Ajovalomurheita

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Ajovalomurheita

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kaara on 900 '88 ja startin jälkeen ajovalot vilkkuvat hetken ennenkuin asettuvat normaaliksi. Sen sijaan pitkiä ei enää meinaa saada kytkettyä ollenkaan, monta kertaa viikseä naputtelemalla saattaa tuurilla "löytyä". Pitäisikö vaihtaa viikseä vai releitä?
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Niin, vika voipi olla releessä..

Sullahan on varmaan tuo vanhan mallinen rele, eli siellä on semmoinen metalliliuska joka menee vuorotellen toiselle koskettimelle ja vuoroin toiselle..

Näet helposti siitä, kun avaat releen kotelon kannen ja painat pitkät päälle, niin näet ottaako se liuska koskettimeen kiinni. Jos liuska ei liikahda vika on varmaampi viiksessä.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yksi ajovalomurheiden lähde voi olla jäähdyttimen oikeanreunan alapuolella oleva maadoituspiste. Äitini ajossa olevassa 900S:ssä alkoi ajovalot vilkkumaan, kun piti pitkään takalasinlämmitintä päällä yhtä soittoa. Maapisteen puhdistus ja rasvaus auttoi. (Rasvan tarkoitus estää uuden korroosion syntyminen.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Terve,

Tuossa tuli threadiin viitaten myös kysymys.

Mulla on kanssa ongelmia joskus harvoin Ceen valojen kanssa. Sammuttaa auton, niin jää valot päälle. Ei siis kirkkaana päälle, vaan jotenkin jäävät himmeästi palamaan. Aikansa kun renkkaa valojen katkaisijaa ja virta-avainta, niin se menee ohi???

Outoa...

-H-
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Vielä topicciin...

Mertmi sanoi juuri tuosta maadoituspisteestä. Se olen käynyt läpi ja puhdistanut...

-H-
Rean
"Saabisti"
Viestit: 85
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 19:56
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rean »

hessu75 kirjoitti:Terve,

Tuossa tuli threadiin viitaten myös kysymys.

Mulla on kanssa ongelmia joskus harvoin Ceen valojen kanssa. Sammuttaa auton, niin jää valot päälle. Ei siis kirkkaana päälle, vaan jotenkin jäävät himmeästi palamaan. Aikansa kun renkkaa valojen katkaisijaa ja virta-avainta, niin se menee ohi???

Outoa...

-H-
Minulla oli kovalla pakkasella sama ongelma. Itse asiassa sain valot sammumaan vasta kun otin akun johdon irti. Tuohon kyllä liittyi että auto saattoi sammua vauhdista, ei siis risteyksissä. Nämä ongelmat C:n kanssa.
Saab 9-3 2.0T XWD Vector 2009 - käyttöauto
Saab 900 Aero 1988 - harrastusajoneuvo
Ihmiskunnan kolme parasta keksintöä: polkupyörä, sähkökitara ja turboahdin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla kerran jäi ajovalot päälle, kun sammutin auton. Valokytkintä eikä virta-avainta ei tietenkään totellut. Nyrkin isku sulakerasian kanteen korjasi vian. Ei ole uusinut... Releen kärjetköhän siellä alkaa tarttumaan toisiinsa vai mikä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Valojen pätkimiseen. Isän autossa alkoi valot pätkimään, ajossa. Isä korjasi jonkun releen (ilmeisesti ajovaloreleen) sulakerasiassa olevan liittimen (siis se liitin, mihin releen kanta menee, kun rele painetaan sulakerasiaan kiinni).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

sulla pitäis olla se muovinen rele... uskoisin että vika on löytynyt, joko se rele, tai ne releen liitokset siellä sulakerasian pohjassa... välillä tuntu edellisen saabin kanssa siltä, että koko auton aivot on tungettu siihen releeseen... aiheutti niinku ihan kaikkia mahdollisia ongelmia... tuntu välillä että vaikutti auton käyntiinki... ja VALORELE JUMALAUTA 8O
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tsekattiin sitä relettä vähän paremmin tänään. Sehän on kuin pieni tietokone :) Jossain vaiheessa on lämpöjä otettu pikkuisen ulkonäöstä päätellen. Koska huomiovaloasento ei muutenkaan enää toiminut, niin otin sen syötön sulakerasian pohjan puolelta irti. Tämä ei auttanut, vaan hetken perästä toiminta menee taas todella satunnaiseksi. Ilmeisesti se mikropiiri (mikä flipflop-kiikku lieneekään) ottaa nykyään lämmöstä itseensä. Toistaiseksi olkoon korjattu hyppylangalla, jonka turvin lähivalot ovat jatkuvasti päällä.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mulla aikoinaan ei vaihtanut pitkiä pois päältä ,aikansa tutkittua löysin vian , sulakerasian pohjasta oli sulanut muovia releen alta ja ei saanut kunnolla kosketusta , vika korjattiin uudella liittimellä ja sen jälkeen on toiminut hyvin.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Nyt on kokeiltu toisella ehjäksi väitetyllä releellä, eikä toimi vieläkään kuin lähivalot. Pulssi tulee valonvaihtajalta releelle asti ja liittimet on paineltu kiinni alakautta sulakerasian levy irrottamalla. Miksi pitää olla tällainen turha yltiöteknillinen systeemi :x
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Reetu kirjoitti:Mulla aikoinaan ei vaihtanut pitkiä pois päältä ,aikansa tutkittua löysin vian , sulakerasian pohjasta oli sulanut muovia releen alta ja ei saanut kunnolla kosketusta , vika korjattiin uudella liittimellä ja sen jälkeen on toiminut hyvin.
Omani lähivalot alkoi perjantaina temppuilemaan, ja vika löytyi juuri tuosta valoreleen liittimestä. Eli lähivalojen liittimen vierestä oli sulanut muovia niin, ettei lähivalojen liitin releessa saanut enää kunnon kontaktia.

Osaako kukaan sanoa mistä tuollainen kuumeneminen johtuu? Onko se ylipäätään vain huonon kontaktin seurausta, vai onko rele viallinen, tms? Lähinnä huolestuttaa, että mikä kohta sulaa seuraavaksi, koska joskus pari vuotta sitten huomasin, että toisen etuvalon liitin oli myös oikeillut samalla tapaa...
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Mimmi kirjoitti:Lämpeneminen johtuu resistanssista, joka muuttaa sähköenergiaa lämmöksi. Suomennettuna: huono kontakti.
Jeps, tuntuu vain aika hurjalta, että tuo peijakas sulattaa muovit sulakerasiasta tuon vuoksi. Täytyy varmaan purkaa vähän tuota systeemiä ja järjestellä kontaktit kuntoon.
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ajovalomurheita

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Toisessa topicissa väitettiin jotta ysisatkun valovalvontarele on rikki -> siksi ranetettu vasemman puolen lyhkäsille sähkö oikean puolen lyhkäsiltä. Sitä mää vaan, että onko tuossa satkussa etes olemassa valovalvontarelettä kun hakua käyttämällä löytyy juttua vaan tonnarista, ja gm-autoista. Eli olen hukassa.

Ongelma oli siis se, että vasemman puolen lampulle tuleva harmaa johto oli katkaistu ja sinne polttimolle oli otettu sähkö oikealta. Osaisko joku selvittää tyhmälle että mikä logiikka tässä on ollut, miksi näin on tehty ja mikä sieltä sitten on rikki? Käsittääkseni tällä hetkellä valot pelaa just niinku pitääki.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Vastaa Viestiin