Ja kun jouset painuvat , niin säädetään lisääPsychocowboy kirjoitti:Kerrottakoon että (jos jotakuta kiinnostaa) kyllä ne kulmat näköjään pitää säätää alustasarjan asennuksen jälkeen. Eriäviä mielipiteitähän on esitetty. Kyllä ainakin omani oli vahvasti ketuillaan. No nyt sen pitäisi mennä sinne minne kuski ohjaa.
9-3 ei pysy tiellä
eki saabi 9-3s -00 2.0t
-
Psychocowboy
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
No niin tietysti. Eihän tän helppoa pitänytkään ollanerola kirjoitti:Ja kun jouset painuvat , niin säädetään lisääPsychocowboy kirjoitti:Kerrottakoon että (jos jotakuta kiinnostaa) kyllä ne kulmat näköjään pitää säätää alustasarjan asennuksen jälkeen. Eriäviä mielipiteitähän on esitetty. Kyllä ainakin omani oli vahvasti ketuillaan. No nyt sen pitäisi mennä sinne minne kuski ohjaa.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
-
Psychocowboy
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Pitää ajella sitten rakkaudella ja hellyydellänerola kirjoitti: Kulma, kun voi muuttua rajussa ajossakin ...
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
-
Psychocowboy
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Tuossa aiemmin oli puhetta tuosta muutoskatsastuksen hinnasta. No nyt selvisi sekin: Hakuninmaan A-katsastuksessa 68€
. Koko katsastus (vuosikatsastus, pakokaasumittaus, obd-mittaus) siis 130€
. Arghh!
Ei ole halpaa lystiä.
Positiivisena seikkana todettakoon oikein mukava katsastus heppu joka oli muuten saabisti
. Tulipan rupateltua mukavia ja samalla sain tietoa muistakin katastusta koskevista asioista. Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin 
Ei ole halpaa lystiä.
Positiivisena seikkana todettakoon oikein mukava katsastus heppu joka oli muuten saabisti
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
-
Psychocowboy
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Pakokaasumittaus 13€nerola kirjoitti:Oliko katsastus 62€ , mikkelissä 53€ sisälti myös obd:n
OBD-mittaus 7€
Määräaikaiskatsatus 42€
Muutoskatsastus 68€
Että silleen
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Tämähän ei hirveästi tähän ehkä kuulu, mutta asentelin eilen uuden vakaajan taakse.
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/1751
Tuntuu auttavan oikeasti aika paljon takapään tukemisessa. Alkuperäinen vakaaja oli tähän verrattuna kamalan letku. Tämän jäykkyys on luokkaa rautakanki
Motarilla ainakin paljon tukevamman oloinen ajaa. Mutka-ajo vielä kysymysmerkki kun on liukasta..
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/1751
Tuntuu auttavan oikeasti aika paljon takapään tukemisessa. Alkuperäinen vakaaja oli tähän verrattuna kamalan letku. Tämän jäykkyys on luokkaa rautakanki
Saab 9-3 2.0t sport business -00
-
Psychocowboy
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
No samaa aihettahan tuo onSammy 9-3 kirjoitti:Tämähän ei hirveästi tähän ehkä kuulu, mutta asentelin eilen uuden vakaajan taakse.
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/1751
Tuntuu auttavan oikeasti aika paljon takapään tukemisessa. Alkuperäinen vakaaja oli tähän verrattuna kamalan letku. Tämän jäykkyys on luokkaa rautakankiMotarilla ainakin paljon tukevamman oloinen ajaa. Mutka-ajo vielä kysymysmerkki kun on liukasta..
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Alustassa tällä hetkellä H&R 35mm jouset ja Bilstein Sprintit takana (etummaiset sprintit vielä kontissa odottamassa palkkapäivää ja asennusta...) Clampin meinaan hommata myös.
Maksoi n. 150€ ja tuli samalla kun tilasin muutakin sälää. Noi Bilsteinit oli briteissä niin halvat että käytännössä vakaaja tuli melkein ilmaiseksi. Kulut Suomeen koko kasalle n.50€.
Asennus ihan simppeli. Takapää kakkosnelosten päälle peruuttaen ja tunkilla hieman taka-akselia ylöspäin (tää on siis madallettu auto, vakiokorkuisen laittaa melkein jopa ilman nostamista jos jaksaa vähän ryömiä). Tarttee kaveria mielellään avuksi kun aika painava tämä vakaaja ja pulttien + muttereiden laittaminen kohdalleen on melko vaikeaa. Kiristäessä on huomioitava että ei riko jarruputkia kun on vähän ahdasta.
Olis menny maks 20min mutta kun auto jäässä ja suolassa niin vähän kesti
Maksoi n. 150€ ja tuli samalla kun tilasin muutakin sälää. Noi Bilsteinit oli briteissä niin halvat että käytännössä vakaaja tuli melkein ilmaiseksi. Kulut Suomeen koko kasalle n.50€.
Asennus ihan simppeli. Takapää kakkosnelosten päälle peruuttaen ja tunkilla hieman taka-akselia ylöspäin (tää on siis madallettu auto, vakiokorkuisen laittaa melkein jopa ilman nostamista jos jaksaa vähän ryömiä). Tarttee kaveria mielellään avuksi kun aika painava tämä vakaaja ja pulttien + muttereiden laittaminen kohdalleen on melko vaikeaa. Kiristäessä on huomioitava että ei riko jarruputkia kun on vähän ahdasta.
Olis menny maks 20min mutta kun auto jäässä ja suolassa niin vähän kesti
Saab 9-3 2.0t sport business -00
Kävi tällainen vanha viesti silmään, ja on ihan pakko ottaa kantaa...
Useimmissa (etenkin erillisjousitetuissa) autoissa pyöränkulmat muuttuvat alustaa madallettaessa.
4-pyörä suuntaus on ihan välttämätön toimenpide. On aika uskomatonta, että merkkihuolto ei ota tehdäkseen. Toisaalta voivat tietää sen tosiseikan, että kaikilla (lue: paljon madaltavilla) alustasarjoilla auton omat säätövarat eivät riitä.
9-3 ss :n alusta on kotoisin Vectra-C:stä ja 9-5:n, Vectra B:stä. Kummankaan taka-akselistossa ei ole alkujaan camber-säätöä, ainoastaan auraus. Etuakselistossa on auraus-säädön lisäksi pieni camberin säätövara.
Camber-kulma on ehkäpä tärkein kaikista ajettavuuteen vaikuttavista kulmista. Nykyautoissa camber on aina n.0 astetta tai sen alle. (eli pyörän yläosa on sisäänpäin kallistunut).
Karkeasti ottaen edessä 0-camber tekee autosta vakaan suoraan ajettaessa, mutta aliohjaavan kaarteissa (tämä kulma on tietenkin suhteessa casteriin, mutta siihen ei nyt puututa, koska casteria EI voi näissä autoissa säätää). Camberia kääntämällä negatiivisemmaksi, autosta tulee nopeampi kaarteissa, mutta samalla epävakaampi suorilla.
HUOM! Jos auton eri puolilla on erisuuruinen camber, auto pyrkii kääntymään pystymmän (eli positiivisemman ) camberin suuntaan. Eli auto "vetää" suorilla.
Taka-akseliston liian suuri negatiivinen camber aiheuttaa auton epävakaan käyttäytymisen, ja etenkin liukkaalla auto kulkee kuin käärme. Lisäksi renkaat kuluvat sisäreunaltaan n.10mm leveydelta varsin nopeasti.
Em. seikoista johtuen suosittelisin madallettuihin autoihin AINA säätöpuslien asennusta taka-akselille, ja miksei myös eteen. 9-5:n sarja maksaa 121€, ja mukana seuraa purku / asennustyökalu. 9-3ss:n sarja on tekeillä mutta ei siis vielä myynnissä. Aiheeseen voi tutustua sivuillamme.
Pääkaupunkiseudulla erittäin hyvää säätötyötä tekee ainakin Espoonlahden Autohuolto.
T: Kari Heikkilä / Tunex
http://www.tunex.fi
tunex@tunex.fi
0400 558924
Useimmissa (etenkin erillisjousitetuissa) autoissa pyöränkulmat muuttuvat alustaa madallettaessa.
4-pyörä suuntaus on ihan välttämätön toimenpide. On aika uskomatonta, että merkkihuolto ei ota tehdäkseen. Toisaalta voivat tietää sen tosiseikan, että kaikilla (lue: paljon madaltavilla) alustasarjoilla auton omat säätövarat eivät riitä.
9-3 ss :n alusta on kotoisin Vectra-C:stä ja 9-5:n, Vectra B:stä. Kummankaan taka-akselistossa ei ole alkujaan camber-säätöä, ainoastaan auraus. Etuakselistossa on auraus-säädön lisäksi pieni camberin säätövara.
Camber-kulma on ehkäpä tärkein kaikista ajettavuuteen vaikuttavista kulmista. Nykyautoissa camber on aina n.0 astetta tai sen alle. (eli pyörän yläosa on sisäänpäin kallistunut).
Karkeasti ottaen edessä 0-camber tekee autosta vakaan suoraan ajettaessa, mutta aliohjaavan kaarteissa (tämä kulma on tietenkin suhteessa casteriin, mutta siihen ei nyt puututa, koska casteria EI voi näissä autoissa säätää). Camberia kääntämällä negatiivisemmaksi, autosta tulee nopeampi kaarteissa, mutta samalla epävakaampi suorilla.
HUOM! Jos auton eri puolilla on erisuuruinen camber, auto pyrkii kääntymään pystymmän (eli positiivisemman ) camberin suuntaan. Eli auto "vetää" suorilla.
Taka-akseliston liian suuri negatiivinen camber aiheuttaa auton epävakaan käyttäytymisen, ja etenkin liukkaalla auto kulkee kuin käärme. Lisäksi renkaat kuluvat sisäreunaltaan n.10mm leveydelta varsin nopeasti.
Em. seikoista johtuen suosittelisin madallettuihin autoihin AINA säätöpuslien asennusta taka-akselille, ja miksei myös eteen. 9-5:n sarja maksaa 121€, ja mukana seuraa purku / asennustyökalu. 9-3ss:n sarja on tekeillä mutta ei siis vielä myynnissä. Aiheeseen voi tutustua sivuillamme.
Pääkaupunkiseudulla erittäin hyvää säätötyötä tekee ainakin Espoonlahden Autohuolto.
T: Kari Heikkilä / Tunex
http://www.tunex.fi
tunex@tunex.fi
0400 558924
Psychocowboy kirjoitti:Jatketaanpa nyt tässä topicissa. Kyselin noita renkaan kulmien säätöjä uudesta saab huollosta Metro-Autosta ja vastaus oli kohtelias:
Hei!
Emme suorita pyörän kulmien säätöjä/tarkastuksia, jos alustasarja ei ole huoltomme asentama.
Ystävällisin terveisin
xx
Huoltoneuvoja
Onko vinkkejä hyvästä paikasta mihin voisi viedä, jossa suostutaan säätämään kulmat vaikka sen on asentanut joku muu. Vinkin mukaan jotku rengasliikkeet?
Alustaan liittyen suosittelen takavakaajan päivitystä paksumpaan, kyllä menee mutkat mukavasti ja vähentää huomattavasti aliohjautuvuutta. Ratamestareille suorastaan pakollinen päivitys. Tosin paksumman vakaajan lisäksi autossa on ns klämppi ja vasta vähän ajettu koni sportkitti. On kyllä mainio ajettava tällä paketilla jos vaan jämäkästä ajotuntumasta tykkää.Pugman kirjoitti:Ite asennutin tänään nuo H&R:n jouset (iskareina tidin vihreet vakiopumput) ja voin sanoa että auton ajettavuus parani todella paljon, eikä harmita tippaakaan noihin upotettu rahamäärä. Eli siis suosittelen lämpimästi.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429