OG 9-3 Nürburgring

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Ryggen & Draken Tikkakoskella :twisted:

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Laitetaan nyt tännekin maininta Keuruun kesätapahtumareissusta, jota on jo hieman esitelty klubiosiossa tapahtuman ketjussa -> https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 9#p1336269
Siellä kelpasi viettää viikonloppua hyvässä seurassa ja kelikin suosi tapahtumaa tänä vuonna 8)

Kuva
Trollparts toimitti Keuruulle tilatut palikat, jotka löytyi webshopin outletista. Sumarit ovat aiemmin maksaneet noin satasen kipale, mutta nyt 43e. Rykin aerokeulassa on hieman risa alaritilä, mutta aikanaan en raaskinut tilata uutta, kun se maksoi vielä noin 400e. Nyt sen sai 66 ekulla, niin johan kelpaisi :twisted:

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ti Heinä 23, 2024 07:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Käsittelin aero-ratin Tinte Dye plussalla ja asensin sen rykiin.
Asiaa on käsitelty täällä tarkemmin ->
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 6#p1336356

Kuva
Nyt on myös uudet sumarit paikallaan, mutta pitäisi vielä keksiä jotkut vähemmän keltaiset polttimot niihin... Aika metka oli kotipihassa vaihtaa nuo sumarit...

Kuva
Tässä vielä toinen kuva, jossa uudet sumarit erottuu paremmin, kun kusenkeltaiset lamput eivät ole päällä :twisted:

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Ryki-projekti on edennyt lähinnä ajamisen merkeissä, mutta myös jotain osahankintoja on tapahtunut taustalla. Kuvasta löytyy jo pidempään varastossa viihtynyt etutolppa, jonka lunastin kaverilta aikanaan. Se on peräisin samasta autosta kuin rykin nykyisen koneen alakerta ja Aeron takaspoileri yms.

Rykin tolpat eivät olleet mitenkään huolestuttavassa kunnossa, kun H&R-madallusjouset vaihdettiin uusiin muutama vuosi sitten, mutta haaveena on ollut uudistaa myös iskarit. Rykin nykyiset iskarit on Bilsteinin sportit, eli B6:t. Ne on asennettu muistaakseni 130K huollossa, joten onhan ne jo rapiat 250K tasoittaneet rykin kulkua. Lopulta käsiin kulkeutui vähemmän käytetyt takapään B8:t eli sprintit ja niiden kaveriksi tilaisin Maptunilta uudet etuset. Toinen etutolppa sattui käsiini PCS:n loppuunmyynnistä. Tuo kaverin vanha tolppa on maalattu aikanaan 2-komponenttimaalilla, eli sen pitäisi pysyä ruosteettomana ainakin tällaisessa kesäautossa. Uusikin tolppa pitäisi vielä maalauttaa samaan tapaan, koska orkkis varastomaali pettää kuitenkin :twisted:

Kuva
Takaiskareista löytyykin tällainen tarra, joka vahvistaa, että ne sopivat hyvin tähän samalla radalla aikanaan käyneeseen rykiin :twisted:

Lisäksi lootasta löytyy tuliterät EBC:n redstuffit, koska entiset alkaa olla finaalissa. Nekin tuli Maptunilta. Uudet tankin pannat ovat peräisin PCS:n tyhjennyksestä. Siinäpä sitä olisi taas harrastettavaa, kun nuo käy näksäyttämässä paikalleen :mrgreen:

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eski kirjoitti:
Ma Huhti 30, 2018 20:38
Huhtikuussa 2018:
Tänään tulikin vapun kunniaksi harrastettua tuuninkia. Maalasin jarrusatulat punaiseksi ja vedin massaa pyöräkoteloihin...
Kuva
Kuva
Tämä ryki-ketju toimii muistikirjana, josta voi tarkistaa, että mitä on milloinkin tullut tehtyä. Nyt huomasin, että näköjään nuo vuonna 2018 vedetyt massat olivat hävinneet takakoteloista pois. Silloin kokeilin jotain spraypullosta suihkutettavaa alustasuojaa, mutta nyt vedin pensselillä levitettävää alustamassaa pintaan. Jospa tällä mönjällä toteutuisi myös luvattu rengassäänien vaimentuminen...

Kuva
Toinen juttu mitä tuli hieman harrastettua liittyy äänentoistoon, eli lisäsin tuollaista StP:n 2mm vaimennusmattoa etuoveen. Samaa mattoa oli jo ennestään oven sisällä ulkopellin takapinnassa...

Kuva
Myös vahvistin piti vaihtaa uuteen, kun vanha alkoi pätkiä. Tuollainen SPL:n nelikanavainen löytyi alle satasella Jyväskylän autohifikaupasta -> https://autovaruste.omaverkkokauppa.fi/ ... oducts/356

Eski
Viimeksi muokannut Eski, To Heinä 25, 2024 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5492
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja VKe »

Eski kirjoitti:
To Heinä 18, 2024 08:47
pensselillä levitettävää alustamassaa
Minunkin pitää tehdä sama suojaus. Onkohan toi penslattava massa samaa ostopaikasta, purkista ja nimestä riippumatta?

Laitoitko Tektyyliä, Mastonia vai Motippiä?
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Toisella foorumilla puhuvat että 3M:n tavara olisi ainoaa joka kestää, tiedä sitten. :roll:
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5492
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja VKe »

Kiitokset!!

Siveltävää mallia 3M-08803 Suomessa kaiketi myy vain Action Road Top Oy, Lahessa...? Joutuu muutenki tänään Lahen ohi ajamaan niin pitääkin poiketa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Rykin koteloon vedin mastonin massaa, jota sai Tokmannilta alle kympillä purkki. Saa nähdä miten se kestää, mutta todnäk kesäauto on siinäkin suhteessa ihan eri asia, kuin käyttöauto, jolla ajetaan ympärivuoden sohjossa ja suolavellissä. Itse ajattelen, että on kuitenkin parempi, että noissa takapyörän koteloissa on edes jotain töhnää maalipinnan suojana :twisted:

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ryki teki omituisen tempun männä viikolla, kun olin matkalla juniorin luo Tikkakoskelle. Matka on noin 20 kilsaa maantietä, jolla on enimmäkseen 80kmh rajoitus ja cruise päällä mentiin tasaista kyytiä. Yhtäkkiä ryki nykäisi ja cruise putosi päältä. Sitten matka jatkui, kun kytkin cruisen takaisin päälle. Hetken päästä saavuimme liikenneympyrään, jota ennen rajoitus putosi kuuteenkymppiin ja rykin kone alkoi nykimään ja pätkimään. Myös seosmittari alkoi vilkkumaan, kuten käynnistyksen yhteydessä. Lopulta auto sammui ja vedin tien sivuun. Matkaa oli perille enää pari kilsaa. Kone lähti kuitenkin normaaliisti käyntiin ja alkoi taas toimia normaalisti, eli päästiin perille. Sen jälkeen ryki toimi hienosti kotimatkan ja sen jälkeenkin muutaman lenkin mitä sillä tuli ajettua.

Kunnes lähdin taas ajamaan juniorin luo samaa Kuukanpääntietä ja lähestyin nelostien kohdalla olevia liikenneympyröitä. Tällä kertaa en ajanut cruisella, mutta samanlainen nykiminen iski päälle ja kone sammui jälleen hyvin lähelle samaan paikkaan kuin viimeksi. Pääsin linkkipysäkille ja kokeilin restarttia, mutta kone kävi huonosti, eikä ottanut kierroksia. Seosmittari vilkutteli jälleen ja välillä näytti, että seokset on menee todella rikkaalle, eli kone tukehtui viinaan. Myös Check Engine -valo syttyi lopulta, kun starttaliln konetta useamman kerrran. Lopulta tilanne rauhoittui sen verran, että pääsin perille. CE-valon vilkkukodin perusteella päästiin vian jäljille, koska CE vilkkui 2 kertaa, joka kerrotaan vilkkukoodien listalla olevan Manifold absolute pressure sensor eli MAP.

Kuva
Rykissähän oli edellisen omistajan jäljiltä tällainen 3 barin MAP, joka tarvitaan, jos ahtopaineet voivat nousta yli 1,5bar. Onneksi sain kokeiltavaksi toisen vastaavan anturin, jolla pääsin varmistamaan onko vika anturissa. Pitihän se käydä kokeilemassa päääsekö sillä Tikkakoskelle nykimättä ja niinpähän vain se onnistui. Nyt on tilattu uusi anturi Maptunilta -> https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... pteri.html

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Innostuin tästä vaimennushommasta, kun tuo ovien bitumointi ei tuonut kovin selkeää vaikutusta. Yksi vinkki oli laittaa polymeerimattoa sisälokarin sisäpuolelle. Matto on CTK:n Block Prota, jota löytyi Motonetistä. 

Kuva
Netistä selvisi, että tuon bitumin päälle kannattaisi vetää jotain elastisista eristemattoa päälle. Purin kuskin oveen äsken liimatut bitumit auki ja lisäsin niitä tuonne oven sisään.

Kuva
Sitten liimasin oven sisään CTK Elastic 10mm mattoa. Tämäkin matto on siis öljyn ja vedenkestävää, koska tuonne ei kannata laittaa mitään huopamattoa, joka imee vettä itseensä...

Kuva
Oviverhoilun taakse puolestaan kelpaa tuollainen CTK CaiMat eris­te­huo­pa. CTK:n doorkitissä olisi myös tuohon sopivaa Linefix-mattoa, mutta sitä en löytänyt erikseen...

Kuva
Myös tuohon väliin tuli nyt CTK Blockia. Sitten verhoilu kiinni ja ekan testilenkin perusteella nyt tuli jo selvä vaikutus. Vielä pitää korjata apukuskin oveen samanlainen viritys. Prkl, kun ei tullut laitettua mitään vaimennusta lattiaan, kun vaihdoin lattiaverhoilun. Sitä en kyllä ihan heti pura uudelleen :twisted:

Tässä vielä lisätietoa aiheesta:
https://autonvaimennus.fi/

Kaikki jutussa mainitut materiaalit löytyivät Motonetistä:
https://www.motonet.fi/tuoteryhmat/auto ... 0d411b59d6

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Nyt on maptunin 3bar map paikallaan. Eipä ole pätkinyt enää.

Kuva
Apukuskin oven blockaus tuli tehtyä tällä tavalla...

Kuva
Oviverhoiluun taas huopaa sisäpuolelle.

Kuva
Myös takaosaan tuli samanlainen vaimennus, eli bitumia ja eristemattoa kylkeen ja blockki päälle.

Kuva
Ja lopuksi verhoilun taustalle eristehuopaa.

Oviin ja takakylkiin on mennyt siis paketti STP:n bitumia, jota ei enää ole saatavilla. Lisäksi 4 levyä CTK:n elastic-mattoa ja samanverran eristehuopaa. Myös blockkia menee matto/ovi. CTKn Doorkit on paketti, jossa on kahden oven vastaavat kamat. Kannattaa kokeilla, jos haluaa melun vaimennusta autoon :twisted:

Eski
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mites tuo eristehuopa sietää kosteutta, takakontissa olevat eristeet on suojattu muovilla. Kai siihen joku syy on ollut..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä siihen huopaan pitäisi kosteutta päästä, koska se on kuivalla puolella. Takakyljen sisällä oli muoviin pakattu superlooni, jonka laitoin sinne takaisin. Sinne ja oven sisään voi muodostua kondenssia, mutta tuon oviverhoilun ja huovan välissä on tuo sininen blokki. Eipä nuo ovipahvit ole ennenkään kastuneet...

Eski
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ok, meikäläisen og kolkin varapyöräkoteloon oli aikojen saatossa päässyt vettä.
Ilmeisesti joka vuosi, tästä aiheutui hitsausurakka.
Kaksi reikää piti hitsata umpeen ( se muovi tulppa irroittaa maalin todella tehokkaasti )
Ja reiät olivat päässeet kohtuuttoman suuriksi ruostumisen takia.
Kaksi reikää oli vielä muodossaan, näihin pohjamaalit sekä uusi pinta maalaus ja tulppa paikalleen.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin