Ryki teki omituisen tempun männä viikolla, kun olin matkalla juniorin luo Tikkakoskelle. Matka on noin 20 kilsaa maantietä, jolla on enimmäkseen 80kmh rajoitus ja cruise päällä mentiin tasaista kyytiä. Yhtäkkiä ryki nykäisi ja cruise putosi päältä. Sitten matka jatkui, kun kytkin cruisen takaisin päälle. Hetken päästä saavuimme liikenneympyrään, jota ennen rajoitus putosi kuuteenkymppiin ja rykin kone alkoi nykimään ja pätkimään. Myös seosmittari alkoi vilkkumaan, kuten käynnistyksen yhteydessä. Lopulta auto sammui ja vedin tien sivuun. Matkaa oli perille enää pari kilsaa. Kone lähti kuitenkin normaaliisti käyntiin ja alkoi taas toimia normaalisti, eli päästiin perille. Sen jälkeen ryki toimi hienosti kotimatkan ja sen jälkeenkin muutaman lenkin mitä sillä tuli ajettua.
Kunnes lähdin taas ajamaan juniorin luo samaa Kuukanpääntietä ja lähestyin nelostien kohdalla olevia liikenneympyröitä. Tällä kertaa en ajanut cruisella, mutta samanlainen nykiminen iski päälle ja kone sammui jälleen hyvin lähelle samaan paikkaan kuin viimeksi. Pääsin linkkipysäkille ja kokeilin restarttia, mutta kone kävi huonosti, eikä ottanut kierroksia. Seosmittari vilkutteli jälleen ja välillä näytti, että seokset on menee todella rikkaalle, eli kone tukehtui viinaan. Myös Check Engine -valo syttyi lopulta, kun starttaliln konetta useamman kerrran. Lopulta tilanne rauhoittui sen verran, että pääsin perille. CE-valon vilkkukodin perusteella päästiin vian jäljille, koska CE vilkkui 2 kertaa, joka kerrotaan vilkkukoodien listalla olevan Manifold absolute pressure sensor eli MAP.

Rykissähän oli edellisen omistajan jäljiltä tällainen 3 barin MAP, joka tarvitaan, jos ahtopaineet voivat nousta yli 1,5bar. Onneksi sain kokeiltavaksi toisen vastaavan anturin, jolla pääsin varmistamaan onko vika anturissa. Pitihän se käydä kokeilemassa päääsekö sillä Tikkakoskelle nykimättä ja niinpähän vain se onnistui. Nyt on tilattu uusi anturi Maptunilta ->
https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... pteri.html
Eski