900S öljynvaihto: öljypohja halkesi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mikko73
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 15:43

900S öljynvaihto: öljypohja halkesi

Viesti Kirjoittaja mikko73 »

Kannattaa olla tarkkana vieressä kun huoltamolle antaa auton öljynvaihtoon: itseltäni kiristivät vahingossa öljypropun liian tiukalle, ja öljypohja halkesi 3 cm matkalta.

Siinäpä menikin sitten 4 vrk ilman autoa, mutta hitsasivat kuitenkin alumiinisen öljypohjan kuntoon liikkeen piikkiin, ja antoivat vielä öljynvaihtovälin verran takuutakin. Suosittelin heille momenttiavaimeen investoimista :)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tästä minulla on valitettavasti kokemusta:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5359

Ja ratkaisu ongelmaan:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5406

Hyvä että hitsasivat, minullakin hitsattiin ja hyvin on kestänyt. AVK:N mukaan yhteenaikaan noita tuli paljon korjattavaksi. Vakuutusyhtiöt kehittivät korjausmenetelmän kun piti niin monta korvata autokorjaamoiden vakuutuksesta.

Minulla siis hitsattiin AVK:n omalla pajalla.
Heillä on erikoistuttu tuohon. Auto mm. kallistetaan jigissä yön ajaksi kyljelleen ja hitsattava kohta puhdistetaan huolellisesti.



Momenttiavaimen tärkeyttä ja propun kokoa yritin aiemmin selittää tuolla erässä "öljypropputopicissa", mutta ei siitä enää sen enempää......
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Sen siitä saa kun vie nykyaikana auton pajalle, itse en uskaltaisi edes öljyjä vaihdattaa tuon riskin takia...
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Näin on käynyt myös isän ex-99:lle. Oli kiristetty proppu liian kireälle, ja halkesihan se.
Sitä sitten koitettiin ensiksi jollain liimalla??? korjata ja sitten sitä hitsattiin AVK:lla muttei siitä koskaan oikein peliä tullut.
Tämä tapahtui eräällä huoltoasemalla, joka on erikoistunut myös Saabiin, Meilahdessa Helsingissä... :evil:
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

MikkoA kirjoitti:Näin on käynyt myös isän ex-99:lle. Oli kiristetty proppu liian kireälle, ja halkesihan se.
Sitä sitten koitettiin ensiksi jollain liimalla??? korjata ja sitten sitä hitsattiin AVK:lla muttei siitä koskaan oikein peliä tullut.
Tämä tapahtui eräällä huoltoasemalla, joka on erikoistunut myös Saabiin, Meilahdessa Helsingissä... :evil:
Eikö ruvennut pitämään AVK:N hitsauksesta huolimatta? Minulle kehuivat, että yhtään hitsattua ei ole takaisin tuotu...
Mulla on ainakin toistaiseksi pitänyt, toivottavasti pitää jatkossakin.
:?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Teemu kirjoitti:
MikkoA kirjoitti:Näin on käynyt myös isän ex-99:lle. Oli kiristetty proppu liian kireälle, ja halkesihan se.
Sitä sitten koitettiin ensiksi jollain liimalla??? korjata ja sitten sitä hitsattiin AVK:lla muttei siitä koskaan oikein peliä tullut.
Tämä tapahtui eräällä huoltoasemalla, joka on erikoistunut myös Saabiin, Meilahdessa Helsingissä... :evil:
Eikö ruvennut pitämään AVK:N hitsauksesta huolimatta? Minulle kehuivat, että yhtään hitsattua ei ole takaisin tuotu...
Mulla on ainakin toistaiseksi pitänyt, toivottavasti pitää jatkossakin.
:?
Sanotaanko vaikka näin että PALJON parempihan siitä tuli kuin sillä liimalla fixattuna.
Ainakin mitä Torek-Autossa sitä katseltiin niin kyllähän sieltä öljyä valui. Ei paljon mutta kuitenkin. Epäiltiin että öljypohjan tyhjennys ja huuhtelu ei olisi oikein onnistunut. Eipä siinä kai auta silloin mitkään auton kallistelut ennen hitsausta. :?
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ok, ilmeisesti ei ollut tosiaan puhdistus onnistunut hyvin. Puhtaaksi ja kuivaksihan se pitää öljysta saada muuten ei hitsaus onnistu.

Kurja homma, vuotaako öljyä paljonkin "vaihtovälillä"? Litroja vai desejä?

Kyllähän ne takuun antavat tolle hitsaukselle.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Teemu kirjoitti:Ok, ilmeisesti ei ollut tosiaan puhdistus onnistunut hyvin. Puhtaaksi ja kuivaksihan se pitää öljysta saada muuten ei hitsaus onnistu.

Kurja homma, vuotaako öljyä paljonkin "vaihtovälillä"? Litroja vai desejä?

Kyllähän ne takuun antavat tolle hitsaukselle.
Öljyä vuosi pohjan rikkomisen jälkeen litroja. Itse asiassa niin paljon että liimaus piti suorittaa heti.
Hitsauksen jälkeen puhuttiin suuruusluokasta muutama desi/per öljynvaihtoväli. Eli ei tosiaankaan paljoa, mutta silti senverran että tuli parkkipaikat merkittyä.
Auto on tällähetkellä tutulla kakkosautona. Uskalsi ostaa vaikka muutama pieni vikakin autossa oli.

Eipä muuten tullut kyseltyä jälkeenpäin tuosta hitsauksesta AVK:lta. Kun auto ei enempää valunut, niin jätettiin asia vähän amatöörimaisesti hoitamatta... 8O
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

MikkoA kirjoitti:
Eipä muuten tullut kyseltyä jälkeenpäin tuosta hitsauksesta AVK:lta. Kun auto ei enempää valunut, niin jätettiin asia vähän amatöörimaisesti hoitamatta... 8O
On se kurjaa kun vie auton "ammattikorjaajalle" ja siellä se hajotetaan. Sais edes itse rikkoa oman autonsa..

Toisaalta jos itse sais ton öljypohjan halkin niin veikkaan että ainakin minua harmittais oma moka vielä enemmän :twisted:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Teemu kirjoitti:
MikkoA kirjoitti:
Eipä muuten tullut kyseltyä jälkeenpäin tuosta hitsauksesta AVK:lta. Kun auto ei enempää valunut, niin jätettiin asia vähän amatöörimaisesti hoitamatta... 8O
On se kurjaa kun vie auton "ammattikorjaajalle" ja siellä se hajotetaan. Sais edes itse rikkoa oman autonsa..

Toisaalta jos itse sais ton öljypohjan halkin niin veikkaan että ainakin minua harmittais oma moka vielä enemmän :twisted:
Todennäköisesti olisi tosiaan harmittanut kaksin verroin jos olisi itse tunaroinut...
Jälkikäteen olen usein harmitellut että olisi pitänyt vaan nostaa meteli tuosta öljypohjan hajoittamisesta. Mutta vahingosta viisastuu, ja nyt osaa jo tiettyjä korjaamoita täällä Stadissa varoa. :twisted:
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Mitäs siitä jos itse mokaa, ei tarvitse syyttää muita, pilata suhteita tai miettiä raaskiiko sitä mennä valittamaan (jota tietysti Suomalaiset harrastavat aivan liian vähän). :)
Vastaa Viestiin