Kannen jälkikiristys + cruise

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Psychocowboy kirjoitti: Koska olen autoasioissa umpipahvi niin on pakko kysyä: Miten ne paineet nousee koneessa (vesitila ym) jos heittää pikku virin kehiin?? Ihan vaan kysyn koska olen virittänyt ihmisiä 15 v(hieromalla) mutten vielä kertaakaan autoa(sen on hoitanut liikkeet) :wink: Virivinkkejä kyselin jo aiemmin ja niiden haittoja. Onka tässä uusi riskin paikka? Taitaa mennä jo OT:n piikkiin.
Minähän pahvi olen :lol: Siis tarkoitin vain että lykkää ahtoja sinne reilusti enemmän jos viriä meinaat ja silloin olisi "pahvin" syytä olla tiukassa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

ng900aero kirjoitti:Sitä sai oikein tosissaan vääntää siihen 90 asteeseen, tuntui ettei enää yhtään olisi meikäläisen voimilla kääntynyt :D
Sullahan on haukkari sitten juuri oikeassa momentissa. Pitää ottaa auto mukaan ja pysähtyä teidän pihassa niin saat kannen viidessä minuutissa kiristettyä oikeeseen momenttiin :D

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"

peinu kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Sitä sai oikein tosissaan vääntää siihen 90 asteeseen, tuntui ettei enää yhtään olisi meikäläisen voimilla kääntynyt :D
Sullahan on haukkari sitten juuri oikeassa momentissa. Pitää ottaa auto mukaan ja pysähtyä teidän pihassa niin saat kannen viidessä minuutissa kiristettyä oikeeseen momenttiin :D
:lol: Joo ei ole salilla tullut käytyä kolmeen vuoteen :oops: ei vaan niin monta pulttia on tullut aikanaaan katkottua että tuo tuntui siltä että jos yhtään enää tiukkaa niin kuuluu naps, itse asiassa tuo 90 astetta oli käytännössä noin 85 astetta, takuuvarmasti olisi katkennut jos yhtään olisi enää kiskonut :D
Joo tuu vaan tän kautta ja jos pultit napsahtaa poikki niin painutaan oluelle ja sä junalla kotiin, korjailen vauriot kunhan kerkeän :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Juusokas
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

PItää varmaan itsekkin kansi kiristää, vaikka samalla kun teen 110tkm:n huollon (ei nesteet häviä, varmuudeksi siis). Eli löysätäänkö pultteja (oikeassa järjestyksessä) yksitellen ja kiristetään kolmivaiheisesti siihen kulmakireyteen vai löysätäänkö kaikki pultit ensin jonkin verran ja sitten kiristystä päälle.

Konehan on B204E, eli matalapuhallin trionic 5:nen vm.00.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
tevisu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Juusokas kirjoitti:PItää varmaan itsekkin kansi kiristää, vaikka samalla kun teen 110tkm:n huollon (ei nesteet häviä, varmuudeksi siis). Eli löysätäänkö pultteja (oikeassa järjestyksessä) yksitellen ja kiristetään kolmivaiheisesti siihen kulmakireyteen vai löysätäänkö kaikki pultit ensin jonkin verran ja sitten kiristystä päälle.

Konehan on B204E, eli matalapuhallin trionic 5:nen vm.00.
Luepas "Juusokas" tämä koko viestiketju läpi. Vastaus löytyy ekalta sivulta... :wink:
Juusokas
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Toki tuon alku viestiketjun luin läpi, selvennykseksi ja varmistukseksi tuota kyselin. Eli tosiaankin yksityellen löysälle ja kiristykseen. Muissa kansirempoissa olen yksitellen pultit jälkikiristänyt, ajattelin vain tsekata jos B204E:n kannessa on jokin poikkeavuus (kaiken maailman kotkauksiin on aina välillä törmännyt).
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
tevisu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Juu ja "93t sport" antaa vielä tarkat vihjeet kun ton homman teki ihan samanlaiseen peliin vuosi sitten... sillä on nyt loma eli saa soittaa kun sillä ei ole muutakaan tekemistä... 8)
Condalator
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Condalator »

Mikä on tuo WIS, johon keskusteluussa viitataan?
Mä löysin tällaisen ohjeen: klik! Sivun alareunasta kohta 2 - "engine" ja "All 2.0L + 2.3L Cylinder head retorque".

Tämän ohjeen mukaan kerrallaan löysätään yksi pultti, sitten se kiristetään 60Nm, ja vielä 90 asteen jälkikiristys ennen seuraavaan pulttiin siirtymistä. Ero edelliseen on se, tehdäänkö jälkikiristys kerralla vai vasta toisella kierroksella. Onko mitään mahdollisuutta, että pultti katkeaa vaikka pysyy em. momenttien rajoissa?

Ohje mainitsee myös, että jos pultti ei kiristy momenttiin, se pultti pitää vaihtaa uuteen. Kannattaako mun käydä paikallisessa Saab-kaupassa ostamassa 10 kannenpulttia ennen kuin alan ko. operaatioon ja käyn palauttamassa tarpeettomaksi jääneet pultit (mahdollisesti 10kpl)?

Olen näissä hommissa täydellinen noviisi, joten antakaa anteeksi mahdolliset ylivarovaisuudet.

Tiedän, että menee offtopicin puolelle, mutta hakutoiminto ei äsken palauttanut mitään hyviä hittejä, joten kysyn arvoisalta raadilta myös seuraavaa:
Miten on mahdollista, että öljyn määrä tuntuu lisääntyvän? Mulla on mittatikku yläreunaa ja jopa hiukan metallivartta myöten öljyssä. Moottori on ollut aina kylmä ja auto tasaisella maalla. Muistan, että ostaessani auton öljyn määrä oli mittatikun rajoissa. Mikä selittäisi tän, koska en usko Amerikan öljytontun käyneen kaatamassa koneeseen lisää lubrikanttia. Sama ilmiö tuntuu olevan automaattilaatikon nesteen kanssa, vaikka todellisuudessa laatikko vuotaa vähän öljyä?

Tää nesteongelma saa meikäläisen kyllä hieromaan ohimoita. Jos joku tietää vastauksen, olisin todella kiitollinen.
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
NG900T
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Condalator kirjoitti: Ohje mainitsee myös, että jos pultti ei kiristy momenttiin, se pultti pitää vaihtaa uuteen. Kannattaako mun käydä paikallisessa Saab-kaupassa ostamassa 10 kannenpulttia ennen kuin alan ko. operaatioon ja käyn palauttamassa tarpeettomaksi jääneet pultit (mahdollisesti 10kpl)?
En tiedä mikä on saab-kaupan hinta pulteille, mutta ruuvikaupoista saa ainakin, ja varmasti edullisemmin, ostin eilen ruuvikaupasta 5kpl pinnapultteja ja niille lukitusmutskut, makso yhteensä 5 euroa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
ng900aero
"Saabisti"

Ei tarvitse vaihtaa pultteja, kestävät kyllä jälkikiristyksen ja paljon muutakin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
se93tbo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Frostgrey kirjoitti:Itse en rupeaisi niitä kiristelemään jollei mitään oireita ilmene! :roll:

Pahimmassa tapauksessahan voi alkaa vuotamaan, kun niitä kiristelee!
Calibroitu momenttiavain, ei tuota ongelmia edes tarkistus.
Mulla ei vanha -98 vuotanut, mutta löytyi löystyneitä kannenpultteja 160tkm kohdalla, joten onhan niitä hyvä tsekata aina sopivin välimatkoin :wink:
9-3.1972
se93tbo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

peinu kirjoitti:
Se on sitten noin 120Nm tai hieman alle. Useimmissa autoissa tuo on se momentti. On niitä kovempaankin vedettu :wink:
Kohta se selviää kun tsekkaan omani, tarkistan mikä se momentti tarkalleen on.
9-3.1972
KAPU2
"Hölösuu"

Re: Kannen jälkikiristys + cruise

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

En nyt nopeasti katsottuna löytänyt uudempaa ketjua tästä aiheesta. Eli oisko jollain heittää WISistä noita kahta kuvaa kohdasta Huolto/Sylinterikannen ruuvien jälkikiristys. Jostain kumman syystä nuo kuvat minun WISistä puuttuvat. Lisäksi tuo ohje jäi vielä epäselväksi. WIS sanoo käytännössä: Kiristä kaikki ensin 40Nm, sitten kaikki 60Nm ja sitten 90 astetta. Tämä ohje taas sanoo että yksitellen suoraan 60Nm + 90 astetta.. http://genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kiristysjärjestyshän näkyy tuosta lähettämästäsi kuvasta. Ei kun kiristämään vaan.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
KAPU2
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Heti ykköspultti otti ja katkesi viimeisessä 90 asteen väännössä. http://www.gtmotor.fi/ OY Pitäjänmäessä sen irroitti kätevästi lyömällä sopivan paksuisen alumiiniputken pultinjämään kiinni ja kevyesti käsin pyörittämällä. Olishan tuon itsekin osannut jos olisi keksinyt? Kiitokset myös T.Holmbergille ja Hookille, joita konsultoin tässä asiassa.

Ostin tarvikepultit (merkki Payen tms.), mutta näissä ei tullut prikkoja mukana. Orkkispultin prikka ei näihin mahdu, eikä myöskään tule orkkispultista pois (paitsi tietenkin katkenneesta). Onko orkkipulteissa tuo prikka mukana valmiiksi pujotettuna?

Nähdäkseni EPC ei tunne tähän kohtaan muuta kuin osan "ruuvi 59 55 794", prikkaa ei mainita.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Vastaa Viestiin