Saabien laatu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabien laatu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

JP_Vette kirjoitti:
Ti Loka 15, 2024 13:21
saa käyntiinki vain avaimesta ilman jarrun polkemista eikä joka käynnistyksen jälkeen tartte rämpätä kaistasekotusta pois päältä tai jotain start&stoppia. Joku adaptiivinen cruise ja muut kotkotukset ovat turhia. Mutta noista valoista täytyy kyllä mainita, että töissä ajan mk4 Octavialla ja on nää matriisivalot vaan jotain, mikä saa kaikki ilman tommosia olevat tuntumaan ankeilta.
Ei minusta helpompaa olekaan käynnistää kuin vain painaa jarrua ja start- nappulaa. Avaimet saa olla koko ajan taskussa, kun autoon sisällekin pääsee kunhan vain vetäisee oven kahvasta. Vielä ei sentää ovi itsekseen lennähdä auki :lol:
Peräkontin luukku sen jo melkein tekee, kunhan vain komentaa napista.

Start/stopinkin otin kokonaan pois päältä VCDS:n avulla. Tarkemmin se on ikäänkuin toiminnassa, mutta ei käytä sitä. Sitten taas mukautuva vakionopeussäädin on paras varuste mitä minulla on nykyisessä autossa, mitä ei aiemmissa (Saabeissa) autoissa ole ollut :!: .
Sadetunnistintakaan ei ole aiemmin minulla ollut, mutta on sen toki Saabeihinkin saanut. Näistä varusteista en enää koskaan luovu.
Näitä "keyless-systeemejä" en nyt niin valtavasti olisi vailla, mutta sadetunnistin ja etenkin se adaptiivinen cruise on aivan ehdoton :D

Valot ovat sentään vielä perinteisemmät ksenonit, jotka ovat hyvät valot. Ne ovat myös adaptiiviset, mutta asetus ei ole päällä.
Syynä on apukaukovalot, koska heräte on suoraan ksenonien kaihtimen solenoidilta. Ohjauksen lisävaloille pystyy ottamaan korielektroniikan ohjausnastasta, joka koodataan lisävaloille. En ole sitä tehnyt, koska muiden kokemusten mukaan etukameran tunnistaessa vastaantulevaa autoa lisäkaukovalot tippuvat pois päältä turhan aikaisin. Tässä mielessä jotkin matriisi LED ajovalot olisivat varmaan melko mukavat.
No....seuraavaan autoon sitten ne :idea:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saabien laatu

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ite tykkään, kun auton saa käyntiin oven raosta. Talvella etenki saa putsata lumet karmin kohdalta, laittaa käyntiin ja alottaa harjaamisen ilman, et menee lunta sisälle kengis. Enää ei tietty oo sitä rumbaa, mut kun lapset piti viä köyttää (nykyään siis osaavat itse tehdä sen), niin sai öljyt kiertää rauhas ja puhallin alkaa tyhjentämään kuumaa ilmaa kanavista samalla kun teki köyttämistä. Jonku kytkimen tai jarrun painaminen teki turhaa jumppaa.

Joku kohta toki toteaa, että lumet voi sulattaa Webastolla tunnin tohotuksella tai antaa jäädä suosiolla tallin katolle, jostain sähköauton kännykällä tehdystä viilennyksestä puhumattakaan, mutta niin kauan kuin omat romut on taivasalla, niin tykkään käynnistää auton vain avainta kääntämällä :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabien laatu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tietenkään Saabin laatuun, joka tässä on aiheena, ei liity mitenkään nykyaytojen ja Saabien ominaisuuksien vertailu. Autoihin on tullut runsaasti kaikkia ominaisuksia, joita ei Saabien aikaan vielä ollut. Ei oikein missään autoissa tai sitten olivat tosi harvinaisia. Pitää verrata Saabeja niihin muihin autohin mitkä ovat saman ikäisiä ja vielä liikenteessä.

Omasta kokemuksestani kahdesta NG9-3:sta ovat hyvät. Mielestäni ne olivat sen ajan mukaan laadukkaita autoja. Ainoastaan laadultaan selkeästi heikkoja kohtia olivat:
- ovien lukkomodulit (tämä ehkä kaikkein heikon lenkki)
- jouset (Opel syynä)
- takajarrusatulat (männät jumii ajan kanssa tai kässäri ei ota)
- dieselin Eberi

Nuo nyt ainakin tuli mieleen. Mikään noista ei estä onneksi ajamasta. Jousista katkeaa yleensä alhaalta pätkä pois alimmasta kierroksesta ja takajarrumännät jäävät aavistuksen laahaamaan.


Vanhemmista Saabeista ennen 2000 lukua en ota kantaa, vaikka kokemusta on ja 9-5:sta ei ole kokemusta niin eipä voi sen laatuun kommentoida mitään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Saabien laatu

Viesti Kirjoittaja Pakari »

NG9-3 on kaikilta kannoilta katsottuna paras koskaan valmistettu Saab käyttöautoksi.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabien laatu

Viesti Kirjoittaja anv »

petrisa kirjoitti:
Ke Loka 16, 2024 09:50
Valot ovat sentään vielä perinteisemmät ksenonit, jotka ovat hyvät valot. Ne ovat myös adaptiiviset, mutta asetus ei ole päällä.
Syynä on apukaukovalot, koska heräte on suoraan ksenonien kaihtimen solenoidilta. Ohjauksen lisävaloille pystyy ottamaan korielektroniikan ohjausnastasta, joka koodataan lisävaloille. En ole sitä tehnyt, koska muiden kokemusten mukaan etukameran tunnistaessa vastaantulevaa autoa lisäkaukovalot tippuvat pois päältä turhan aikaisin. Tässä mielessä jotkin matriisi LED ajovalot olisivat varmaan melko mukavat.
No....seuraavaan autoon sitten ne :idea:
Oletko kokeillut XBB dongle + power unit -pakettia? Tuo "power unit" on itseasiassa rele, joka tarvii vain paksut touvit akulta ja lisävaloille menevän sekä maan. Dongle kytketään suoraan OBD-porttiin ja ohjelmoidaan sieltä haluttu signaali. Mulla on tuolla tavalla Kiassa matriisiledit + lisäpitkät, toimii. Ainoa rajoite on oikeastaan max 15A tuolle releelle, mutta senhän voi laittaa ohjaamaan tavallista, järeämpää lisävalorelettä, kuten minulla on.
Tämänkin ongelmana on kyllä tuo lisävalojen sammuttaminen liian aikaisin, mutta auton omat pitkät jäävät kuitenkin päälle.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabien laatu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

anv kirjoitti:
Ke Loka 16, 2024 23:36
Oletko kokeillut XBB dongle + power unit -pakettia?
Tämänkin ongelmana on kyllä tuo lisävalojen sammuttaminen liian aikaisin, mutta auton omat pitkät jäävät kuitenkin päälle.
Tiedän ko. palikan olemassaolon. En ole kokeillut, koska siinä on juuri tuo sama ongelma, joka sammuttaa lisäpitkät turhan aikaisin.
Molemmissa tapauksissa: otetaan ohjaus korielektroniikan lisänastasta tai suoraan väylästä obd- pistokkeesta, toiminta on aivan sama. Väylässä on tieto kameran tunnistamasta vastaantulevan auton valoista. Tämä palikka tekee saman toiminnon kuin auton oma korielektroniikka ohjainlaite.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabien laatu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari kirjoitti:
Ke Loka 16, 2024 21:54
NG9-3 on kaikilta kannoilta katsottuna paras koskaan valmistettu Saab käyttöautoksi.
Samaa mieltä :D
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabien laatu

Viesti Kirjoittaja tturku »

Itse sanoisin että NG9-5 oli paras käyttöauto saabilta ikinä. Maku asioita...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
keisari
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Saabien laatu

Viesti Kirjoittaja keisari »

tturku kirjoitti:
To Loka 17, 2024 13:52
Itse sanoisin että NG9-5 oli paras käyttöauto saabilta ikinä. Maku asioita...
Samaa mieltä edelleen Sellain alla ja Paras käyttö Saabi..... 8O
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saabien laatu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kolme T7 - moottorista omistaneena moottorin murheet kyllä laski Saabin laatuvaikutelmaa etenkin saman aikakauden muihin autoihin verrattuna. Nykyään ei muissakaan autoissa koneet kestä sataatonnia hajoamatta jostain. T7- koneen kanssa piti öljytikkua vahtia jo säännöllisesti siinä vaiheessa kun verrokkina B201:llä saattoi olla mittarissa 4x matka ja öljyä ei vielä kulu. Jos kerrata pitää, niin turbot meni rikki ja jakopää/tasapainoketjut, männänrenkaat, kampuran laakerit. On muutakin vikaa ollut, kuten kaikki asiaan perehtyneet tietää. Toki harrastuneisuudella on voinut olla jotain osaa ja arpaa siihen, että vain kerran olen hinurin kyydissä Saabin kotiuttanut. T7 - koneiden kanssa kuitenkin pärjänneenä vuodesta 2006 lähtien. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Saabien laatu

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jännä kun ei ole omassa, eikä perhepiirin omistuksessa ollut yhtään T7 moottoria joka kuluttaisi/hävittäisi öljyä. Mistä lie johtuu... T7:n öljyn kulutus on mielestäni täysin itse aiheutettua.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabien laatu

Viesti Kirjoittaja mikan »

T7, reilu 200 tkm kohdalla jakopää vaihdettiin GM:n 8 vuoden moottoritakuuseen. Eipä se paljon edes ropissut silloin, mutta kun meni takuuseen, niin kelpasi kyllä. 325 tkm kohdalla mäntä katosi moottoritielle, mutta syynä oli bensapumpun aiheuttama laiha seos. Reilu 460 tkm kohdalla myin pois ja nykyään on kuulemma yli 500 tkm mittarissa. Eikä mun mielestä 10 tkm vaihtovälillä tarvi öljytikkua vahtia.

Etanolipäivityksellä ja pienellä virillä aivan ihana auto ajaa. :heart_eyes:
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saabien laatu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo - 04 femma syö litran öljyä kymppitonnilla, mutta kaipa sen sietää. Sillä on jo niin paljon ajettu, että kai se on normaalia? Eka femman vm-98 kohdalla ei ollut tasan omaa syytä, että söi öljyä. Ostin auton 200tkm ajettuna. Ajoin kotiin ja katsoin mittatikkua. Ei edes kastunut. Sen öljynkulutus kasvoi hissukseen ja se looulta söi öljyä noin litran tonnille. Eihän sitä kestänyt hermo katsella. Avasin koneen ja vaihdoin T5 männät ja kanget uusilla männänrenkailla ja kk-laakereilla. Lisäksi oli väljä GT17. Hölmönä laitoin tilalle käytetyn GT17 :n siihen ja vuoden päästä öljyä meni ennätys litra / 300km. Silloin meni asia jo tunteisiin ja laitoin ahtimeksi Mitsun. Öljyä ei enää kulunut vaihto välillä. Ei tuosta mitään kummoista laatuvaikutelmaa jäänyt. Ihan paska ahdin se GT17 on tällä kokemuksella.

Edellisen 9-3:n huoltotiedoista löytyi merkintä ahtimien vaihdosta 90tkm ajokilometreillä. Seuraavan ahtimien vaihdoin 165tkm kohdalla käytettyyn Mitsuun ja rengastin männät. Ei kummoinen laatuvaikutelmaa tämänkään jäljiltä. (Mitsu oli ajettu 250tkm). Auto läti kiertoon n. 100tkm myöhemmin ja se ei syönyt öljyä.

Mitä nyt siis Saabien laadusta sanon, niin ite kun on näitä rassaillut, niin jotenkin on pysynyt kulut kurissa. En osaa edes arvata mitä olisi tullut maksamaan korjaamossa tutkittuna esim. DI-kasetin ongelmat? Niitä olen tässä 18 vuoden aikana ostanut ainakin kuusi kappaletta. Nytkin on tallissa yksi varalla. Ilmamassamittarin olen ostanut moottorin henkivakuutukseksi muutamaan otteeseen. Yksi oli ihan selvästi rikki ja se oli 9-3:ssa ostaessani. Auto toimi oudosti. Onneksi open sid paljasti vian viinaohjelmoinnin jälkeen.

Yhtäkkiä kuolevat kampiakselin asentoanturit on kanssa kyllä aina niin hauskoja. Kerrankin se alkoi toimia auton jäähdyttyä.

Muutenhan nämä on olleet ihan ok pelejä. 8)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabien laatu

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mertmi, kaikista ongelmista huolimatta olet selvästi tykännyt Saabeista, kun olet niitä enemmän kuin yhden omistanut ja kilometrejä on kertynyt mittariin. :D
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabien laatu

Viesti Kirjoittaja AZP »

^se joka pikkusaabismeista hermostuu ei ole saabisti lainkaan :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin