og900 2-ovisista tiedustelua

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

og900 2-ovisista tiedustelua

Viesti Kirjoittaja haffu »

Eli onko kaksiovista satkua valmistettu lainkaan 2.1-moottorilla varustettuna? Ja miten muuten näitä 2-ovisia on valmistettu mallisarjan loppuvuosina? Ajatuksen takana kun olisi matkia jopea ja lyödä 2d:n keulille T16 Trionic-ohjauksella.
Nettiautosta vähän selaillut noita kaksiovisia, eikä niitä tosiaan kovin mahdottomasti ole. Kaasariversioissakin taisi nuo jarrut vaihtua siinä -88 kuten muissakin? Pystäreinähän noita taisi saada vielä -89 vai -90 asti? Paras lähtökohta siis olisi kohtalaisen tervepeltinen uusilla jarruilla oleva 2d. 8)
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: og900 2-ovisista tiedustelua

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ei ole valmistettu 2,1:senä, ei olisi oikein ehtinytkään. Mallivuosi 1990 oli viimeinen mallivuosi kaksioviselle ja silloinkin tuotanto loppui rationalisointisyistä kesken mallivuoden eli joskus talvella 1989/90.
Kaksiovista ei ole valmistettu muualla kuin Uudenkaupungin tehtaalla ja korimallin suunnittelukin on luullakseni suomalaista työtä. Sekä Cabriolet että 90 pohjautuvat 900 2D sedaniin.
Liekö 1989 ollut pystykeulan (2D ja 4D) viimeinen mallivuosi, samana mallivuonna oli Suomessa tarjolla myös Uudenkaupungin tehtaan 20-vuotisjuhlamalli 900c 2D Special eli viistokeula. Jarruihin yms. ei puskurit ole koskaan vaikuttaneet eli MY88 alkaen on aina uudemmat jarrut.
Viimeinen kaksiovinen malli Suomen markkinoilla oli 900 i kat 2D MY1990. Kahdeksanventtiilinen siis. 16-venttiilinen ruisku oli tarjolla MY1989 mutta ei enää 1990.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: og900 2-ovisista tiedustelua

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Varmaan alustaa tulisi rakenneltua joka tapauksessa, niin akselistopäivitys tuskin olisi projektin työläin osuus vaikka aihio olisikin alunperin vanhalla jaolla - ite en tosin ole tota tehnyt, kun projektiauto on MY88. Itse panostaisin hyväpeltiseen aihioon riippumatta vuosimallista, mutta toihan lähinnä riippuu siitä haluuko mieluummin tehdä peltitöitä, asennusta, vai kytätä justiinsa oikeeta aihiota nettiautosta pahimmillaan kuukausitolkulla. Ja jos aihioksi valikoituu viistokeula, ei myöskään muuttaminen pystykeulaksi ole kovin hankala homma. Itse lähtisin lähestymään hommaa tuollalailla, mutta mielipiteitä on varmaan moneksi.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: og900 2-ovisista tiedustelua

Viesti Kirjoittaja haffu »

Lähtökoneellahan ei ole mitän merkitystä, mutta 2.1:stä olisi imusarjan ainakin voinut käyttää hyödyksi. En usko, että tuollainen akselistomuutoskaan mikään läpipääsemättömän vaikea operaatio olisi. Muuten olisi tosiaan suotavaa, ettei sitä hitsailua tai peltitöitä olisi kovinkaan paljoa. Kaiketi tulisi tonnarin jarrut päiviteltyä ja muutenkin alusta tehtyä mahdollisimman hyväksi. Ja faceliftaushan on naurettavan helppoa tehdä näihin, kun puskurit saa parilla pultilla jo vaihdettua.
Ei ehkä ole järkevää pitää useampaa harrastetta samanaikaisesti, mutta tämä 2d-T16 olisi kiva toteuttaa ja mahdollisimman hyvin. Brittimallien T16S:n ja cabbeista olevat aeron puskurinjatkeethan menevät bolt-on sedaniin, mutta onko viistokeulan airflowta valmistettu sedaneihin? Tallissa on 3d-pystärin af-sarja 98% ehyenä eikä sitä raaskisi pilkkoa. Eikä tuo pystäri muutenkaan oikein sovellu tämänhetkisiin visioihin. 8)
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: og900 2-ovisista tiedustelua

Viesti Kirjoittaja Jope »

On tosiaan myös sedaniin tehty viistokeulan airflow-sarjaa. Siinä on erona lähinnä takapuskurin kylkien paksuus ja lisäksi takavalojen alle tuleva puskurin osa on aavistuksen eri muotoinen kuin combissa.

Mun 2d oli alunperin tommonen 900c juhlakaasari.

Brittimarkkinoille tehtiin enemmän tuota 2d:tä T16-moottorilla. Löytyy sekä T16S:nä että tavallisen näköisenä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: og900 2-ovisista tiedustelua

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Eikö tuollainen 2,0 i16 2d olisi aika mainio lähtökohta?

Ainakin nopeasti vilkaistuna nettiautossa sellainen tais kaupan ollakkin.
Nuo kaasari 2d:t on niin lahjakkaita karvalakkinmalleja, että hyvä kun edes keskikonsolia löytyy :)

Eli siihen nähden tuo i16 olisi pareet, että on edes joitain varusteita enemmän.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: og900 2-ovisista tiedustelua

Viesti Kirjoittaja haffu »

Pihalla oleva -85 T16 saa luovuttaa osia mahdollisimman paljon. Peruspatakin tulee tästä, ja punaiset contourit myös. Loppukorin voikin sitten luovuttaa romukauppiaalle. Kaverillakin olisi itse asiassa kohtuu hyväpeltinen -87 i8 myynissä. Pitänee varmaan käydä suurennuslasin kanssa vetarintunnelit sun muut paikat katselemassa ja ostella aihioksi. Hinta on muutenkin ihan kohdillaan tuossa. Ja alle 200tkm ajettu.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: og900 2-ovisista tiedustelua

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Joku varmaan osaa sanoa, onko Trionicin istuttamisen kannalta, siis 5.2 jos tulee, merkitystä sillä onko rakennettava kone alunperin Boschilla vai Lucakselle? Itseäni kiinnostaisi myöski...
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: og900 2-ovisista tiedustelua

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jatra kirjoitti:Joku varmaan osaa sanoa, onko Trionicin istuttamisen kannalta, siis 5.2 jos tulee, merkitystä sillä onko rakennettava kone alunperin Boschilla vai Lucakselle? Itseäni kiinnostaisi myöski...
Merkitystä on sikäli, että Lucasissa saattaa olla semmoinen kaasuläppäkotelo, joka ei vaadi sovitinlaippaa kaasuläpän asentoanturia varten. En ole tosin testannut, Trionic-projektin alku siirtyi jonkun verran tulevaisuuteen kun sain lucasin toimimaan nikottelematta.

Lucas-autosta saa myös ilman lisäkytkentöjä nopeussignaalin Trionicille, Lucas kun vaatii sen signaalin myös toimiakseen.. Käytännössä kaikissa muovikuorisella nopeusmittarinvaijerilla varustetuissa nopeusmittareissa on tuo lähtö, eli ei se ihmeitä vaadi kunhan auto on vaan '88 tai uudempi.

Metallikuorisissa joko on tai ei ole sitä lisäpiirilevyä, josta signaalin saa ulos.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: og900 2-ovisista tiedustelua

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Jope kirjoitti:Merkitystä on sikäli, että Lucasissa saattaa olla semmoinen kaasuläppäkotelo, joka ei vaadi sovitinlaippaa kaasuläpän asentoanturia varten. En ole tosin testannut, Trionic-projektin alku siirtyi jonkun verran tulevaisuuteen kun sain lucasin toimimaan nikottelematta.
Näyttäs tuon mun auton perusteella vaativan sovitteen. MY90 ja Lucasin AMM vieläkin putkien sovitteena, joten oletan läppäkotelonkin olevan alkuperäinen. Aion vaihtaa tuon, sillä anturi tulee tuossa niin vinoon, että liitin kanittaa letkuihin ja kaiken lisäksi arvot on jonkun verran pielessä. -40 näyttää kiinni ollessa, kun pitäisi kait olla plussan puolella. Koitin jo säätääkin, mutta loppu vara ja hermot kesken. Suosittelen kyllä laittamaan suosista sopivan läppäkotelon, niin ei tarvi kikkailla.

Mistä puheenollen, tietäskö joku tarkkaan mistä malleista sopivan läppäkotelon saa? Kuulema OG:n oma 2.1 ja luonnollisesti trionic-tonnarin käy, mutta käykö tonnareista muut? Jotain hämminkiä voi muistaakseni tulla AIC:n letkulähtöjen kanssa?
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: og900 2-ovisista tiedustelua

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

2.1 litraisen läppäkotelossa on oikea asentoanturi valmiina.

Lucasin anturikin voisi ehkä toimia suoraan, kunhan vaihtaisi trionicin johtosarjasta pari piuhaa ristiin. Lucasin anturin asentotieto tulee pinnistä nro. 2 ja Trionicissa pinnistä nro. 3.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: og900 2-ovisista tiedustelua

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Jep, mutta onko 90-luvun tonnareissa kaikissa myös? Hivenen helpompi löydettävä olisi hän. eBayssä oli joku myynnissä ja sopivuudeksi väitettiin 1990-98..

Lucasin potikalta pinnien 1 ja 3 väliltä pitäs löytyä 4-6 kOhm. Kuka ehtii tekemään ensin vertausmittauksen trioniciin? :D
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: og900 2-ovisista tiedustelua

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

rökösö kirjoitti:Jep, mutta onko 90-luvun tonnareissa kaikissa myös? Hivenen helpompi löydettävä olisi hän. eBayssä oli joku myynnissä ja sopivuudeksi väitettiin 1990-98..
Eiköhän tuo anturi ole sama ainakin 93-98 trionic tonnareissa, pl. TCS:llä varustetut.
Mutta sopiiko läppäkotelo satkun imusarjaan?

Mites mahtaa olla NG900 laita?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Vastaa Viestiin