Saabien turbot???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

900T16 kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Mikä turbo on tuossa mun M1992 900T16:ssa?
90-93 ovat Mitsun turbolla. Ja Cabbe -94.
Mikä sille on tarkka mallimerkintä?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

TE05-12b6
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

mahtavaa analyysiä :) kiitokset, nyt tiedän mitä lähden etsiskelemään. se on tuo "vakio-mitsu" tässä vaiheessa.

edit: tuo että 9000 aerossa esiintyy mainittuja kahta ahdintyyppiä, voisi johtua esim. siitä että garretilla on ollut toimitusvaikeuksia "sen oikeamman" suhteen. Ajatuksella "eihän sitä kukaan huomaa - eikä siinä nyt niin paljon eroa ole että joku huomais, tai ainakaan kovasti suuttuis..) ;)

kun kaikkeen ei välttämättä aina ole "loogista" selitystä... just a wild guess :roll:

t.Koo

[quote="jcarlson"]Heh, pahoittelut vanhan topikin nostosta, mutta sattuneesta syystä alkoi todella kiinnostamaan Mitsu TE05-12B6:n speksit. Tästä turbosta ei nimittäin löydy MISTÄÄN kompressorikarttaa eikä muitakaan speksejä. Niinpä aloin työhön, ja kävin läpi kaikki mahdolliset hitit googlella erilaisilla kombinaatioilla ja palapeliä rakentamalla aloin selvittämään.
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

Mites oliko jollain tietoa mitä muutoksia vaadittaisiin tonnarin laitettaessa vakio t25:n tilalle kyseinen TE05-12B6 - vai sopiiko herrasmiesvirittely tyyliin bolt-on? ;) :lol:
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Eri pakosarjan laippa, uudet vesi- ja öljyletkut, eri downpipen laippa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Heh, katoppa vaan... jos olisin vaihtanut ahtimen ajoissa kuten on näköjään ollut joskus mielessä, niin ei olis tarvinnut rikkoa orkkisahdinta...

sitten eikun seuraavaksi miettimään jälleen kerran minkäs sitä laittaisi T03:n tilalle satkuun kun keulallakin on jo supran kuuleri...
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Sopiiko tuo Mitsun TE-05 ahdin suoraan Garretin T3:n tilalle? Eli käykö öljy- ja vesiputket ilman modausta?

Kyseessä siis 8V turbo vm -88...
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

muut ainakin käy paitsi vesiputket, ei ole ollut ikinä vesijäähy garrettia...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vesiputketkin sopivat suoraan jos on ollut vesijäähytetty Garrett.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

jcarlson kirjoitti:Vesiputketkin sopivat suoraan jos on ollut vesijäähytetty Garrett.
On.

Mitenhän tuo Mitsu toimisi 7,2:1 mäntien kanssa? Tällä hetkellä vielä vakio alakerta. Putkeksi on tarkoitus laittaa 3" rööri. Kattia ei ole.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Eli lyhykäisesti ku kirjoittaa, niin mitä isompi imureikä turbossa, sitä enempi tehua! :)

Ja käytännössä garretin väljempi? pakopesä ei auta siinä missä mitsun kompura tuottaa.

Tars ottaa fotot noista pakosiivistäkin niin saa raati ihmetellä.

T. Pasi
99T-museopeli
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Lähinnä tuossa pohdin sitä, auttaisiko alempaa heräävä Mitsu yhdessä petron mäntien kanssa saamaan sopivan lopputuloksen... Vai onko parempi käyttää noita omia 8,5:1 mäntiä?

7,2:1 puristeinen kone Garrettin T3:n kanssa on aika rajusti on/off -tyyppinen ajettava. Alle 2000rpm ei mitään ja 3000sta lähetään ja kovaa :)

Tavoiteteho on _vain_ 200hv
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

rr kirjoitti:Lähinnä tuossa pohdin sitä, auttaisiko alempaa heräävä Mitsu yhdessä petron mäntien kanssa saamaan sopivan lopputuloksen... Vai onko parempi käyttää noita omia 8,5:1 mäntiä?

7,2:1 puristeinen kone Garrettin T3:n kanssa on aika rajusti on/off -tyyppinen ajettava. Alle 2000rpm ei mitään ja 3000sta lähetään ja kovaa :)

Tavoiteteho on _vain_ 200hv
Miksi sinne sitten pitäisi laittaa matalampi puristeiset männät jos tehoja haetaan vain vähän. Itse tykkään Mitsusta käyttöautossa. Onko sulla muuten jokin muu kuin orkkis kansi kun puristukset 8,5? Vakiona pitäis olla muistaakseni jotain 9,0 luokkaa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

tema kirjoitti:Onko sulla muuten jokin muu kuin orkkis kansi kun puristukset 8,5? Vakiona pitäis olla muistaakseni jotain 9,0 luokkaa.
rr kirjoitti:Kyseessä siis 8V turbo vm -88...
Eli vakio kansi ja männät tällä hetkellä, pitäis olla 8,5:1
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

rr kirjoitti:Lähinnä tuossa pohdin sitä, auttaisiko alempaa heräävä Mitsu yhdessä petron mäntien kanssa saamaan sopivan lopputuloksen... Vai onko parempi käyttää noita omia 8,5:1 mäntiä?

7,2:1 puristeinen kone Garrettin T3:n kanssa on aika rajusti on/off -tyyppinen ajettava. Alle 2000rpm ei mitään ja 3000sta lähetään ja kovaa :)

Tavoiteteho on _vain_ 200hv
Jos tuo on käyttöauto, niin heitä vesilintua niillä 7,2 puristeisilla.
Soppaa menee ja pikkuajo kaupungissa on mielestäni kammottavaa.
Vastaa Viestiin