"Virityksiä" ja huomiota

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ihan normi kori "liimaa" löytyy lähes jokaisesta rautakaupasta, halpahallista, taitaa olla citymarketissakin. Wurth jne valmistajana. Kyljessä teksti bitumiliima. Ennen kun laittaa liimat sinne rakoon kannattaa "vapauttaa" tuo kumi eli ne pultit irti että kumi on vapaassa asennossa (tietty kannattaa tukea konetta ettei rasitu väärä paikka). Kestää lämpimässä tallissakin 1-2 päivää kuivaa kunnolla joten jos ulkona tekee kannattaa varautua hieman pitenpään. Kuvia? Mustat kumit joissa mustaa tököttiä ne raot täynnä? Liekkö tuosta juurikaan kuvilla paljoa lisäarvoa tulee 8)

Huomasin että nuo kumit olivat hieman jo repeytyneet ennen kun aloin tuota tekemään eli korjautuu samalla tuokin asia.

"Löysin" hyvän linkin tuosta DI:n naku toiminnosta
http://www.max-boost.co.uk/max-boost/in ... tation.htm

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

LR kirjoitti:APC toimii vielä bleederin kanssa, jos kiihdyttäessä jarrupoljinta "hipaistaessa" laskee peruspaineille eli toimii kuten ilman bleederiä. Jos ei laske, niin APC ei pelissä mukana.
Joku tässä lauseessa vastustaa? Ei mee mun jakeluun? Siis bleedun kanssa jos koitat tehdä mitään ahtojen laskemiseksi muuta kuin käydä vääntämässä siitä bledun ruuvista niin ei onnistu. Bleedullahan ohitetaan juurikin tuo ahtopaineen säätö. Eli mankku on periaattessa ihan viraton kampe säädön suhteen, laitankin tuon "viallisen" mankun sinne kun kelit sallii bleedun käytön.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Olet laittanut bleederin sitten eri tavalla kuin me. Meidän bleederi toimii samalla tavalla kuin wastegaten letkuun olisi tehty reikä. Eli bleederi (3-tieventtiili) on laitettu magneettiventtiilin ja W -letkun väliin, joten APC täysin käytössä. :wink:
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

En tokkiisa, samaan paikkaan. Niin kyllähän APC "toimii" mutta ei rajoita/säädä ahtoja vaikka APC kuvitteleekin niin tekevän. Mulla onkin vain 2-tie vena :wink: (kolme tie vena vaan maksaa enemmän kuin tuo 2 tie+haarotin kappale).

Tuolla paljon hyvää tarinaa ja sovellettavaakin vaikka onkin lepO perustaista.

http://www.max-boost.co.uk/max-boost/index.htm

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Moottorikumien vahvistaminen/jäykentäminen esim. Sikaflexillä täyttämällä on kyllä ihan asiallista. Mutta ne beed-venttiilit..! :evil: EI, NEJ, VÄÄRIN :!:
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

bLeed siis.. :oops:
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Vapaaehtoistahan tuo on :wink: jokainen tekee kuten parhaaks näkee. Perusteluja? :?:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Samahan se miten ne ahdot nostaa, kunhan pitää huolen myös bensansaannista.
Foxbody turbo
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Totta sekin. Bensansaannista YM. :!: Ja tätä tuskin useimmat ymmärtävät.. ->enempi rupeaa uskomaan että "noin helpostihan saa tehoja lisää".. -->lisää loppuunajettuja Saabeja. :cry:

Kun APC:n tekee tolla tavalla "avuttomaksi", niin riittää että kerran nakuttaa kunnolla kun on kierroksia paljon koneessa ja se on entinen. :!: 8O

Eli bensansaanti varmoille, nakutusvalo, p.kaasulämmöt tietoon ym. jos siihen ryhtyy.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jos luet viesti ketjua niin siellä on asiasta jo keskusteltu. Ei tässä olla ummikkona asiaa kertomassa. Eikä ketään ole kehoitettu tekemään tälläisiä "höpö" juttuja jokainen tekee omat päätelmänsä ja silleen. Ja en tosiaankaan kehoita ketään kokeilemaan.

Mutta saahan sen vakio koneenkin hajoamaan vaikkei mitää "höpö" hommia sille teekkään?

Tällainen kulkineen kiusaaminen käy AINA lompakolle, niin tai näin.

Tässähän juuri todettiin että vain APC:n ahtojen laskuun on tuolla bleedillä puututtu. Muut suoja mekanismit on edelleen olemassa. No jos tällä tulee tuosta mun 140tkm ajetusta lopuun ajettu niin... ja en ole kiusaamassa konetta mitenkään erityisesti vaan 1.1-1.3 bar paineilla ja kevyesti.

Jos ei osaa niin ei kannata edes yrittää jos esim. taloudellinen tuska tuosta koneen paukahduksesta aiheutuu.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Niin, siitä APC:n toiminnasta DI/APC (+LH-jet). DI säätää nakutusta havaitessaan sytytysennakkoa, jos ennakon säätö ylittää jonkun raja-arvon, alennetaan myös ahtopainetta. LH2.4.2 ruiskuissa (2,3T:t ennen trionickiä) on myös nakutustilanteessa polttoaineen rikastustoiminto (eli DI/APC pyytää LH-jetiltä lisää kaakkua jos nakuttaa). Kaikissa LH-jet versioissa on pre-ignitionin eli ns. "pingin" tapahtuessa rikastustoiminto (paitsi jossain vm -90 LH-jet versioissa joku häiriöitä aiheuttava komponettivika, jonka johdosta kys. toiminto kehotetaan korjaamo-oppaassa poistamaan toiminnasta). "Pingi" ilmenee vasta pidempiaikaisen nakutuksen jälkeen, joten tämä rikastustoiminto ei sinällään suoranaisesti liity nakutuksen hallintaan, vaan on ns. turvakytkentä tjsp...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Hyvä niin päin, silloin tuo menee paremmin kuin hyvin.

Parempi on laittaa se stage laatikko kuin tälläinen "höpö" viritys, sillä saa mielenrauhan näiltä runsailta bleedin aiheuttamilta konerikoilta.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Ainakin minulla toimi bleederi viritys ilman mitään ongelmia, tosin varmistin että myös bensa riitti. Kun tuolla bleederillä ei kuitenkaan tavoitella mitään hirveitä ahtojen nousua niin toimiihan se, eikä ainakaan minusta mitenkään huono viritys ollut. Tosin nälkä kasvaa aika nopiasti niin sitten joutuu aina keksimään jotain muuta :wink:

Kannattaa muistaa että kaikissa turbo autoissa, varsinkaan vanhemmissa ei yleensäkään ole mitään APC:tä vastaavaa laitetta eli niissä paineita ohjataan "mekaanisesti" eikä minkään boksin avulla, vrt. bleederi viritykseen...
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kannattaa muistaa että kaikissa turbo autoissa, varsinkaan vanhemmissa ei yleensäkään ole mitään APC:tä vastaavaa laitetta eli niissä paineita ohjataan "mekaanisesti" eikä minkään boksin avulla, vrt. bleederi viritykseen...
Kuitenkin siinä on se ero, että sellaisissa "vanhoissa" autoissa on sitten WG täydessä käytössä-->ahtopaine pysyy vakaana, eikä tule paineessa ylilyöntejä kuten silloin kun laittaa bleederin, reiän tai mitä vain MV-WG väliseen letkuun. :roll: Ne painepiikit niitä tuhoja tekee..
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

No eipä mulla ainakaan mitään hirmuisia piikkejä tullu, ei verraten sen kummempaa mitä näissä on vakionakaan! Ahdot kävi muistaakseni jossain 1.2- 1.3barin tienoilla ja laski n.1bariin. Kuten sanoin niin eipä tuolla bleederillä mitään hirveitä ahtojen nostoa tavoitella vaan tuollaista pikkupiristystä ja siinä hommassa ei ainakaaan minulla ollut ongelmia piikkien kanssa...
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Vastaa Viestiin