Satku jarruttelee nykien?
Satku jarruttelee nykien?
Mikäköhän tuossa satkussa nyt on, kun aina jarruttaessa se alkaa "nypyttämään", muuten pysähtyy ihan hyvin. Varsinaista kovaa ravistusta ei ole, vaan semmoista hidasrytmistä nykimistä, jonka kyllä takapenkkiläisetkin heti huomaavat.
Mistä kannattaisi etsiä vikaa? Onko levyt kierot, miten se on helpoin todeta? Paloissa on vielä vähäsen pintaa jäljellä.
Voiko nypytys liittyä laakeriin? Kesällä jouduin Lapinreissulla vaihdattamaan oikean etupyörän laakerin, kun se alkoi ulvomaan. Sen jälkeen olen huomannut, että kun käännän ohjauksen kokonaan vasempaan ja ajan hitaasti eteenpäin, kuuluu ylimääräinen "rough, rough" ääni. Välillä tuntuu, että ulvontaa kuuluu taas suorallakin.
Olisiko vinkkejä? Onko vika jarruissa vai laakerissa, tai ehkäpä molemmissa?
Mistä kannattaisi etsiä vikaa? Onko levyt kierot, miten se on helpoin todeta? Paloissa on vielä vähäsen pintaa jäljellä.
Voiko nypytys liittyä laakeriin? Kesällä jouduin Lapinreissulla vaihdattamaan oikean etupyörän laakerin, kun se alkoi ulvomaan. Sen jälkeen olen huomannut, että kun käännän ohjauksen kokonaan vasempaan ja ajan hitaasti eteenpäin, kuuluu ylimääräinen "rough, rough" ääni. Välillä tuntuu, että ulvontaa kuuluu taas suorallakin.
Olisiko vinkkejä? Onko vika jarruissa vai laakerissa, tai ehkäpä molemmissa?
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Veikkaan kanssa, että levyt on kierot. Omassa satkussa on just sama oire. Tuon huomaa mulla selvästi, jos nostaa pyörän ylös ja pyörittää pyörästä tai ilman pyörään levystä: ei pyöri tasaisesti vaan kanittaa vähän aina samassa kohdassa, jarru ei tosin varsinaisesti makaa päällä.
Laakerivika taas piti mulla ääntä muutenkin kuin jarrutettaessa, sellaista nopeuden mukaan voimistuvaa jurinaa.
Laakerivika taas piti mulla ääntä muutenkin kuin jarrutettaessa, sellaista nopeuden mukaan voimistuvaa jurinaa.
Rohina loppui palojen vaihdolla, nypytys jarruttaessa jäi. Toivottavasti uudet levyt mahtuvat vielä, voi tehdä tiukkaa.
Jarruputket oli taivutettu huonosti, eikä uusia paloja meinannut saada niiden takia paikalleen. Putki nimittäin otti paksumpien palojen takia kiinni yhteen pulttiin navan takapuolella (vai mikä se koko hökötys on), kun satulaa käänsi paikalleen. Uskaltauduin hieman vääntämään noita putkia, toivottavasti kestävät.
Jarruputket oli taivutettu huonosti, eikä uusia paloja meinannut saada niiden takia paikalleen. Putki nimittäin otti paksumpien palojen takia kiinni yhteen pulttiin navan takapuolella (vai mikä se koko hökötys on), kun satulaa käänsi paikalleen. Uskaltauduin hieman vääntämään noita putkia, toivottavasti kestävät.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Nykiminen jarruttaessa voimistui myöhemmin ravistukseksi, joka tuntuu myös ratissa. Olen vaihtanut eteen uudet levyt, mutta vaiva palasi jonkin ajan kuluttua takaisin, entistä voimakkaampana.
Mitäs nyt? Ehkäpä vien korjaamolle ihmeteltäväksi
Mitäs nyt? Ehkäpä vien korjaamolle ihmeteltäväksi

Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Bilteman levyt ?
Mulla oli joskus Saab 90 ja kahdesti siitä meni Bilteman etujarrulevyt kieroiksi, joka tietenkin tuntui tärinänä. Enää en Bilteman osia huoli.
...onko sinulla Bilteman levyt ?
...onko sinulla Bilteman levyt ?
Re: Bilteman levyt ?
Ostin ne Motonetistä. Merkkiä en huomannut, paketissa ei tainnut sitä edes lukea.C900 kirjoitti:...onko sinulla Bilteman levyt ?
Kaipa levyt voivat kieroutua heti uudestaankin... Voisiko joku muu vika aiheuttaa levyjen kieroutumisen?
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Bilteman levyt ?
Olen kuullut myös Motonetin levyistä mitkä kieroutuivat muutaman tuhannen kilsan aikana...Ässä kirjoitti:Ostin ne Motonetistä. Merkkiä en huomannut, paketissa ei tainnut sitä edes lukea.C900 kirjoitti:...onko sinulla Bilteman levyt ?
Kaipa levyt voivat kieroutua heti uudestaankin... Voisiko joku muu vika aiheuttaa levyjen kieroutumisen?

Etujarrut
Nypytys voi johtua siitä kun jarrupala ei istu oikein jarrulevyyn nähden. Jarrulevyn ulkokehälle tulee ruostekerros ja siitä lohkeaa palanen poins ja on väljä, ruosteen kohdalla tiukka. Joten levy ei ole tasapaksu. Korjaus käy helposti, jarrupalat pois ja vasaralla naputtelee ruosterenkaan pois ja lentävällä hioo pinnan sileäksi. Tai antaa mootorin pyörittää etuakselia ja samalla hioo.
No tuota, enpä niitä pahemmin putsaillut, kun eivät näyttäneet sitä kaipaavan.Mimmi kirjoitti:Putsasitko navat huolella enen levyjen asennusta?
Levyn "mäkiheitto" tekee tuota nykimistä.
Täytyypä tutkailla.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001