Kuskin puoli pukkaa kylmää ilmaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Kuskin puoli pukkaa kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No niin, ja taas perus sairaus näköjään, vaan en korjauskonstia tiedä. Eli tosiaan ihan sama minne laittaa puhaltamaan, vaan kuskin puoli on selvästi kylmempi. ACC vikakoodi on 1 08. Kalibronti vain pahensi asian. Luultavasti joku läppä jumii jossain. Miten helpoiten sais edes väliaikaisesti asian kuntoon, ettei tarvitsis paleltua sairaaksi?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Tommile
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuskin puoli pukkaa kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja Tommile »

Moro,

http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... or_Repair/

Jos pitää raksuttavaa ääntä, niin luultavammin askelmoottorista on tullut akseli hiukan pihalle eikä ota enää vaihteistoon kiinni. Akselin voi painaa nätisti takaisin paikoilleen. Eli kyse on tästä moottorivaihteistosta:

http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... sition.jpg

Kuskin puoli hiukan ahdas koppuroida, joten suosittelen lämmintä tilaa :) Pelkääjän puoli paljon helpompi.

Omasta olen korjannut saman vian molemmilta puolilta ja ovat toimineetkin jo muutaman vuoden remontin jälkeen.

Terv.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kuskin puoli pukkaa kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

On pitänyt raksutusta, mutta viime päivinä hiljeni. En oikein vielä ymmärrä mitä tarkoittaa: Akselin voi painaa nätisti takaisin paikoilleen.

Täytyy varmaan kokeilla tutkia mitä siellä tapahtuu...
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2091
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Kuskin puoli pukkaa kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja Julle »

Tarkemmin sanottuna pieni hammasratas on liukunut akselia pitkin pois paikaltaan.
Sen voi naputella takaisin paikalleen. Jossain oli siitä hyvä kuva en vaan löydä enää.
9-5 Aero - 00
Tommile
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuskin puoli pukkaa kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja Tommile »

Eli otat moottorin siitä vaihteistosta irti. Muistaakseni 3 pienellä torxilla kiinni. Moottorissa on akseli jonka päässä on pieni hammasratas.

Kun pääset tähän vaiheeseen huomannet jo että akseli on tullut moottorin sisältä ulos. Eli se osa akselista joka on moottorin sisällä pitää olla moottorin selkäpuolen tasalla. Se menee varovasti tasaista pintaa vasten painamalla takaisin.

Täältä löytyy hyviä kuvia:

http://www.econmancer.com/?p=98

Terv.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
Tommile
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuskin puoli pukkaa kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja Tommile »

Tarkennan vielä että minulla se akseli oli molemmissa tapauksissa liukunut moottorin sisältä pois. Eli se pieni hammasratas oli akselilla jämäkästi paikoillaan.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2091
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Kuskin puoli pukkaa kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja Julle »

Juu, saattoi olla kyllä niin, että akseli liukuu ulos eikä ratas, mutta näät kyllä.
9-5 Aero - 00
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Kuskin puoli pukkaa kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

http://img130.imageshack.us/img130/7207/28112009331.jpg
Tuossahan tuo karkuteillä oleva akseli näkyy.
Hellästi naputtelemalla menee takaisin.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kuskin puoli pukkaa kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Tosiaan oli akseli karkaamassa. Laitettu paikoilleen, ja vika hävisi. Nyt on lämmin ajaa. Kiitos anttipa avusta.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Vastaa Viestiin