wesku kirjoitti:
Enpä ole ihan tutkimuksia aiheesta nähnyt mutta eiköhän ruuhkaisessa liikenteessä selvää on että pullonkaulat ovat risteyksissä ja keskinopeus on lähinnä riippuvainen siitä miten risteykset vetää ja moottoritien keskinopeus vaikuttaa lähinnä siihen miten kaukana liikennevaloista tai risteyksestä jonon häntä on. Vasta esim. siinä vaiheessa kun motari tukkeutuu niin paljon että edellisistä liittymistä ei pääse pois alkaa motarin keskinopeudella olla jotain merkitystä.
Riippuu ihan matkan pituudesta. Toki esimerkiksi pk-seudun ja sen ympäristön työmatkaliikenteessä tuo pitää hyvinkin paikkansa.
Silti: jos A on moottoritien päässä 5 minuuttia aiemmin kuin B ("etumatka" siis saavutettu ripeämmällä etenemisellä), on hän myös (yhteisessä) määränpäässä keskimäärin samat 5 minuuttia aiemmin.
#3892
9-3 SS Aero '04 "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
wesku kirjoitti:
Kenen etu on saada erityisesti motarilla vietetty aika keskimäärin mahdollisimman lyhyeksi ? Onko kiire päästä seisomaan risteyksiin ja liikennevaloihin motarilta poistuttua vai mistä on kyse ?
Ihan joka paikassa motarilta aiemmin ulospääseminen ei aiheuta liikennevaloseisonnan lisääntymistä samalla aikamäärällä. Tarkemmin ajatellen mulle ei tule yhtään moista paikkaa mieleen, tokikaan en kaikkia motareita ole kiertänyt.
Sama koskee muutakin liikennettä. Homma toimii paremmin ja tuntuu huomattavasti järkevämmältä, jos et mieti "miten MINÄ pääsen mahdollisimman aikaisin perille" vaan "miten kaikki ovat mahdollisimman aikaisin perillä".
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
9-5T kirjoitti:Oletko huomannut että isolla osalla ei ole kiire minnekkään ehkä enemmänkin ylimääräistä aikaa tuhlattavana tai muuten vain hidastavat kaikkia muita, ehkä kiukkuinen muija kotona yms.
Olen. Silloin he yleensä ajavat hitaasti ja rauhallisesti, jolloin nopeampana kannattaa ohittaa. Tietty jos itsekin ajelee hitaasti ja rauhallisesti (ehkä samoista syistä), niin mikäs siinä körötellessä. Pääsääntöisesti jos nopein menee ensin, muodostuu jonoja vähemmän.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Mää eilen iltasella ajelin sählyreeneihin Lahdentietä, cruise asetettu normaaliin 112km/h mittarinopeuteen joka navikaattorin mukaan on just sopivasti siinä sakkorajan alla. Koivukylän rampista tuli eteen Mondeo, jonka ohitin tietty ihan normaalisti ja palasin omalle kaistalle. Hetkeä myöhemmin Mondeo-mies tuli "täysii" ohi ja vaihtoi kaistaa takas eteeni ja hidasti vauhtinsa. Vaihdoin taas vasemmalle kaistalle ja menin kännykkään höpöttävästä Mondeo-miehestä ohi hiljakseen, yhä kruisella.
Teinkö pahankin etikettivirheen kun en
A) koittanut estää Mondeomiehen ensimmäistä ohitusta kaikin mahdollisin wesku-tempuin.
B) En jäänyt roikkumaan sen perään valoja vilkuttelemaan ohitetuksi tulemiseni jälkeen.
C) En näyttänyt edes keskisormea toistamiseen miekkosta ohittaessani
D) En edes hermostunut kännykänpuhumista harjoittaneen urpon toilailuista
E) En soittanut poliisia, tai edes kotipoliisia paikalle vaikka todistin kahtakin sakkorangaistuksen kynnyksen ylittävää liikennerikkomusta.
F) En lähtenyt seuraamaan Mondeomiestä määränpäähänsä aikeenani vetää suoraan turpaan tai muuten vaan opettaa urpoa ajamaan?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S kirjoitti:Mää eilen iltasella ajelin sählyreeneihin Lahdentietä, cruise asetettu normaaliin 112km/h mittarinopeuteen joka navikaattorin mukaan on just sopivasti siinä sakkorajan alla. Koivukylän rampista tuli eteen Mondeo, jonka ohitin tietty ihan normaalisti ja palasin omalle kaistalle. Hetkeä myöhemmin Mondeo-mies tuli "täysii" ohi ja vaihtoi kaistaa takas eteeni ja hidasti vauhtinsa. Vaihdoin taas vasemmalle kaistalle ja menin kännykkään höpöttävästä Mondeo-miehestä ohi hiljakseen, yhä kruisella.
Teinkö pahankin etikettivirheen kun en
A) koittanut estää Mondeomiehen ensimmäistä ohitusta kaikin mahdollisin wesku-tempuin.
B) En jäänyt roikkumaan sen perään valoja vilkuttelemaan ohituksen jälkeen.
C) En näyttänyt edes keskisormea toistamiseen miekkosta ohittaessani
D) En edes hermostunut kännykänpuhumista harjoittaneen urpon toilailuista
E) En soittanut poliisia, tai edes kotipoliisia paikalle vaikka todistin kahtakin sakkorangaistuksen kynnyksen ylittävää liikennerikkomusta.
F) En lähtenyt seuraamaan Mondeomiestä määränpäähänsä aikeenani vetää suoraan turpaan tai muuten vaan opettaa urpoa ajamaan?
Olisit ainakin voinut seurata häntä määränpäähänsä ja suorittaa siellä oikeaoppisen siviilipidätyksen vähintäänkin edellä mainituista syistä.
Lisäksi olisit voinut epäillä hänen ajaneen päihteiden vaikutuksen alaisena ja etenkin olisit voinut epäillä hänen olleen poliisi, joka oli vain käynyt nopeasti maalauttamassa mondinsa "normaalin" väriseksi.
Parhaassa tapauksessa voisit nyt kekkaloida seiskan etusivulla ja kuuluttaa kovaan ääneen, kuinka pelastit maailman tuollaiselta edesvastuuttomalta nilkiltä ja vielä omaa henkeäsi uhmaten.
Azanovix kirjoitti:
Olisit ainakin voinut seurata häntä määränpäähänsä ja suorittaa siellä oikeaoppisen siviilipidätyksen vähintäänkin edellä mainituista syistä.
Lisäksi olisit voinut epäillä hänen ajaneen päihteiden vaikutuksen alaisena ja etenkin olisit voinut epäillä hänen olleen poliisi, joka oli vain käynyt nopeasti maalauttamassa mondinsa "normaalin" väriseksi..
Joo, näin pitää tehdä ens kerralla. Saako siviilipidätyksessä käyttää käsirautoja? Jos saa, niin pitääpä muistaa kaivaa hanskalokeroon makuukamarin puuhapussista rauda...eiku ei mitään
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S kirjoitti:Mää eilen iltasella ajelin sählyreeneihin Lahdentietä, cruise asetettu normaaliin 112km/h mittarinopeuteen joka navikaattorin mukaan on just sopivasti siinä sakkorajan alla. Koivukylän rampista tuli eteen Mondeo, jonka ohitin tietty ihan normaalisti ja palasin omalle kaistalle. Hetkeä myöhemmin Mondeo-mies tuli "täysii" ohi ja vaihtoi kaistaa takas eteeni ja hidasti vauhtinsa. Vaihdoin taas vasemmalle kaistalle ja menin kännykkään höpöttävästä Mondeo-miehestä ohi hiljakseen, yhä kruisella.
Teinkö pahankin etikettivirheen kun en
A) koittanut estää Mondeomiehen ensimmäistä ohitusta kaikin mahdollisin wesku-tempuin.
B) En jäänyt roikkumaan sen perään valoja vilkuttelemaan ohitetuksi tulemiseni jälkeen.
C) En näyttänyt edes keskisormea toistamiseen miekkosta ohittaessani
D) En edes hermostunut kännykänpuhumista harjoittaneen urpon toilailuista
E) En soittanut poliisia, tai edes kotipoliisia paikalle vaikka todistin kahtakin sakkorangaistuksen kynnyksen ylittävää liikennerikkomusta.
F) En lähtenyt seuraamaan Mondeomiestä määränpäähänsä aikeenani vetää suoraan turpaan tai muuten vaan opettaa urpoa ajamaan?
Aivan samalla tavalla olisin itsekin toiminut. Saattaisi kyllä kuvitella mitä seuraavan ohitettavan kohdalla olisi voinut tapahtua jos jatkat itse cruisella ja "täysii ohi" ajotapainen kaveri tunkee perään ihmettelemään A-kohdan mukaista nutaamista samaa nopeutta vasemmalla kaistalla jatkaen.
aero kirjoitti:Olen. Silloin he yleensä ajavat hitaasti ja rauhallisesti, jolloin nopeampana kannattaa ohittaa. Tietty jos itsekin ajelee hitaasti ja rauhallisesti (ehkä samoista syistä), niin mikäs siinä körötellessä. Pääsääntöisesti jos nopein menee ensin, muodostuu jonoja vähemmän.
Miksi sitten kannattaisi miettiä?
"miten kaikki ovat mahdollisimman aikaisin perillä".
Okei, ehkä mahdollisimman aikaisin voisi korvata sanalla optimaalisesti. Tai sanahirviöllä mahdollisimman aikaisin omien halujensa rajoissa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Kotipoliisien esiintymistiheys tieliikenteessä korreloi "ratsattavaksi" valittujen ajoneuvojen laatua. Mitä uudempi, hienompi, tehokkaampi tai kyrväkkäämpi ajoneuvosi on sitä suuremmalla varmuudella kotipoliisi iskee.. moottoripyöristä provosoituukin sitten jo kaikki keskiarvoa alemmalla älykkyysosamäärällä varustetut autoilijat, kotipoliiseista puhumattakaan..
Tänään aamulla ajelin 1-tietä Hesaan päin, Lohjan paikkeilla huomasin ohi lipuessa omituisen näyn aamuruuhkassa - siisti ruskea OG satku ja kuski näytti olevan keski-ikäinen kaveri pikkutakki päällä. En ole tuollaista ihmettä aikoihin huomannutkaan, itseni lisäksi en ole varmaan vuosikausiin huomannut kenenkään ajavan myyntityövaatteissa 80-luvun Saabilla. Niinpä alkoi kiinnostamaan mikähän tuo laite mahtaa olla ja kyselin tekstarilla tiedot.
Yllätys oli suuri kun rasitteena oli ajoneuvo anastettu. Jättäydyin sitten oikealle kaistalle hitaasti ajavan rekan perään ja odottelin että satku menee ohi. Soittelin samalla 112:n ja kerroin tilanteen. Yhdistivät poliisipartiolle ja siinähän vähemmän poliisiradiota kuunnellut kaveri olisi kokenut jotain aivan mullistavaa ja tuntenut olevansa suurempikin apulaissheriffi. Puhelimesta kuuli kun partioita lähetettiini vastaan pitkin Espoota ja Vantaata ja kyselivät koko ajan paikkatietoa ym., montako autossa, millaiselta ajo näyttää ymv. Näin jälkeenpäin ajateltuna hirvittää että kukaan hätäkeskuksessa tai poliisipartiossa ei missään vaiheessa kysellyt minkälaisia nopeuksia mennään, kannustivat vain seuraamaan perässä. Saattaa kuvitella millaisia tunteita on joskus rattijuopumuksesta ilmiantanut sankari saanut kokea.
Kehä kolmoselle käännyttyä sitten tulikin yllätys, kaveri kääntyi huoltikselle ja samalla poliisi kertoi että olivat soittaneet omistajalle, omistaja olikin itse ratissa, auto oli jo löytynyt aiemmin. Löytymisestä oli kyllä poliisille ilmoitettu mutta tieto ei ollut mennyt ajoneuvorekisteriin. Siinä sitten naureskeltiin satkukuskin kanssa ja odoteltiin muutama minuutti poliiseja jotka kiitokseksi puhalluttivat molemmat. Odottelin jo että tutkivatko seuraavaksi oliko HF laitteet laillista puhelimessa puhumista varten mutta eivät sentään alkaneet tarkemmin kyselemään.
essal kirjoitti:
Ja hyvin on tuo iskostunut suomalaiseen autoilijaan, 99% paskat välittää mitä ympärillä tapahtuu, ajetaan vaan sitä omaa ajoa muista piittaamatta.
Monikin tuntuu välittävän tai sitten sen "alinopeutta" ajavan auto jotenkin imeytyy väkisin ohittajan perään
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Eilen tahkosin taas yötä vasten N:n kerran vitostietä Helsingistä Kainuuseen... Voi jestas sentään, mä en ymmärrä että mikä joitain ihmisiä vaivaa kun ne kampeaa ensin aivan sairasta kyytiä sulkuviivoilla ja 80-alueilla ohi ja sitten kun edessä ei ole enää mitään ohitettavaa näköpiirissä niin se niiden ajama nopeus romahtaa -20km/h ja kohta niistä pitää mennä vakkarilla tasaisen tappavaa nopeusrajoitus +5km/h nopeutta ohi kunnes touhu alkaa taas alusta. Ei vaan kykene ymmärtämään tuollaista touhua. Yhteistä kaikille näille spedeille on ollut se, että autot on olleet täyteen lastattuja ja suksiboksit katolla ja todennäköisesti akka tai pennut huutaneet kurkku suorana ja paska on haissut kabiinissa. Liekkö sitten akka äyskinyt komentoja ja meno on rauhoittunut sen takia vai mikä hitto tuon hidastelun sitten lopulta laukaisee...
Toinen mikä eilen pisti silmään oli joku taivaan vanhalla audilla ajava vanha "herrasmies" (ristin ukon mielessäni Stalinistiksi komeiden viiksien ja fredriksonin lippiksen takia). Kameratolppien kohdalla miekkonen teki äkkijarrutuksia (liekkö mittari näyttänyt mitä sattuu) ja sitten se aina ajoi minut taas kiinni ja roikkui parin metrin päässä perseestä eikä edes koittanut ohittaa tms vaikka tiputin välillä nopeuteni reilusti alle rajoituksen, siinä se vaan kiikkui sitkeästi kunnes lopulta se häipyi jostain risteyksestä. En käsitä.
Muutenhan tuo ajaminen on nykyään meikäläiselläkin rauhoittunut, vakkari vaan päälle ja sitten körötellään menemään omaan tahtiin ja koitetaan vältellä tolppien laukaisemista. Saappi vielä pitää suht tasaisena sen nopeuden joten luulisi siitä nyt ohi pääsevän ennustettavasti (varsinkin kun en enää koita ketään kiusata vaikka miten vituttaisi). Onneksi nykyään kännykkäliittymissä alkaa olla niitä 2000min/kk puheaikatarjouksia niin voi aina soitella ja piinata ihmisiä tylsien pätkien aikana...