Mikä roiskii öljyt
Mikä roiskii öljyt
Mikähän vuotaa kun, kiilahinan seutuvilla öljyä pahasti. Huomasin sen kun sitä roiskinut pitkin seinää joka on konehuoneen ja matkustamon välissä. Onko siellä jokin stefa, vaiko muu tiiviste jonka voi vaihtaa koneen ollessa paikalla? Paha on sillä hihnat alkaa olemaan pahasti öljyssä ja kohta alkaa varmaan vinkumaan luiston takia. Onko se jokin tyyppi vika? Joku maininnut että saab aina vuotaa. Mutta ei kai sentään pitkin konehuonetta kuulu roiskia sitä? Sitä ei tule kannen välistä sillä se on puhdas, ainoastaan sieltä hihnojen puolellta pahasti.Auto saab 900i -88.

-
ari_viitanen
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
-
ari_viitanen
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Tein just sen homman... Se pitää tehdä ainakin ohjaustehostimellisessa mallissa yläkautta. Alakautta pääsee kyllä katsomaan, mutta ei voi tehdä mitään muuta.
työvaiheet:
1. hihnat pois
2. kytkimen muovikoppa pois
3. joku vaikka kulmaraudan kappale tms. kaverille, joka käy vauhtipyörän hammaskehän ja startin pultin väliin
4. kunnon 1,5metrin putki ja avain, jolla saa kunnon väännön aikaan
(mulla oli sellainen varrella oleva 40cm mittainen avain, jossa kääntyvä hylsyvääntiö varren päässä. Paikka on ahdas tulipellin ja koneen välissä.)
5. seuraavaksi mutterin armoton vääntö (todella tiukassa, ja voi heikot työkalut rikkoutua)
6. hihnapyörä pois
7. meisselillä vanha tiiviste pois
8. uuteen tiivisteeseen öljyä ja varovasti naputellen sisään. Kannattaa laittaa öljykopan tasalle ulkopinta, vaikka tiivisteen vastinpinta on n. 3mm syvemmällä. Näin stefan kehä tulee uuteen kohtaan hihnapyörän tiivistepintaa ja tiiviste pysyy tiiviinä pidempään.
9. hihnapyörä paikalleen (huomio kiilan asento)
10. mutterin kiristys 190Nm eli melkoisen tiukkaan sillä 1,5m varrella
11. hihnat takaisin paikalleen ja kytkimen suojakoppa takaisin.
Muista sitten, että joskus varaosaliikkeet puhuu moottorin etupään tiivisteestä ja se tarkoittaa juuri tuota hihnapyörän tiivistettä (n.50mm reikä). Selvyyden vuoksi vauhtipyörän puoleinen tiiviste on melkein 2x isompi halkaisijaltaan
työvaiheet:
1. hihnat pois
2. kytkimen muovikoppa pois
3. joku vaikka kulmaraudan kappale tms. kaverille, joka käy vauhtipyörän hammaskehän ja startin pultin väliin
4. kunnon 1,5metrin putki ja avain, jolla saa kunnon väännön aikaan
(mulla oli sellainen varrella oleva 40cm mittainen avain, jossa kääntyvä hylsyvääntiö varren päässä. Paikka on ahdas tulipellin ja koneen välissä.)
5. seuraavaksi mutterin armoton vääntö (todella tiukassa, ja voi heikot työkalut rikkoutua)
6. hihnapyörä pois
7. meisselillä vanha tiiviste pois
8. uuteen tiivisteeseen öljyä ja varovasti naputellen sisään. Kannattaa laittaa öljykopan tasalle ulkopinta, vaikka tiivisteen vastinpinta on n. 3mm syvemmällä. Näin stefan kehä tulee uuteen kohtaan hihnapyörän tiivistepintaa ja tiiviste pysyy tiiviinä pidempään.
9. hihnapyörä paikalleen (huomio kiilan asento)
10. mutterin kiristys 190Nm eli melkoisen tiukkaan sillä 1,5m varrella
11. hihnat takaisin paikalleen ja kytkimen suojakoppa takaisin.
Muista sitten, että joskus varaosaliikkeet puhuu moottorin etupään tiivisteestä ja se tarkoittaa juuri tuota hihnapyörän tiivistettä (n.50mm reikä). Selvyyden vuoksi vauhtipyörän puoleinen tiiviste on melkein 2x isompi halkaisijaltaan
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
http://www.townsendimports.com alta löytyy ohje (silloin kun toimii)
http://www.townsendimports.com/Web/engi ... eal900.htm
http://www.townsendimports.com/Web/engi ... eal900.htm
Viimeksi muokannut jus, Ke Tammi 18, 2006 08:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuo keino on mitä todennäköisimmin erittäin toimiva, mutta onko se kannattava laitteiden keston kannalta. Tiedän että korjaamot käyttävät myöskin tuota konstia, mutta eihän ne asentaja omia autojaan silloin korjaa. Itse suosin noita "oikeita" keinoja auton fiksailun kanssa, koska onhan se laitettava silloin oma ja jos jotain menee rikki heti tai myöhemmin, niin eipä johdu ainakaan vääristä toimintatavoista. Korjaamolla jos sattuu jotain noiden vippaskonstien yhteydessä, niin kyllä ne laittavat sen asiakkaan laskuunJamppa kirjoitti:Tuohon hihnapyörän pultin aukaisuun vielä sen verran. Että itse sain startin avulla sen näppärästi aukiEi nimittäin tarvinnut tuskailla sen kanssa.
"näissä vanhoissa vehkeissä täytyy aina varautua siihen että huoltojen yhteydessä saatta löytyä/rikkoontua jotain muutakin"
koita sitten tuollaisen kommentin jälkeen selvitellä johtuiko ylimääräinen lasku asentajan tempuista (saattaa olla myos esimiehen käskystä toimittu), vai oliko lisälasku aiheellinen, koska kysessä on usein vanhempi(yli 10v) ajopeli.
900 i 2,1 -91(-92)
9-3 ss 2,0t -03
9-3 ss 2,0t -03
Jep, vaihdettu on stefa. Lakkasi öljyn roiskiminen. Ainut probleema irrottamisessa tuli, kuin ensin irrtotettiin se pultti isommalla pitkävartisella varrella, tiukassa oli mutta irtosi, niin otettiin pienempi räkkä jolla parempi ruuvata pois sen. Jotenkin se pienempi räikkä jäi niin pahasti pultin ja rintapellin väliin että ei jäänyt muuta keinoa kuin käyttää rauta sahaa ja sahata hylsy kahtia, jotta saatiin räikän pois sieltä välistä.
Tuli myös huomattua että pikkuisen vuotaa jäähdytysnestettä kannenvälistä. Täytynee vaihtaa kansipahvi lähiaikoina. Paisuntasäiiliöstä pikkuisen vähenee nestettä kerralla. Muutamassa viikossa huomaa että on vähentynyt.
Joten kiitos taas kerran hyvistä neuvoista. Kelpaa taas ajella.

Tuli myös huomattua että pikkuisen vuotaa jäähdytysnestettä kannenvälistä. Täytynee vaihtaa kansipahvi lähiaikoina. Paisuntasäiiliöstä pikkuisen vähenee nestettä kerralla. Muutamassa viikossa huomaa että on vähentynyt.
Joten kiitos taas kerran hyvistä neuvoista. Kelpaa taas ajella.
juups
On siellä seudulla muutakin kuin stefa.Nimittäin öljypumpun o-rengas, omassani vuoti se ja paljon, oli menny poikki monesta kohtaa,ostin alkuperäisen . Vuoto loppui.Vaihdoin tietty varoiks sen stefankin.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015