OG900-87 K-Jet oikuttelee
Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee
Ääni virranjakajan pyörijälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee
Tuossa se K-Jet seisoo pihassa puiden alla. Linnut ovat pudotelleet roskia päälle, muuten hyvä kuten aikoinaan. En ole yrittänyt saada käymään. Kun ei ole ehkä tarpeeksi mittareita ongelmien etsimiseen.
Olen jopa ajatellut että kun löytyisi toimiva kaasutinmoottori niin se kai olisi helpompi hoideltava. Kuulin joskus Latviasta päin että kaasuttimet ovat helpompia säädettäviä kuin nuo ruisku-sähkösysteemit.
Olen ajellut uudemmalla 1992 mallilla, mutta siinä on kummallinen läpsyttävä moottorin sivuääni. Sen epäillään tulevan vaikka kuluneesta vesipumpusta. Vaan ei ole tullut hankittua tarvikeliikkeestä melun kuuntelulaitetta.
Olen jopa ajatellut että kun löytyisi toimiva kaasutinmoottori niin se kai olisi helpompi hoideltava. Kuulin joskus Latviasta päin että kaasuttimet ovat helpompia säädettäviä kuin nuo ruisku-sähkösysteemit.
Olen ajellut uudemmalla 1992 mallilla, mutta siinä on kummallinen läpsyttävä moottorin sivuääni. Sen epäillään tulevan vaikka kuluneesta vesipumpusta. Vaan ei ole tullut hankittua tarvikeliikkeestä melun kuuntelulaitetta.
Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee
Nykybensalla ei pysty tulppien väristä päättelemään enää mitää.
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee
Saabissa on vakiovarusteena kuuntelulaite. Toimii myös öljytikkuna.
Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee
K-jet on niin mekaaninen laite kuin ruisku voi olla kyllä sen kuntoon saa 
Kirjoitit tuossa kyselyssäsi että ongelma esiintyy etenkin lämpimällä koneella.
Oletko tarkistanut että virranjakajan yhteydessä oleva Hall anturi on ehjä?
Se fidduilee juurikin noin.

Kirjoitit tuossa kyselyssäsi että ongelma esiintyy etenkin lämpimällä koneella.
Oletko tarkistanut että virranjakajan yhteydessä oleva Hall anturi on ehjä?
Se fidduilee juurikin noin.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee
Voi myös kokeilla ottaa hihnat irti, ne joutuu joka tapauksessa irrottamaan pumppua vaihtaessa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Pe Kesä 28, 2024 11:21
- Paikkakunta: Helsinki
Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee
No niin,
virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu, ei muutosta. Suuttimet nappasin pois ja testasin suihkutukset, kaikki kunnossa, hyvin sumuttavat.
Aattelin nyt vielä napata kaikki tulpat pois ja katsoa, että ovat varmasti kunnossa. Rikkaammalle kääntäminen ei auttanut käyntiongelmaan.
Ohjauspaineventtiilissä ainakin vastus on kunnossa (32 ohmia).
Sitten, jos ei vika parane näillä, niin alan mittailla bensanpaineita.
virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu, ei muutosta. Suuttimet nappasin pois ja testasin suihkutukset, kaikki kunnossa, hyvin sumuttavat.
Aattelin nyt vielä napata kaikki tulpat pois ja katsoa, että ovat varmasti kunnossa. Rikkaammalle kääntäminen ei auttanut käyntiongelmaan.
Ohjauspaineventtiilissä ainakin vastus on kunnossa (32 ohmia).
Sitten, jos ei vika parane näillä, niin alan mittailla bensanpaineita.
Saab 900 GLE 1983 sedan (museorek.)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Pe Kesä 28, 2024 11:21
- Paikkakunta: Helsinki
Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee
Tulpat vaihdettu ja bensansuodatin. Vanhat tulpat epätasasesti kuluneita. Tulos: tyhjäkäyntikierrokset laski reippaasti, kylmänä ei enää nyi ja lämpimänäkin huomattavasti vähemmän. Mut oiskohan nyt kumminkin sytytyspuolen ongelmasta kysymys..?
Saab 900 GLE 1983 sedan (museorek.)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Pe Kesä 28, 2024 11:21
- Paikkakunta: Helsinki
Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee
Ongelma palasi oikeastaan heti lämpimäksi käyttämisen myötä. Käy siis kylmänä paremmin, kuin lämpimänä.
Sytkänosissa vika ei voi olla, kokeiltu eri piuhoilla, virranjakajan kannella, pyörijällä, puolalla... säädetty katkojan kärjet ohjearvon mukaisesti, mut ei se ollu edes pielessä.
Bensanpaine järjestelmässä liki 5 bar, se siis ok. Käydessäkään ei muutu paine, kun laitoin määräjakajalta ohjauspaineventtiilille lähtevän letkun tilalle painemittarin. Kävi ilman op-venttiiliäkin tyhjäkäyntiä, mutta edelleen nyki.
Epäilen, että käy edelleen laihalla. Rikkaammalle kääntäminen auttaa kuitenkin vain vähän. Ikään kuin olis ilmavuoto jossain? Mut ei hajuakaan, missä. Brake cleanerin systemaattinen suihkuttelu ei paljastanut mitään.
Sit auton alle kurkistellessa huomasin, että pieree vettä pakoputkesta. Teki tota jo eilen, mutta märällä kadulla ei näkynyt, että vesilammikoita muodostui myös auton alle. Pakoputkistossa vuoto äänenvaimentimen keskellä ja kulmassa, josta lirkettää vettä ja pakokaasua pois. Voiko pakoputken vuoto aiheuttaa jotenkin tän, että käy liian laihalla?
Sytkänosissa vika ei voi olla, kokeiltu eri piuhoilla, virranjakajan kannella, pyörijällä, puolalla... säädetty katkojan kärjet ohjearvon mukaisesti, mut ei se ollu edes pielessä.
Bensanpaine järjestelmässä liki 5 bar, se siis ok. Käydessäkään ei muutu paine, kun laitoin määräjakajalta ohjauspaineventtiilille lähtevän letkun tilalle painemittarin. Kävi ilman op-venttiiliäkin tyhjäkäyntiä, mutta edelleen nyki.
Epäilen, että käy edelleen laihalla. Rikkaammalle kääntäminen auttaa kuitenkin vain vähän. Ikään kuin olis ilmavuoto jossain? Mut ei hajuakaan, missä. Brake cleanerin systemaattinen suihkuttelu ei paljastanut mitään.
Sit auton alle kurkistellessa huomasin, että pieree vettä pakoputkesta. Teki tota jo eilen, mutta märällä kadulla ei näkynyt, että vesilammikoita muodostui myös auton alle. Pakoputkistossa vuoto äänenvaimentimen keskellä ja kulmassa, josta lirkettää vettä ja pakokaasua pois. Voiko pakoputken vuoto aiheuttaa jotenkin tän, että käy liian laihalla?
Saab 900 GLE 1983 sedan (museorek.)
-
- "Viggen"
- Viestit: 590
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee
Ei voi
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
-
- "Viggen"
- Viestit: 590
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee
Mittaa bensapumpun tuotto. Ja jos ok tarkasta ne ohjauspaineet.
Sitten imuvuotojen kimppuun.
Sitten imuvuotojen kimppuun.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee
Yhdessä k-jettiläisessä oli pahat käyntihäiriöt ja mitattiin tosiaan ohjauspaineita jne. Oli ihan outo vika. Sitten huomattiin, että öljytikku oli laitettu huonosti. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01