Erilaisia tarvikekenkiä erilaisilla liitostavoilla siellä on hylly täynnä. Aikaisemmin olen käyttänyt mm. Oldsissa tämänlaisia: http://www.motonet.fi/fi/tuote/481837/A ... ruuvikiinn
Noissa on vain huonona ominaisuutena se, että jos kaapeli on hienosäikeinen, niin nuo ruuvit eí oikein kunnolla tartu kaapeliin ja liitos jää vähän huonoksi. Valitsin siis nuo puristusliitoksella olevat Saabiin.
Alkuperäisestä pluskengästä lähtee kaksi ohuempaa kaapelia ruuvikiinnikkeillä ja yksi paksumpi on puristus/juotos/jokumuu-tyyppisellä kiinteällä kiinnityksellä. Toinen ohut kaapeli menee akun viereiseen sulakekoteloon, toinen häviää paksun kaapelin kanssa johtosarjan sisään. Kun otin kaapelit irti kengästä, mittasin huvikseni kumpi näistä on kontaktissa laturin pluslähdön kanssa, ja se on se paksumpi, joka siis menee startille ja saa sitä kautta latauksen
Tässä pluskengän toteutus:
![Kuva](https://lh6.googleusercontent.com/-UMiT1VhpJ8k/VKFqzEn8msI/AAAAAAAABHU/5ergiZhsk-Y/s637/akunkenk%25C3%25A4%2520plus.jpg)
Ruuvikiinnikkeiset ovat siis edelleen ruuveilla kiinni, ja se paksuin kaapeli menee kengän puristusliitokseen. Heivasin kengästä ne tuumakokoiset pultit ja mutterit, liimasin M6-pultin sikaflexillä alakautta kenkään, ja laitoin mutterit yläpuolelta. Tuossa alemmassa ohuessa johtimessa on liittimessä kiinni oleva M6-mutteri, joten tätäkin varten pulttien kääntäminen oli hyvä idea. Plusjohtojen kanssa ei ollut ongelmia kaapelien pituuksien kanssa. Kuvassa sitä ei näy, mutta akussa on pluskengän suoja, joka on tarpeen varsinkin nyt kun siitä töröttää kaksi pulttia ylöspäin.
Alkuperäisestä miinuskengästä lähtee johtosarjaan (startille) häviävä paksu kaapeli ja ohuempi kaapeli, joka menee akun alle maapisteeseen (johon tulee jostain myös toinen kaapeli). Molemmat olivat omassa autossani liian lyhyitä jotta ne olisi saanut suoraan tuohon kenkään kiinni. Kaivoin paksumpaa kaapelia ulos vajaat 10 cm johtosarjasta. Ohuemman kaapelin uusin kokonaan Motonetistä ostamallani 16 neliömillin kaapelilla ja siihen sopivalla juotettavalla kaapelikengällä, jolla kaapeli liitetään siis auton koriin maapisteeseen. Kaapelikengän puristin kiinni, juotin tinalla, ja päälle kutistesukkaa.
Tässä miinuskengän toteutus:
![Kuva](https://lh3.googleusercontent.com/-TZBTeMuTL-o/VKFqzHwt_lI/AAAAAAAABHQ/nKGcRtV1Qhs/s633/akunkenk%25C3%25A4%2520miinus.jpg)
Tämän toteutin siis niin, että kuorin kaapeleistä pari senttiä paljaaksi, kiertelin johtimet toistensa ympärille, kaapelien päälle 5-6 cm pätkä vahvaa kutistesukkaa, jolla ne pysyvät toisissaan kiinni, ja johtimet puristusliitoksella akunkenkään.
Tuli vielä mieleen parit ihmeelliset sähköoireet, joita autossa olen huomannut, jotka todennäköisesti liittyivät näihin akunkenkiin. Muutaman kerran startin jälkeen radio oli säätynyt pienimmälle mahdolliselle taajuudelle (onkohan se nyt 87,5 tai jotain), eli mankka kadotti startissa kanavan. Ja pari kertaa Eberi ja sen merkkivalo ei käynnistynyt startin jälkeen laisinkaan tai vasta muutaman kilometrin ajon jälkeen, vaikka keli oli tukevasti pakkasella ja tankissa oli reilusti löpöä.