Sähköautoista yleensä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tetammi kirjoitti:
To Helmi 20, 2025 17:07
jos valitsee omiin ajoihin sopivan ajokin niin sillä rangella ei ole väliä koska normaali ihminen haluaa pitää jonkinlaisen tauon viimeistään 300kilsan välein jonka aikana nykyaikainen sähköauto lataa kelillä kuin kelillä seuraavat 300kilsaa.
Kävin lukaisemassa tuota TM:n talviautotestiä.
Kyllä jäi 300 km täyssähköautolla ajo aika lailla juuri siihen maksimiin talvikelissä, mitä pääsi. Sitä ennen olikin jo lämmitys tippunut pois ja tehoja rajoitettu rajusti. Vaan joillekin tämä ei varmaan ole ongelma. Ajelee pari sataa kilometriä kerrallaan talvella niin menee murheitta. Kesällä sitten eri juttu.
Itse en vielä ole tuohon valmis. Ehkä joskus... :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

tetammi kirjoitti:
To Helmi 20, 2025 17:07
Joo, jotkut ajelee pidempiäkin pätkiä kerralla mutta jos siitä ei ole valmis tinkimään niin sitten ajelee sillä diisselillä.
Just näin. Nämä asiat on autojen ominaisuuksia ja jokainen valitsee autonsa tarvittavien ominaisuuksien mukaan. Vähän kuin vetomassa, tavaratilan koko, auton henkilömäärä, kulutus, verotus, vetotapa yms jnpp. Aina joutuu jostain tinkimään ja/tai maksamaan. Sellaista ajopeliä ei olekaan joka kulkee kahdella eurolla per 100 km nelivedolla maastossa 1000 km ilman taukoja vetäen samalla venetraileria, jonka päällä on 8-metrinen matkavene. Jokainen noista edellämainituista ominaisuuksista löytyy jostain markkinoilla olevasta autosta, mutta yhdestäkään ei noita kaikkia.

Jos siis ei sähköautoilu onnistu, niin ajaa polttomoottorilla. Siitä sitten saattaa taas kärsiä lompakko erilaisten verojen ja varsinkin energiakulujen kautta, ja aina välillä joutuu seisomaan sen muutaman minuutin tuiskussa tankkaamassa katsoen miten se tilin saldo hupenee. Vastaavasti sähköautoilija joutuu ehkä joskus suunnittelemaan reittiään ja menojaan sen mukaan että laturit löytyy matkan varrelta, ja joskus jopa pitämään puolen tunnin tauon autoa ladatessa, mutta ajelee kilsansa yleensä halvemmalla ja pääsee istumaan energiatankkauksen ajan poissa kelin armoilta.

Ja tuossa nyt ei tullut mainittua vielä edes kovin montaa eroa autojen ominaisuuksissa, jotka jotkut on ja jotkut ei ole käyttövoimariippuvaisia. Eri autoissa on _niin_ paljon muitakin ominaisuuksia kuin toimintamatka, että kaikkiin kannattaa tutustua huolella kun tekee valintaansa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tetammi kirjoitti:
To Helmi 20, 2025 17:07
Uuteen autoon saa webaston kyllä mutta käyntiinlähtöä se ei auta koska lämmittää vain matkustamoa, koska rikkoo muuten päästönormeja.
Missähän vuosimallissa tuo on tullut?

Aika vahvasti veikkaan, että monessa autossa tämän voi testerillä muuttaa. Ainakin VAG -konsernin laitteissa tätä on voitu tehdä VCDS;llä tai OBDElevenillä jo pitemmän aikaa. Tuskin tämä mahdollisuus on poistunut. Tehdas asetus on varmaan juuri noin kuin yllä kerrottiin eikä merkkihuolto sitä muuta, mutta ...
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie tässä ihmettelen näitä polttiksien kehumisia ketjussa. Kuvitteleeko kehuvat toverit todella, että me sähköautoilijat ei tiedetä millaisia polttikset on tai että emme ymmärrä sähköautossa olevia pitkän matkan ajon haasteita? Ihan vakaalla harkinnalla meille hommattiin sähkis ja kaiken lisäksi siinä ei edes ole pikalatausta. Eikö olekin ihan käsittämätön autovalinta? Eihän sillä voi mitenkään pärjätä? Tänään viimeksi totesin tyttärelleni että tämä on kyllä ihan loistava auto. Ai miksi? Energiakulut on ihan naurettavan halvat. Ajetaan nyt toista vuotta ja mittariin on tullut meillä 29000km. Kai se jotain kertoo auton kyvyistä kuljettaa. Ehkäpä se on kuitenkin hyvin valittu siihen tarpeeseen mikä meillä on. Polttiksien hyvät puolet tulee meilläkin, kun lähtee kauemmas. Silloin käynnistyy :saab:.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mertmi kirjoitti:
La Helmi 22, 2025 22:31
Mie tässä ihmettelen näitä polttiksien kehumisia ketjussa. Kuvitteleeko kehuvat toverit todella, että me sähköautoilijat ei tiedetä millaisia polttikset on tai että emme ymmärrä sähköautossa olevia pitkän matkan ajon haasteita? Ihan vakaalla harkinnalla meille hommattiin sähkis ja kaiken lisäksi siinä ei edes ole pikalatausta. Eikö olekin ihan käsittämätön autovalinta? Eihän sillä voi mitenkään pärjätä? Tänään viimeksi totesin tyttärelleni että tämä on kyllä ihan loistava auto. Ai miksi? Energiakulut on ihan naurettavan halvat. Ajetaan nyt toista vuotta ja mittariin on tullut meillä 29000km. Kai se jotain kertoo auton kyvyistä kuljettaa. Ehkäpä se on kuitenkin hyvin valittu siihen tarpeeseen mikä meillä on. Polttiksien hyvät puolet tulee meilläkin, kun lähtee kauemmas. Silloin käynnistyy :saab:.
Erittäin hyvin sanottu. Autot käyttötarkoituksen mukaan. Kaikissa käyttövoimissa on hyvät ja huonot puolensa, ihmiset yleensä ajavat sellaisilla autoilla kuin haluavat/tarvitsevat/on varaa. Mielenkiinnolla odotan, koska tämä jo kauan vallinnut vastakkainasettelu loppuu. Kenties ei minun elinaikanani.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

ihmiset yleensä ajavat sellaisilla autoilla kuin haluavat

Siksi SAAB OG93 RE85STG1 🇸🇪👍
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:
La Maalis 02, 2024 13:56
Muutaman päivän päästä tulee Fordin hankinnasta vuosi täyteen, joten en voi vastustaa kiustausta laittaa vähän pidemmän ajan dataa tähän myös tiedoksi. 7.3.2023-29.2.2024 ajalla on autolle kertynyt tällaisia lukemia:

kilometrejä: 13 820 km
sähkönkulutus yhteensä: 3895 kWh (eli 28 kWh/100 km)
sähkökustannukset yhteensä: 335 € (eli 8,6 snt/kWh ja 2,42 €/100 km)

Jos joku ihmettelee halpaa sähkön keskihintaa, niin salaisuutena on ylempänä mainittu Turku Energian halpa 1,75 snt/kWh maksava siirto ja heinäkuusta 2023 alkaen käytössä ollut pörssisähkösopimus, jonka avulla iso osa latauksista on tehty nollahintaan tai negatiivisella pörssisähkön hinnalla. Lisäksi jonkin verran olen päässyt lataamaan ilmaiseksi työmatkojen yhteydessä mutta niiden merkitys keskihintaan on kuitenkin aika pieni.
Vuosi taas vierähtänyt, laitetaas uudet kumulatiiviset luvut, eli siis dataa melko tasan kahden vuoden sähköautoilusta:

kilometrejä: 25 824 km
sähkönkulutus yhteensä: 7290 kWh (eli edelleen 28 kWh/100 km)
sähkökustannukset yhteensä: 589 € (eli 8,1 snt/kWh ja 2,28 €/100 km)

Kwh-kulutuslukema on ostetun sähkön määrä eli sisältää lataus- ja muut häviöt, auton kaikenlaisen lämmittämisen ym. mihin sitä sähköä valuu. En huijaa itseäni katsomalla kulutuslukemaa auton näytöstä, koska tilasto osoittaa selvästi että valemusse valehtelee 20-25 % alaspäin verrattuna ostetun sähkön määrään.

Turku Energian siirtohinta on kohonnut alvikorotuksineen vuodentakaisesta 0,16 senttiä/kWh ja sähköverokin nousi tavan kansalaiselle hieman alv-korotuksen vuoksi. Mutta kokonaisuutena on ladattu viimeisen 12 kk aikana halvempaa sähköä kuin ekana vuonna, pääsyy on pörssisähkön halventuneet hinnat.

Yleistä kululistaa kun katsoo, niin ainoa kulut viimeisen 12 kk aikana on pyyhkijän sulat, pissapojat, vakuutukset ja ajoneuvoverot. Vakuutus ja ajoneuvovero on melko tarkkaan 1200 euroa vuodessa eli 100 €/kk, sulat ja pissapojat on vieneet 60 euroa viimeisen 12 kk aikana, kun päätin kaverin suosituksesta kokeilla törkyhintaista Neste Voltera Prota (6 oiroa litra kolmen litran pussissa 8O . On se hyvää, mutta en tiedä onko hintansa väärti :roll: , otin nyt Motonetin Nanon testiin mutta en ole vielä sitä säiliöön kumonnut).

Pesutkin on siis hoidettu kaikki itse omassa pihassa, tässä on auttanut tämän talven leudot kelit, eli muutaman viikon välein vähintään on päässyt pesemään itse ulkona. Lisäksi tietty renkaat on kuluneet ja auton arvo alentunut, mutta varsinaista rahanmenoa kukkarosta on edustaneet latausten lisäksi vain nuo neljä mainittua komponenttia. Arvonalenemahan tässä on tietenkin se suurin tekijä, monta tonnia vuodessa, tosin tuntuu että viimeisen vuoden aikana ei ainakaan nettiauton selailun perusteella ole nähty ihan niin kovaa pudotusta kuin maaliskuusta 2023 maaliskuuhun 2024. Näyttäisi siltä, että kahdessa vuodessa kumulatiivinen arvonalenema ollut ehkä 15 t€, mikä on melko linjassa yleisen 15 % vuosittaisen aleneman kanssa. Tässä toki auttaa se että sain auton ostettua kaverilta hänen saamansa vaihtohyvitystarjouksen hinnalla.

Ei siis sinänsä yllätyksiä tässä, eli omistaminen on kallista kiinteiden kulujen vuoksi, kun taas ajaminen on muuttuvien kulujen alhaisuuden ansiosta melkein ilmaista. Toki ne kilsat sitten kostautuu kun joutuu lähtemään rengasostoksille, mutta vähillä kilsoilla tulis tietty siinäkin kumien uusiminen eteen jossain vaiheessa iän vuoksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Perhana on tää kyllä ihanaa. Tää on varmaan joku sähköisen voimalinjan ongelma, liikaa vääntöä tai jotain? Meni näet Rellusta molemmat etujouset poikki. Asia jo vähän huvittaa, kun vaihdoin iskarit eteen lokakuussa. Pistin sinne koiranluuta ja raidepäätä uusiks samalla, että kun kerran tehdään hommaa. Olis näköjään vieteritkin pitänyt vaihtaa? Varmaan kohta joku sanoo että paree vaihtaa autoa varalta. :lol:

Uudet jouset on toki paikallaan jo, mutta tietenkin ratti vinossa vaikka koitin laittaa yläpäät samaan kohtaan kuin missä oli jäljet ruuveista. Onneksi ei olleet kalliit. Alle 80€ parina ja Motonettiin toimitus 0€. Rauhakseen tehtynä sain tuhlattua kolme tuntia aikaa. Eli nelipyöräsuuntauksessa pitää vielä käydä. Se maksaa toiset 80€.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mertmi kirjoitti:
To Maalis 06, 2025 21:10
Tää on varmaan joku sähköisen voimalinjan ongelma, liikaa vääntöä tai jotain? Meni näet Rellusta molemmat etujouset poikki.
Auton massasta se johtuu :idea: .
Tyypillistä, kun alustan osiin: jouset, iskarit, tukivarret jne, laitetaan samaa tavaraa kuin ennenkin ko. kokoluokan autoon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En kyllä osaa sanoa jousista mitään erikoista. Alusta on kuin kivireki tuossa autossa, että ei ne jouset ainakaan löysät ole. Jopa päinvastoin tuo voisi olla hiukan mukavampi, jos näin voisi muotoilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

anv kirjoitti:
Ti Elo 27, 2024 22:10
Nonniih, pääsin tuosta tasan kaksi vuotta vanhasta EV6-ongelma-autosta eroon. Autoliike ja maahantuoja tekivät yhdessä vaihtotarjouksen, josta ei voinut kieltäytyä. Eli uusi samanlainen. Tässä kohtaa voi sitten haukkua hulluksi tai pähkähulluksi. Tarkoituksena oli käydä tuolla uudella autolla ennen kauppaa koeajolla. Sehän ei onnistunut jostain rekisteröintisyistä. Lähdimme sitten automyyjän kanssa koeajolle tarkoituksena katsoa ainakin että vakkari toimii ja tuo 12V järjestelmä. Tuota 12V testausta varten nappasin vanhasta autosta lisävaloreleeseen liittyvän XBB-donglen OBD-liittimeen kiinni. Tuo kun näytti vanhassa autossa tismalleen samaa jännitettä kuin akun navoista mitattuna.

Noh, koeajo alkoi. Auto käyntiin, perusasiat kohilleen ja pykälä päälle ja lähdin ajelemaan autoliikkeen porttia kohden. Samalla kysäsin kartturilta mitä mun kännykkä näyttää jännitteeksi. Vastaus tuli "12.4V, eikös se ole ok". Noh, eihän se ole likimainkaan siellä missä pitäisi olla. Peruuttamalla takaisin pihalle ja jo tutuksi tulleella reitillä vakiasentajan juttusille. Mittasi diagnoosilaitteella mitä 12V akussa tapahtuu auton ollessa D-vaihteella. Purkua lähes 20A. Jippii.
Tehtiin vielä pikamittaus pariin pihalla olleeseen esittelyautoon, sama juttu molemmissa. Eli saldona neljä mitattua autoa (mun vanha kans), neljä rikkinäistä. Olin tässä vaiheessa aikalailla sanaton.

En minä kauppoja alkanut enää perumaan, vaikka ehkä olisi pitänyt. Eihän sitä nyt tiedä miten tämä lähtee tästä purkautumaan, jos lähtee. Onhan noita kuitenkin liikkeellä jo aika monta, vaikka pikaisen otannan mukaan nekin ovat kaikki rikkinäisiä.
Nonnih, tämä uusi EV6 on kyllä toiminut huomattavasti paremmin kuin ensimmäinen nyt reilut puoli vuotta ja 17tkm. Eli tuo edellinen oli "maanantaikappale". Tuo 12V järjestelmä parani huomattavasti ICCU:n softapäivityksellä. Varsinaisia vikoja ei ole ollut ensimmäistäkään. Sadetunnistin ei toimi yhtähyvin, kuin edellisessä, tosin juuri autonvaihdon yhteydessä tuli molempiin uusin softaversio, jolla käpisteltiin tuota. Yritän joskus saada videolle mitä se oikein satunnaisesti touhaa ja reklamoida siitä, mutta pikkujuttu. Huolto/korjaamokäyntejä tähän mennessä 0 vs. edellinen 22krt/eka vuosi. Pitää vielä koputtaa puuta :oops:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ruotsissa rysähti: akkuvalmistaja Northvolt hakeutuu konkurssiin
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011092699.html
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt pamahti Suomesta sellainen sähköautoluku, että jokainen tajuaa käänteen tulleen
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/b ... cbe92790b1
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja willbst »

Työsuhdeautot täysin muuta kun taviksien autot.
Raflaava otsikko, sisältö taas kerran pelkkää pa..aa. Prosentit ei kerro mitään, kappalemääriä ei mainittu.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Vastaa Viestiin