OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Otin tämän kuun puolivälissä allekirjoituksen Saabin pois seisonnasta. Kysymys kuuluu, mitä pitäisi tarkastaa? Auto on ollut seisonnassa viime vuoden toukokuun alusta alusta lähtien.

Vaihdoin uuden ladatun Exide-akun paikalleen ja moottori pärähti käyntiin viipymättä, mutta jarrut olivat jumissa. Auto on ollut ulkona 9kk. Huoltamokaveri epäili, että jarrulevy voi olla vääntynyt. Mitä mieltä olette?

Toisekseen, ajattelin teettää normi vuosihuollon: öljyt moottoriin (mahd. ESP Mobil), öljynsuodatin ja moottorin ilmansuodatin. Sitten kokonaisvaltainen tarkastus.

Olen jo ajellut autolla ja se on pelannut hyvin, mutta jarrut väpättää jarruttaessa. Autossa on uudet Ate-merkkiset jarrusetit paloineen joka nurkassa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jarrupalojen kohtaan on levyihin ruostunut seisontaleima joka väpättää jarruttaessa. Jos se on ihan kevyt kerros niin lähtee hetken ajamalla pois. Tasoittumaa voi nopeuttaa myös vaikkapa lamellilaikalla.

Öljyt kannattais vaihtaa noin pitkän tauon jälkeen jos aiot jatkaa ajelua.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Huh, olipa helpottava tieto, ettei tarvitse koko jarrulevyjä vaihtaa. Ne olivat uutenakin melkoisen jäykät tai siis väpättivät. Väpätys lähti pois rata-ajeluilla Saab-tapahtumassa.

Öljyt vaihdan, varmasti! 5W-30 ESP Mobil oli valintani toistaiseksi.

Kiitän Vesa hyvästä vastauksesta!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja nugge »

GM 5W-30 puoleen hintaan ;)
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

nugge kirjoitti:GM 5W-30 puoleen hintaan ;)
Totta, Motonetista ajattelin öljyn hakea. :) Kumman sitten otan...
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13459
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lue tuolta femmapuolelta viimeisin öljykeskustelu, niin menet niin sekaisin että et uskalla vaihtaa öljyjä ollenkaan :lol: :lol:

Joo ei vaineen, GM-öljyä pataan vaan. Sitä me merkkihuollossakin laittisi. Tai ihan mitä tahansa riittävät luokitukset ja oikean viskositeetin omaavaa. Sanoo muut mitä sanoo. 8)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Laitettiin GM:n öljyä, vaihdettiin lähes kaikki suodattimet, tarkistettiin auton toiminta. Auto pelasi hyvin ja meni moitteetta katsastuksesta läpitte. Huomautukseksi sain, että ajoja vaan lisää.

Pakokaasupäästöt olivat seuraavat

Tyhkäynti HCppm: 6 CO%: 0,01 O2%: 0 CO2%: 14 Lambda: 0
>2000rpm HCppm: 6 CO%: 0,01 O2%: 0 CO2%: 15 Lambda: 1

Iskarit
Vasen% Oikea%
Etu 59 50
Taka 47 38

Jarrut edessä 2,8kN ja takana 1,6kN (ruosteessa levyt)

Auto siis pelaa ja pelaa paremmin kun enemmän ajaa. Olisiko Vesalla saatavana sitä stage1:stä? Pitäisikö sen ohella vaihtaa myös aktuaattori? Ennen minulla samanlaisessa Saabissa Forgen aktu, mikä merkki ja malli on hyvä ellei erinomainen ja onko web-linkkiä?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja nugge »

juhokare kirjoitti: Tyhkäynti HCppm: 6 CO%: 0,01 O2%: 0 CO2%: 14 Lambda: 0
Okei tyhjäkäynnillä ei vissiin huomioida Lambdaa mutta aika varmasti niin se ei ollu 0 :D

Kovaa ajoa sit vaan!
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

nugge kirjoitti:
juhokare kirjoitti: Tyhkäynti HCppm: 6 CO%: 0,01 O2%: 0 CO2%: 14 Lambda: 0
Okei tyhjäkäynnillä ei vissiin huomioida Lambdaa mutta aika varmasti niin se ei ollu 0 :D

Kovaa ajoa sit vaan!
Joo, huomasin virheen, mutta katsastusinssi kirjoitti tarkastuskorttiin näin. :D Se oli muistaakseni pilkulleen tyhjäkäynnillä: 1,005.

Kiitos! Oli tosi mukava ajaa OIKEALLA bensaturboSaabilla! :) Sanoi inssi myös, ettei moottorin päästöarvot häpiä uudelle. :saab:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
TTH
"Hirsch"
Viestit: 853
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja TTH »

Eiköhän tuo ihan omalla hukkiksen kellolla toimi, mankun vaan tarvii + letkut.. T7-mankku samalla kertaa, softa ja kovaa ajua niin ei pääse karstaa kertymään :lol:
9-3 Aero Cab MY02
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ennen viritettiin Speedpartsin, Maptunin tai Nordicin softalla JA laitettiin siihen päälle jäykempi aktuaattori. Sitten myöhemmin huomattiin, että T5:n mankkavena on heikko niin alettiin kehittämään ratkaisua sovittaa T7:n mankkavena, joka oli luotettavampi. Sitten tulikin mahdollisuus tehdä tätäkin myöhemmin itse softia. Taitaa olla itse-tehty-softa parempi kuin merkkiversio?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja nugge »

juhokare kirjoitti: Taitaa olla itse-tehty-softa parempi kuin merkkiversio?
Halvempi ainakin...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin