Pellin pitää päästä soimaan. Pelkkä paljas pelti sinänsä ei välttämättä pidä ääntä, jos siinä on tarpeeksi profiilia, eli raskasmattoa (esim. CTK:n alumiinibutyylimattoa: https://www.motonet.fi/tuote/ctk-premiu ... t=65-03545 ) kannattaa sihdata suoriin peltipintoihin, jotka pääsevät itse soimaan. Yleisimpiä tälläisiä on ovien ulkopellit, sitä kopauttamalla kuulet selvästi sellainen onton, kaikuvan kumahduksen ellei ole vaimennettu ja pelkän yksittäisen klak-äänen sitten kun on tuollasella matolla vaimennettu.petrisa kirjoitti: ↑Su Touko 25, 2025 10:19Rengas melu on mielestäni melko kovaa. Ei kyllä auton äänieristyskään ole lähtökohtaisesti mitenkään parasta luokkaa. Olen sitä yrittänyt parantaa laittamalla nyt keväällä ennen kesärankaiden vaihtoa raskasmattoa takapenkin istuinosan alle sekä peräkontin sivuille, joissa oli pelkkä peltipinta.
Autosta sitten riippuu, mikä vaikuttaa eniten - kaverin farkku-Octaviasta saatiin joskus paljon kumua pois, kun vaimennettiin varapyöränkotelo ja peräkontin pohjapelti, jotka pääsi soimaan. Omasta E90-bemarista selvästi isoin efekti tuli takaovien vaimennuksesta, kun takapyörien kumu pääsi kaikumaan siellä.
Kuitennii, soivista pelleistä saa helpoiten ja eniten irti tälläistä perustasoa (oikea hifistys sitten erikseen). Kun koputtelee peltiä sormen nivelen takapuolella, kuulee aika selvästi eroa kun löytää pellin joka soi ja pellin joka ei soi.
Rengaskoolla on toki oma merkityksensä, mutta renkaan rakenne vaikuttaa ääneenkin paljon enemmän. Mulla oli Aflassa touring-henkiset Michelin Primacy 4 -renkaat koossa 225/50R17 ja kun vaihdoin tilalle sporttiset Bridgestone Potenzat koossa 245/40R18, niin vastoin kaikkia odotuksiani rengasäänet väheni merkittävästi.petrisa kirjoitti: ↑Su Touko 25, 2025 10:19Ei vain millään viitsisi vaihtaa 5 mm pinnalla olevia renkaita uusiin pelkän meluisuuden takia. Vakavasti täytyy myös miettiä tuota renkaan leveyttä, josko sekin on osa syynä kuluneena meluun ja siksi seuraavat kesärenkaat olisivat 205/50/17. Saabissa minulla oli aina sama 16 tuuman koko niin kesä kuin talvirenkaissakin. Tähän nykyiseen ei mahdu 16 vaan minimi on tuo 17. Onneksi sitäkin saa usealla profiililla.
Johtopäätös: jos ostat 205 leveät, mutta muuten vastaavat Nokialaiset, niin saatat pettyä paljon pahemmin kuin jos ostat 225:t EfficientGripit. Kannattaa toki koettaa kytätä kyseisen automerkin foorumilta (jos sellainen on), että miten jengi on juuri kyseissä autossa eri renkaita kokenut, koska autotkin eroavat ja samat renkaat voi eri autoissa kuulostaa erilaisilta, vaikka pääsääntöisesti hiljainen rengas on hiljaisempi kuin äänekäs rengas.