moottoriöljy propun kiristys momentti

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
ems
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: La Maalis 02, 2024 13:00

moottoriöljy propun kiristys momentti

Viesti Kirjoittaja ems »

moi!saab 95 2.0 ng (a20nht)mikä on moottoriöljyn poistopropun kiristysmomentti?voiko tiivistettä käyttää uudestaan vai vaihdetaanko aina uusi?ensimmäinen öljynvaihto edessä.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: moottoriöljy propun kiristys momentti

Viesti Kirjoittaja tturku »

vaikka tuolta:
https://saabwisonline.com/c13/9-5/2010/ ... ngine-oil/

Drain plug, tightening torque:
B205E, B235E: 25 Nm (19 lbf ft)
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: moottoriöljy propun kiristys momentti

Viesti Kirjoittaja Eski »

Mutta onko NGssä sama momentti? Enpä ole ikinä nähnyt, että proppua kiristettäisiin momenttiavaimella. Prikka kannattaa vaihtaa aina.

Eski
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: moottoriöljy propun kiristys momentti

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

tturku kirjoitti:
To Kesä 20, 2024 09:12
Drain plug, tightening torque:
B205E, B235E: 25 Nm (19 lbf ft)
Laitoit sitten og-femman momentit. Tosin tuossa uudemmassakin on tismalleen sama 25Nm ohjeissa.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: moottoriöljy propun kiristys momentti

Viesti Kirjoittaja eegas »

Eski kirjoitti:
To Kesä 20, 2024 09:53
Prikka kannattaa vaihtaa aina.
Eski
Itse vaihtelin aeroon n. kymmenen kertaa öljyt, enkä koskaan vaihtanut tuota tiivisteprikkaa, eikä koskaan vuotanut, mutta viime talvena laiskotti, vaihdatin öljyt öljypisteellä, vaihtoivat tuon prikan, jäi vuotamaan, eikä auttanut vaikka kiristinkin hiukan, nyt merkkailee, jota ei ole tehnyt ennen :(
Puhtaus on tärkeintä, eikä pyöritellä sitä proppua hietikossa.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: moottoriöljy propun kiristys momentti

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tobbana kirjoitti:
To Kesä 20, 2024 10:49
tturku kirjoitti:
To Kesä 20, 2024 09:12
Drain plug, tightening torque:
B205E, B235E: 25 Nm (19 lbf ft)
Laitoit sitten og-femman momentit. Tosin tuossa uudemmassakin on tismalleen sama 25Nm ohjeissa.
No perskuta, Katoitko linkin mistä poimin? Kattelin kyllä 2010 vuosimallia. samalta vuosimallin sivuilta katsoin ensin dieselin momentit, jossa siis NG:n mottorin momentit, siinäkin oli sama 25Nm.
Ja maininta myös että vaihda prikka. Ei liene välttämätöntä uusia, mutta eipähän se mitään oikein maksa joten hyvähän se olisi vaihtaa samalla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: moottoriöljy propun kiristys momentti

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kannattaa huomioida että sana prikka tarkoittanee tiivistettä. Nuita tiivisteitä on useammanlaisia ja osaa voi käyttää uusiksi ja osa taas sellaisia jotka puristuu kasaan ja osa sellaisia "kerta käyttöisiä" Itse olen suosinut proppu tiivisteenä joko kuparista tai fiber tiivistettä, uusinut olen satunnaisesti. Myös tuollaista muovi tiivistettä on tullut käytettyä. Noiden kasaan puristuvien kupari tiivisteiden uudelleen käyttö ei ole ollut toimiva ratkaisu, eikä myöskään noiden alumiinisten joissa on kumi tiivistys lisänä (usit).
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: moottoriöljy propun kiristys momentti

Viesti Kirjoittaja HEV »

WISonlinessä kyllä sanotaan, että 2010 NG9-5:lle on valittava 2011 vuosimalliksi.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: moottoriöljy propun kiristys momentti

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Muistelisin että tiivisteenä on sellainen kokonaan kumia oleva tiiviste
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
ems
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: La Maalis 02, 2024 13:00

Re: moottoriöljy propun kiristys momentti

Viesti Kirjoittaja ems »

99 gl on oikeassa.tiiviste on kokonaan kuminen,pitää ilmeisesti vaihtaa joka kerta.onkoha sitten se momentti 25 nm?
Saabium196
"Aero"
Viestit: 421
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: moottoriöljy propun kiristys momentti

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

HEV kirjoitti:
To Kesä 20, 2024 18:17
WISonlinessä kyllä sanotaan, että 2010 NG9-5:lle on valittava 2011 vuosimalliksi.
Wisisstä un juuri tullut uus onlineversio, v2, jossa voi valita ng 2010.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Scraab
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: moottoriöljy propun kiristys momentti

Viesti Kirjoittaja Scraab »

ems kirjoitti:
La Kesä 22, 2024 14:08
99 gl on oikeassa.tiiviste on kokonaan kuminen,pitää ilmeisesti vaihtaa joka kerta.onkoha sitten se momentti 25 nm?
Näyttäisi samalta, kuin 9-3 tiiviste. Motonetissa kumitiiviste maksaa euron ja vaihdoin uuteen, vaikka vanhakin näytti olevan ok. Kiristys on mainittu 25 Nm.

Tapana on noudattaa ohjeistettuja momentteja, säästyy yleensä monelta murheelta :D . Ainoa paikka, missä olen Saabissa tinkinyt, oli etujarrujen länget, 210 Nm ja 30˚ ei riittänyt pito torx-hylsyssä eikä papu tunkin varassa tehtynä.
Vastaa Viestiin