Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025

Viesti Kirjoittaja aero »

petrisa kirjoitti:
Su Touko 25, 2025 10:19
Rengas melu on mielestäni melko kovaa. Ei kyllä auton äänieristyskään ole lähtökohtaisesti mitenkään parasta luokkaa. Olen sitä yrittänyt parantaa laittamalla nyt keväällä ennen kesärankaiden vaihtoa raskasmattoa takapenkin istuinosan alle sekä peräkontin sivuille, joissa oli pelkkä peltipinta.
Pellin pitää päästä soimaan. Pelkkä paljas pelti sinänsä ei välttämättä pidä ääntä, jos siinä on tarpeeksi profiilia, eli raskasmattoa (esim. CTK:n alumiinibutyylimattoa: https://www.motonet.fi/tuote/ctk-premiu ... t=65-03545 ) kannattaa sihdata suoriin peltipintoihin, jotka pääsevät itse soimaan. Yleisimpiä tälläisiä on ovien ulkopellit, sitä kopauttamalla kuulet selvästi sellainen onton, kaikuvan kumahduksen ellei ole vaimennettu ja pelkän yksittäisen klak-äänen sitten kun on tuollasella matolla vaimennettu.

Autosta sitten riippuu, mikä vaikuttaa eniten - kaverin farkku-Octaviasta saatiin joskus paljon kumua pois, kun vaimennettiin varapyöränkotelo ja peräkontin pohjapelti, jotka pääsi soimaan. Omasta E90-bemarista selvästi isoin efekti tuli takaovien vaimennuksesta, kun takapyörien kumu pääsi kaikumaan siellä.

Kuitennii, soivista pelleistä saa helpoiten ja eniten irti tälläistä perustasoa (oikea hifistys sitten erikseen). Kun koputtelee peltiä sormen nivelen takapuolella, kuulee aika selvästi eroa kun löytää pellin joka soi ja pellin joka ei soi.
petrisa kirjoitti:
Su Touko 25, 2025 10:19
Ei vain millään viitsisi vaihtaa 5 mm pinnalla olevia renkaita uusiin pelkän meluisuuden takia. Vakavasti täytyy myös miettiä tuota renkaan leveyttä, josko sekin on osa syynä kuluneena meluun ja siksi seuraavat kesärenkaat olisivat 205/50/17. Saabissa minulla oli aina sama 16 tuuman koko niin kesä kuin talvirenkaissakin. Tähän nykyiseen ei mahdu 16 vaan minimi on tuo 17. Onneksi sitäkin saa usealla profiililla.
Rengaskoolla on toki oma merkityksensä, mutta renkaan rakenne vaikuttaa ääneenkin paljon enemmän. Mulla oli Aflassa touring-henkiset Michelin Primacy 4 -renkaat koossa 225/50R17 ja kun vaihdoin tilalle sporttiset Bridgestone Potenzat koossa 245/40R18, niin vastoin kaikkia odotuksiani rengasäänet väheni merkittävästi.

Johtopäätös: jos ostat 205 leveät, mutta muuten vastaavat Nokialaiset, niin saatat pettyä paljon pahemmin kuin jos ostat 225:t EfficientGripit. Kannattaa toki koettaa kytätä kyseisen automerkin foorumilta (jos sellainen on), että miten jengi on juuri kyseissä autossa eri renkaita kokenut, koska autotkin eroavat ja samat renkaat voi eri autoissa kuulostaa erilaisilta, vaikka pääsääntöisesti hiljainen rengas on hiljaisempi kuin äänekäs rengas.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025

Viesti Kirjoittaja petrisa »

aero kirjoitti:
Su Touko 25, 2025 11:15
Autosta sitten riippuu, mikä vaikuttaa eniten - kaverin farkku-Octaviasta saatiin joskus paljon kumua pois, kun vaimennettiin varapyöränkotelo ja peräkontin pohjapelti, jotka pääsi soimaan.
Tämän farkku Octavian varapyöräkotelo jäi vielä vaimentamatta matolla. Oletin, että styroksista muotoiltu tavaran säilytys kaulalo riittää, mutta eipä se haittaa vaikka vielä sen alla olevan pellinkin vaimentaa. Sitä Motonetista ostettua raskasmattoa kun vielä riittää. Kontin pohpellin vaimensin.
Kyseisen merkin foorumin mukaan takaistuimen alus, jossa myös suora pelti, on yksi merkittävä äänen lähde. Vaimenentaan vielä varapyöräkotelo niin sitten saa riittää.
IC1970 kirjoitti:
Su Touko 25, 2025 11:01
Tyypillistä Nokiaa. Ainoat renkaat, jotka olen laittanut puolison autossa vaihtoon 5mm pinnassa, kun pitivät infernaalista meteliä. Omassa ajossa sama havainto Continentaleista. Vähän aikaa ovat kivat, mutta alkavat 5mm tuntumassa metelöidä niin, että joutavat pois. Siksipä ei kyseisiä merkkejä ole tullut kesäkäytössä harrastettua enää piiitkiiin aikoihin. Eikä tule.
Tuo on hyvä tietää, vaikka se niin lohduttomalta kuulostaa. Eikö se puolison auto ole Skoda Superb farkku? Samaa sukua on tämä oma Octavia farkku, niin ei Octavia pitäisi ainakaan hiljaisempi olla. Joten mikäli Nokialaisista on 5 mm kuluneena havaintona kova meteli, niin tuskin sitten oma korvakaan valehtee. Mitä suuremmaksi nopeus kasvaa niin sitä kovemmaksi käy meteli ja kesärajoituksilla 120 km/h moottoritiellä melu on tosiaan infernaalinen.

Mitkä renkaat on sinulla IC1970 olleet kokemukseltaan hiljaisimmat varsinkin siinä Skodassa?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025

Viesti Kirjoittaja tturku »

Talven jäljiltä myös tiet on varsinkin urissa todella karheat ja aiheuttaa lisämelua. Urien vieressä kun ajelee niin melu huomattavasti pienempää.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Michelinin Energy Saverit on meillä pysyneet hiljaisimpina ihan loppuun saakka. Noissa halvemmissa ei ole kulutuskestävyys samaa luokkaa kuin monessa ns. premium-renkaassa, mutta ne pysyvät mun mukaan käyttökelpoisina 2-3mm saakka, jos sinne saakka haluaa ajaa. Kaikki renkaat tosiaan meluaa elinkaarensa loppupäässä enemmän, mutta pari satsia viidessä millissä huutavaa Nokialaista kesärengasta peräjälkeen riitti silloin aikoinaan, enkä ole sen jälkeen kokeillut, ovatko parantuneet.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025

Viesti Kirjoittaja tetammi »

tetammi kirjoitti:
Su Huhti 13, 2025 17:24

Pitäisiköhän munki laittaa misukoiden e•primacyt alle viel hetkeksi et rauhoittuuko kuluminen oikeesti..
2900kilsaa lisää
Etuset kuluivat 0.7-0.8millii ja takaiset 0.6millii

Yhdessä reilu 3millii ja muissa 2.5mm jäljellä.

Kokonaiskilsat nyt vähä reilu 15tonnii ja meteli jäätävä :facepalm_man:

195/55-16 100kilowattine sähkis
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Onko kenelläkään kokemusta Bridgestone Turanza kesärenkaista :?: . Kiinnostaa lähinnä melu, mukavuus ja taloudellisuus :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025

Viesti Kirjoittaja Maikki »

T005:sta kokemusta 2 eri autossa. Hiljaiset, hyvät ajaa ja ihan ok kulutuskestävyys. Ocussa ~30tkm jälkeen 4mm pintaa kun menivät vaihtoon. Likan femmassa 225/45-17 , pintaa 4-5mm ja edelleen hiljaiset.
Tässä kun laitoin 18"'t avon alle ja noi aika mitäänsanomattomat Gislavedit siirtyi femman alle niin syksyllä T6:t voisi olla hyvä vaihtoehto uusiksi renkaiksi tai sitten Hankook ventus prime4 mitkä nyt avossa joita ei voi moittia.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025

Viesti Kirjoittaja Haza »

On parhaillaan tai ollut: Turanza T005, eco, 6 ja all season 6 :mrgreen:
Nyt olis aika olennaista tietää mikä Turanza kun niitä on aika monta ja olennaisesti erilaista mallia.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025

Viesti Kirjoittaja tetammi »

petrisa kirjoitti:
To Kesä 05, 2025 11:45
Onko kenelläkään kokemusta Bridgestone Turanza kesärenkaista :?: . Kiinnostaa lähinnä melu, mukavuus ja taloudellisuus :roll:
Noi on kaikki hyvällä tolalla mut omassa ajossa eivät vaikuta kauhean paljoo misukoita pitkäikäisemmiltä :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Haza kirjoitti:
To Kesä 05, 2025 18:58
Nyt olis aika olennaista tietää mikä Turanza kun niitä on aika monta ja olennaisesti erilaista mallia.
T005 ja T6 malleja tarkoitan. Taitaa tuo 6 olla se nykyinen malli ja 005 vanhempaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025

Viesti Kirjoittaja aero »

T005 on joo edellinen versio. Oli ihan kivat ajaa, mutta kuulosti oikean puolen laakerivauriolta sekä 159:ssä että E90:ssä. Molemmista sarjoista hajosi 1 ennen aikojaan ja netistä luetun perusteella kesto-ongelmia oli enemmänkin. Meidän molemmat sarjat ostettiin 2020.

Sen verran surkea fiilis jäi, ettei sen jälkeen ole Turanza kelvannut, vaikka nykyään kaupassa lie jo ihan eri kumeja.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Bridgestoneihin tuli viime vuonna joku rengasturva kaupanpäälle
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025

Viesti Kirjoittaja Haza »

petrisa kirjoitti:
To Kesä 05, 2025 21:58
T005 ja T6 malleja tarkoitan. Taitaa tuo 6 olla se nykyinen malli ja 005 vanhempaa.
16" ja isommissa on Turanza 6 nykyään, jotain oe malleja, vanhaa varastoa jne löytyy sitten T005 plus pienemmät koot.
Jos voi valita niin 6 ehdottomasti, ihan jo sen takia että parempi kulutuskestävyys, mutta muutenkin käytännössä kaikessa parempi.
Avossa 225/45-17 Turanza 6. Sopii siihen käyttöön erinomaisesti.
Jos ajaa mutkatietä rajoilla tai soralla merkittäviä määriä niin siihen eivät ole oikea valinta.
Melujutut on aina kovin malli/henkilökohtaisia, premium on suurella todennäköisyydellä hyvä, halpakin voi olla jos kaikki palaset osuu kohdalleen.
Teemun mainitsema juttu on rengasturva:
https://takuu.bridgestone.fi/fi/start
Lisäksi on tällainen
https://promo.bridgestone.fi/driveourbest/fi/start
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025

Viesti Kirjoittaja petrisa »

aero kirjoitti:
Pe Kesä 06, 2025 00:32
T005 on joo edellinen versio. Oli ihan kivat ajaa, mutta kuulosti oikean puolen laakerivauriolta sekä 159:ssä että E90:ssä. Molemmista sarjoista hajosi 1 ennen aikojaan ja netistä luetun perusteella kesto-ongelmia oli enemmänkin. Meidän molemmat sarjat ostettiin 2020.

Sen verran surkea fiilis jäi, ettei sen jälkeen ole Turanza kelvannut, vaikka nykyään kaupassa lie jo ihan eri kumeja.
Tuo ei vaikuta kovin hyvältä tiedolta 8O
Taisi olla TM joka kehui testeissä useampanakin keväänä T005 ja T6 renkaita kaikista taloudellisimmiksi ja yhdeksi hiljaisimmista renkaista. Tuo "laakerin ääntäminen" ei kyllä vahvista tätä TM testiä. Oliko nämä Turanzat silloin miten kuluneet? Tätä kuluneena yllättäen radikaalisti lisääntyvää meteliä ainakin Nokian renkaissa tuntuu olevan.

Miten nuo Turanzat sitten hajosivat?
Minulle ei ole sattunut renkaiden hajoamisia ilman syytä; ruuvia, naulaa tmv varmaan kohta 30 vuoteen. Viimeksi taisi Gislaved nastarengas joskus 90-luvun loppupuolella hajota yli 30 asteen pakkasessa, kun ajoin ihan normaalin viistetyn katukivetys reunan yli. Se hajosi niin että tyhjeni samantien alle 100 m matkalla. Onneksi olin jo kääntymässä siinä vaiheessa kotipihaan.

Mtä nyt tuli myös netistä luettua erilaisia käyttäjien rengasarvioita, niin näyttää tuo GoodYear Efficientgrip Performance 2 olevan hyvä rengas nimenomaan mukavuudessa ja melussa. Eikä muissakaan ominaisuuksissa ole heikkoa kohtaa.
Viimeksi muokannut petrisa, Su Kesä 08, 2025 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei me olla käytettyjä kumeja ostettu varmaan 20 vuoteen kuin niitä mitä auton tai vanteiden mukana tulee. Molemmat Turanza-sarjat tuli siis uutena alle ja ulisi uudesta asti. Melko pian neito rupesi puhumaan että taitaa Alfasta olla oikealta puolen pyöränlaakeri menossa, kuittasin että ihan sama ulina kuuluu Bemarista.

Bemarin (E90 335i xDrive) oikeasta eturenkaasta lossahti kylki puhki ketjuun osuvasti, kun olimme lähdössä Porvooseen viemään IC1970:lle tonnarin vannesarjaa. Hinuri paikalle, bemari kotiin, pieni tunkkaussessio ja toiset pyörät alle ja takasin matkaan. Reitille osui silloin vielä melko kauhukuntoinen ja reikäisä pätkä missä on voinut saada hittiä, mutta koska oli kärry perässä niin ajoin sen hiljemmin kuin normaalisti. Muita renkaita vastaavilla pätkillä en kuitenkaan ole onnistunut puhkomaan.

Alfasta (159 2.4JTDm etuveto) puolestaan losahti takarengas (en muista varmaksi kumpi) eli pelkkä mukanaroikkuja (ei aktiivisesti ohjaa eikä vedä) tasaisessa moottoritiejolkotuksessa.

Tuolla on viimevuotista Turanza -keskustelua: viewtopic.php?p=1335384#p1335384 ja sieltä minusta kiinnostavin on tämä Rommitommin viesti:
Rommitommi kirjoitti:
Ti Touko 28, 2024 06:40
Kaverin eqe:ssä myös paikkailtu pariin otteeseen noita siltakiviä, ja tuntuu tuolla FB eqe/eqs-ryhmässä olevan noista jonkin verran keskustelua, mutta varsinainen show on tuntunut olevan id4 omistajilla, ryhmässä viime kesänä oli jatkuvaa keskustelua miten Bridgestone on taas puhki jostain, kun taas Pirellin ensiasennukset ovat tältä paikkailushow:lta hyvin pitkälti välttyneet.

Tän perusteella uskallan väittää, että jotain noissa Bridgestoneissa on vialla, oisko sähköauton paino liikaa..
Mutta tosiaan, todennäköisesti tuolloin on tuotannossa ollut jotain haastetta ja ellei tuoreemmat viitoset, niin ainakin kuutoset ovat todennäköisesti ihan eri renkaita, mutta ainakin vanhan paiston viitosesta pysyisin yhä itse näillä tiedoilla erossa. Bridgestonea en myöskään tyystin ole dumannut - oman Alfan alla ympäriinsä ja Ferrarin etuakselilla on Potenzat ja ne on kyllä ainakin omaan mieleen hyviä, joskin Alfan Potenzoista huomaa kyllä äänen lisääntymisen kulumisen myötä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin