AZP kirjoitti: ↑La Maalis 02, 2024 13:56
Muutaman päivän päästä tulee Fordin hankinnasta vuosi täyteen, joten en voi vastustaa kiustausta laittaa vähän pidemmän ajan dataa tähän myös tiedoksi. 7.3.2023-29.2.2024 ajalla on autolle kertynyt tällaisia lukemia:
kilometrejä: 13 820 km
sähkönkulutus yhteensä: 3895 kWh (eli 28 kWh/100 km)
sähkökustannukset yhteensä: 335 € (eli 8,6 snt/kWh ja 2,42 €/100 km)
Jos joku ihmettelee halpaa sähkön keskihintaa, niin salaisuutena on ylempänä mainittu Turku Energian halpa 1,75 snt/kWh maksava siirto ja heinäkuusta 2023 alkaen käytössä ollut pörssisähkösopimus, jonka avulla iso osa latauksista on tehty nollahintaan tai negatiivisella pörssisähkön hinnalla. Lisäksi jonkin verran olen päässyt lataamaan ilmaiseksi työmatkojen yhteydessä mutta niiden merkitys keskihintaan on kuitenkin aika pieni.
Vuosi taas vierähtänyt, laitetaas uudet kumulatiiviset luvut, eli siis dataa melko tasan kahden vuoden sähköautoilusta:
kilometrejä: 25 824 km
sähkönkulutus yhteensä: 7290 kWh (eli edelleen 28 kWh/100 km)
sähkökustannukset yhteensä: 589 € (eli 8,1 snt/kWh ja 2,28 €/100 km)
Kwh-kulutuslukema on ostetun sähkön määrä eli sisältää lataus- ja muut häviöt, auton kaikenlaisen lämmittämisen ym. mihin sitä sähköä valuu. En huijaa itseäni katsomalla kulutuslukemaa auton näytöstä, koska tilasto osoittaa selvästi että valemusse valehtelee 20-25 % alaspäin verrattuna ostetun sähkön määrään.
Turku Energian siirtohinta on kohonnut alvikorotuksineen vuodentakaisesta 0,16 senttiä/kWh ja sähköverokin nousi tavan kansalaiselle hieman alv-korotuksen vuoksi. Mutta kokonaisuutena on ladattu viimeisen 12 kk aikana halvempaa sähköä kuin ekana vuonna, pääsyy on pörssisähkön halventuneet hinnat.
Yleistä kululistaa kun katsoo, niin ainoa kulut viimeisen 12 kk aikana on pyyhkijän sulat, pissapojat, vakuutukset ja ajoneuvoverot. Vakuutus ja ajoneuvovero on melko tarkkaan 1200 euroa vuodessa eli 100 €/kk, sulat ja pissapojat on vieneet 60 euroa viimeisen 12 kk aikana, kun päätin kaverin suosituksesta kokeilla törkyhintaista Neste Voltera Prota (6 oiroa litra kolmen litran pussissa

. On se hyvää, mutta en tiedä onko hintansa väärti

, otin nyt Motonetin Nanon testiin mutta en ole vielä sitä säiliöön kumonnut).
Pesutkin on siis hoidettu kaikki itse omassa pihassa, tässä on auttanut tämän talven leudot kelit, eli muutaman viikon välein vähintään on päässyt pesemään itse ulkona. Lisäksi tietty renkaat on kuluneet ja auton arvo alentunut, mutta varsinaista rahanmenoa kukkarosta on edustaneet latausten lisäksi vain nuo neljä mainittua komponenttia. Arvonalenemahan tässä on tietenkin se suurin tekijä, monta tonnia vuodessa, tosin tuntuu että viimeisen vuoden aikana ei ainakaan nettiauton selailun perusteella ole nähty ihan niin kovaa pudotusta kuin maaliskuusta 2023 maaliskuuhun 2024. Näyttäisi siltä, että kahdessa vuodessa kumulatiivinen arvonalenema ollut ehkä 15 t€, mikä on melko linjassa yleisen 15 % vuosittaisen aleneman kanssa. Tässä toki auttaa se että sain auton ostettua kaverilta hänen saamansa vaihtohyvitystarjouksen hinnalla.
Ei siis sinänsä yllätyksiä tässä, eli omistaminen on kallista kiinteiden kulujen vuoksi, kun taas ajaminen on muuttuvien kulujen alhaisuuden ansiosta melkein ilmaista. Toki ne kilsat sitten kostautuu kun joutuu lähtemään rengasostoksille, mutta vähillä kilsoilla tulis tietty siinäkin kumien uusiminen eteen jossain vaiheessa iän vuoksi.