OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen
OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen
Otin tämän kuun puolivälissä allekirjoituksen Saabin pois seisonnasta. Kysymys kuuluu, mitä pitäisi tarkastaa? Auto on ollut seisonnassa viime vuoden toukokuun alusta alusta lähtien.
Vaihdoin uuden ladatun Exide-akun paikalleen ja moottori pärähti käyntiin viipymättä, mutta jarrut olivat jumissa. Auto on ollut ulkona 9kk. Huoltamokaveri epäili, että jarrulevy voi olla vääntynyt. Mitä mieltä olette?
Toisekseen, ajattelin teettää normi vuosihuollon: öljyt moottoriin (mahd. ESP Mobil), öljynsuodatin ja moottorin ilmansuodatin. Sitten kokonaisvaltainen tarkastus.
Olen jo ajellut autolla ja se on pelannut hyvin, mutta jarrut väpättää jarruttaessa. Autossa on uudet Ate-merkkiset jarrusetit paloineen joka nurkassa.
Vaihdoin uuden ladatun Exide-akun paikalleen ja moottori pärähti käyntiin viipymättä, mutta jarrut olivat jumissa. Auto on ollut ulkona 9kk. Huoltamokaveri epäili, että jarrulevy voi olla vääntynyt. Mitä mieltä olette?
Toisekseen, ajattelin teettää normi vuosihuollon: öljyt moottoriin (mahd. ESP Mobil), öljynsuodatin ja moottorin ilmansuodatin. Sitten kokonaisvaltainen tarkastus.
Olen jo ajellut autolla ja se on pelannut hyvin, mutta jarrut väpättää jarruttaessa. Autossa on uudet Ate-merkkiset jarrusetit paloineen joka nurkassa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen
Jarrupalojen kohtaan on levyihin ruostunut seisontaleima joka väpättää jarruttaessa. Jos se on ihan kevyt kerros niin lähtee hetken ajamalla pois. Tasoittumaa voi nopeuttaa myös vaikkapa lamellilaikalla.
Öljyt kannattais vaihtaa noin pitkän tauon jälkeen jos aiot jatkaa ajelua.
Öljyt kannattais vaihtaa noin pitkän tauon jälkeen jos aiot jatkaa ajelua.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen
Huh, olipa helpottava tieto, ettei tarvitse koko jarrulevyjä vaihtaa. Ne olivat uutenakin melkoisen jäykät tai siis väpättivät. Väpätys lähti pois rata-ajeluilla Saab-tapahtumassa.
Öljyt vaihdan, varmasti! 5W-30 ESP Mobil oli valintani toistaiseksi.
Kiitän Vesa hyvästä vastauksesta!
Öljyt vaihdan, varmasti! 5W-30 ESP Mobil oli valintani toistaiseksi.
Kiitän Vesa hyvästä vastauksesta!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen
GM 5W-30 puoleen hintaan 

9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen
Totta, Motonetista ajattelin öljyn hakea.nugge kirjoitti:GM 5W-30 puoleen hintaan

#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen
Lue tuolta femmapuolelta viimeisin öljykeskustelu, niin menet niin sekaisin että et uskalla vaihtaa öljyjä ollenkaan
Joo ei vaineen, GM-öljyä pataan vaan. Sitä me merkkihuollossakin laittisi. Tai ihan mitä tahansa riittävät luokitukset ja oikean viskositeetin omaavaa. Sanoo muut mitä sanoo.


Joo ei vaineen, GM-öljyä pataan vaan. Sitä me merkkihuollossakin laittisi. Tai ihan mitä tahansa riittävät luokitukset ja oikean viskositeetin omaavaa. Sanoo muut mitä sanoo.

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen
Laitettiin GM:n öljyä, vaihdettiin lähes kaikki suodattimet, tarkistettiin auton toiminta. Auto pelasi hyvin ja meni moitteetta katsastuksesta läpitte. Huomautukseksi sain, että ajoja vaan lisää.
Pakokaasupäästöt olivat seuraavat
Tyhkäynti HCppm: 6 CO%: 0,01 O2%: 0 CO2%: 14 Lambda: 0
>2000rpm HCppm: 6 CO%: 0,01 O2%: 0 CO2%: 15 Lambda: 1
Iskarit
Vasen% Oikea%
Etu 59 50
Taka 47 38
Jarrut edessä 2,8kN ja takana 1,6kN (ruosteessa levyt)
Auto siis pelaa ja pelaa paremmin kun enemmän ajaa. Olisiko Vesalla saatavana sitä stage1:stä? Pitäisikö sen ohella vaihtaa myös aktuaattori? Ennen minulla samanlaisessa Saabissa Forgen aktu, mikä merkki ja malli on hyvä ellei erinomainen ja onko web-linkkiä?
Pakokaasupäästöt olivat seuraavat
Tyhkäynti HCppm: 6 CO%: 0,01 O2%: 0 CO2%: 14 Lambda: 0
>2000rpm HCppm: 6 CO%: 0,01 O2%: 0 CO2%: 15 Lambda: 1
Iskarit
Vasen% Oikea%
Etu 59 50
Taka 47 38
Jarrut edessä 2,8kN ja takana 1,6kN (ruosteessa levyt)
Auto siis pelaa ja pelaa paremmin kun enemmän ajaa. Olisiko Vesalla saatavana sitä stage1:stä? Pitäisikö sen ohella vaihtaa myös aktuaattori? Ennen minulla samanlaisessa Saabissa Forgen aktu, mikä merkki ja malli on hyvä ellei erinomainen ja onko web-linkkiä?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen
Okei tyhjäkäynnillä ei vissiin huomioida Lambdaa mutta aika varmasti niin se ei ollu 0juhokare kirjoitti: Tyhkäynti HCppm: 6 CO%: 0,01 O2%: 0 CO2%: 14 Lambda: 0

Kovaa ajoa sit vaan!
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen
Joo, huomasin virheen, mutta katsastusinssi kirjoitti tarkastuskorttiin näin.nugge kirjoitti:Okei tyhjäkäynnillä ei vissiin huomioida Lambdaa mutta aika varmasti niin se ei ollu 0juhokare kirjoitti: Tyhkäynti HCppm: 6 CO%: 0,01 O2%: 0 CO2%: 14 Lambda: 0![]()
Kovaa ajoa sit vaan!

Kiitos! Oli tosi mukava ajaa OIKEALLA bensaturboSaabilla!


#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen
Eiköhän tuo ihan omalla hukkiksen kellolla toimi, mankun vaan tarvii + letkut.. T7-mankku samalla kertaa, softa ja kovaa ajua niin ei pääse karstaa kertymään 

9-3 Aero Cab MY02
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen
Ennen viritettiin Speedpartsin, Maptunin tai Nordicin softalla JA laitettiin siihen päälle jäykempi aktuaattori. Sitten myöhemmin huomattiin, että T5:n mankkavena on heikko niin alettiin kehittämään ratkaisua sovittaa T7:n mankkavena, joka oli luotettavampi. Sitten tulikin mahdollisuus tehdä tätäkin myöhemmin itse softia. Taitaa olla itse-tehty-softa parempi kuin merkkiversio?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: OG9-3 2.0T takaisin tieliikenteeseen
Halvempi ainakin...juhokare kirjoitti: Taitaa olla itse-tehty-softa parempi kuin merkkiversio?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ