuplanolla
Re: Saab 9000 CD Turbo MY89
Pyyhkijänvarret on ainoot pelliosat, jokka näkee sisälle ajaes (riippuen tietty vähä istumakorkeudestaki). Rauhallisia kilometrejä siis 
			
			
									
									900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
						Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09