Ajovalomurheita
Ajovalomurheita
Kaara on 900 '88 ja startin jälkeen ajovalot vilkkuvat hetken ennenkuin asettuvat normaaliksi. Sen sijaan pitkiä ei enää meinaa saada kytkettyä ollenkaan, monta kertaa viikseä naputtelemalla saattaa tuurilla "löytyä". Pitäisikö vaihtaa viikseä vai releitä?
Niin, vika voipi olla releessä..
Sullahan on varmaan tuo vanhan mallinen rele, eli siellä on semmoinen metalliliuska joka menee vuorotellen toiselle koskettimelle ja vuoroin toiselle..
Näet helposti siitä, kun avaat releen kotelon kannen ja painat pitkät päälle, niin näet ottaako se liuska koskettimeen kiinni. Jos liuska ei liikahda vika on varmaampi viiksessä.
Sullahan on varmaan tuo vanhan mallinen rele, eli siellä on semmoinen metalliliuska joka menee vuorotellen toiselle koskettimelle ja vuoroin toiselle..
Näet helposti siitä, kun avaat releen kotelon kannen ja painat pitkät päälle, niin näet ottaako se liuska koskettimeen kiinni. Jos liuska ei liikahda vika on varmaampi viiksessä.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Yksi ajovalomurheiden lähde voi olla jäähdyttimen oikeanreunan alapuolella oleva maadoituspiste. Äitini ajossa olevassa 900S:ssä alkoi ajovalot vilkkumaan, kun piti pitkään takalasinlämmitintä päällä yhtä soittoa. Maapisteen puhdistus ja rasvaus auttoi. (Rasvan tarkoitus estää uuden korroosion syntyminen.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Terve,
Tuossa tuli threadiin viitaten myös kysymys.
Mulla on kanssa ongelmia joskus harvoin Ceen valojen kanssa. Sammuttaa auton, niin jää valot päälle. Ei siis kirkkaana päälle, vaan jotenkin jäävät himmeästi palamaan. Aikansa kun renkkaa valojen katkaisijaa ja virta-avainta, niin se menee ohi???
Outoa...
-H-
Tuossa tuli threadiin viitaten myös kysymys.
Mulla on kanssa ongelmia joskus harvoin Ceen valojen kanssa. Sammuttaa auton, niin jää valot päälle. Ei siis kirkkaana päälle, vaan jotenkin jäävät himmeästi palamaan. Aikansa kun renkkaa valojen katkaisijaa ja virta-avainta, niin se menee ohi???
Outoa...
-H-
Minulla oli kovalla pakkasella sama ongelma. Itse asiassa sain valot sammumaan vasta kun otin akun johdon irti. Tuohon kyllä liittyi että auto saattoi sammua vauhdista, ei siis risteyksissä. Nämä ongelmat C:n kanssa.hessu75 kirjoitti:Terve,
Tuossa tuli threadiin viitaten myös kysymys.
Mulla on kanssa ongelmia joskus harvoin Ceen valojen kanssa. Sammuttaa auton, niin jää valot päälle. Ei siis kirkkaana päälle, vaan jotenkin jäävät himmeästi palamaan. Aikansa kun renkkaa valojen katkaisijaa ja virta-avainta, niin se menee ohi???
Outoa...
-H-
Saab 9-3 2.0T XWD Vector 2009 - käyttöauto
Saab 900 Aero 1988 - harrastusajoneuvo
Ihmiskunnan kolme parasta keksintöä: polkupyörä, sähkökitara ja turboahdin.
Saab 900 Aero 1988 - harrastusajoneuvo
Ihmiskunnan kolme parasta keksintöä: polkupyörä, sähkökitara ja turboahdin.
Mulla kerran jäi ajovalot päälle, kun sammutin auton. Valokytkintä eikä virta-avainta ei tietenkään totellut. Nyrkin isku sulakerasian kanteen korjasi vian. Ei ole uusinut... Releen kärjetköhän siellä alkaa tarttumaan toisiinsa vai mikä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Valojen pätkimiseen. Isän autossa alkoi valot pätkimään, ajossa. Isä korjasi jonkun releen (ilmeisesti ajovaloreleen) sulakerasiassa olevan liittimen (siis se liitin, mihin releen kanta menee, kun rele painetaan sulakerasiaan kiinni).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
sulla pitäis olla se muovinen rele... uskoisin että vika on löytynyt, joko se rele, tai ne releen liitokset siellä sulakerasian pohjassa... välillä tuntu edellisen saabin kanssa siltä, että koko auton aivot on tungettu siihen releeseen... aiheutti niinku ihan kaikkia mahdollisia ongelmia... tuntu välillä että vaikutti auton käyntiinki... ja VALORELE JUMALAUTA 

Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Tsekattiin sitä relettä vähän paremmin tänään. Sehän on kuin pieni tietokone
Jossain vaiheessa on lämpöjä otettu pikkuisen ulkonäöstä päätellen. Koska huomiovaloasento ei muutenkaan enää toiminut, niin otin sen syötön sulakerasian pohjan puolelta irti. Tämä ei auttanut, vaan hetken perästä toiminta menee taas todella satunnaiseksi. Ilmeisesti se mikropiiri (mikä flipflop-kiikku lieneekään) ottaa nykyään lämmöstä itseensä. Toistaiseksi olkoon korjattu hyppylangalla, jonka turvin lähivalot ovat jatkuvasti päällä.

Omani lähivalot alkoi perjantaina temppuilemaan, ja vika löytyi juuri tuosta valoreleen liittimestä. Eli lähivalojen liittimen vierestä oli sulanut muovia niin, ettei lähivalojen liitin releessa saanut enää kunnon kontaktia.Reetu kirjoitti:Mulla aikoinaan ei vaihtanut pitkiä pois päältä ,aikansa tutkittua löysin vian , sulakerasian pohjasta oli sulanut muovia releen alta ja ei saanut kunnolla kosketusta , vika korjattiin uudella liittimellä ja sen jälkeen on toiminut hyvin.
Osaako kukaan sanoa mistä tuollainen kuumeneminen johtuu? Onko se ylipäätään vain huonon kontaktin seurausta, vai onko rele viallinen, tms? Lähinnä huolestuttaa, että mikä kohta sulaa seuraavaksi, koska joskus pari vuotta sitten huomasin, että toisen etuvalon liitin oli myös oikeillut samalla tapaa...
Re: Ajovalomurheita
Toisessa topicissa väitettiin jotta ysisatkun valovalvontarele on rikki -> siksi ranetettu vasemman puolen lyhkäsille sähkö oikean puolen lyhkäsiltä. Sitä mää vaan, että onko tuossa satkussa etes olemassa valovalvontarelettä kun hakua käyttämällä löytyy juttua vaan tonnarista, ja gm-autoista. Eli olen hukassa.
Ongelma oli siis se, että vasemman puolen lampulle tuleva harmaa johto oli katkaistu ja sinne polttimolle oli otettu sähkö oikealta. Osaisko joku selvittää tyhmälle että mikä logiikka tässä on ollut, miksi näin on tehty ja mikä sieltä sitten on rikki? Käsittääkseni tällä hetkellä valot pelaa just niinku pitääki.
Ongelma oli siis se, että vasemman puolen lampulle tuleva harmaa johto oli katkaistu ja sinne polttimolle oli otettu sähkö oikealta. Osaisko joku selvittää tyhmälle että mikä logiikka tässä on ollut, miksi näin on tehty ja mikä sieltä sitten on rikki? Käsittääkseni tällä hetkellä valot pelaa just niinku pitääki.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91