Löytyykö apua 99:n sytytyksen säätöön?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Löytyykö apua 99:n sytytyksen säätöön?

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

-71:nen vaan seisoo pihalla. Sytkäosat on kaikki uusittu, bensaa tulee, mutta käyntiin ei lähde. Jotain onnistui tänään lupailemaan, ja sitten taas ei mitään.. Eli tarttis (Helsingin seudulta) jonkun homman aikaisemmin tehneen neuvomaan miten sytytyksen säätö hoituu. Yritän vielä kerran itse, sais vaan siirrettyä auton tasaiselle vauhtipyörän liikuttamista varten. Huonompi homma vaan jos ei edelleenkään lähde käyntiin ja auto seisoo tiellä parkkipaikan tukkeena.

Koko härdelli lähti tulppien putsauksesta :x :x :x :evil: :!:
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Muistitko kondensaattorin vaihtaa?Jos se nyt on saanut liikaa bensaa niin kannattaa yrittää vetää käyntiin.Saattaa joutua pitkäänkin vetämään ennenkuin lähtee.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ymmärtääkseni tähänä mennessä on tapahtunut seuraavaa: Auto on toiminut normaalisti, kunnes jostakin syystä on tulpat lähdetty puhdistamaan/vaihtamaan. Oireiliko se siis mitenkään ennen tätä?

Itse etenisin seuraavasti:
1) puoli korkillista bensaa imusarjaan ja kokeilisin hörähtääkö
2) jos ei hörähdäkään, vaihtaisin tulpat
3) jos hörähtää, katsoisin, onko kaasarin neula jumissa
4) jos olet katkojan kärjet vaihtanut, tarkistaisin kärkivälin
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Ja jos ei sittenkään niin, vaihda puola.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Jos olet käyttänyt kaasarin kannen auki, onhan osat laitettu takaisin oikein päin?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Konkka on kuulemma uusi, puolaa on kokeiltu myös, niin tuskin se..Kaasarin olen kyllä kasannut oikein päin.

Nyt olis tarkoitus kokeilla vanhoilla tulpilla ja/tai tarkastaa uusien kärkivälit. Bensaa imusarjaan en vielä kerinnyt kokeilla. Se myöskin ohjelmassa seuraavana.. Katkojan kärkien säätö jäi eilen kun valo loppui pihalta :idea: .
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itsellä oli kerran syttö hukassa ja se löytyi sillä, että alla olevassa kuvassa näkyvä pyörijä oli päin persettä. Eli, kun pyörität auton moottorin "0"-merkkiin tulee pyörijän osoittaa kuvassa näkyvien imusarjan pulteista oikean puoleista eli alempaa = jakajan perussäätö.

Siitä sitten lähdet hakemaan esim. valokynällä oikeaa sytytysennakkoa. Eli pyörität moottorin haluttuun ennakkoon ja käännät jakajaa niin, että valokynän valo syttyy. Tämä valonkynän käyttö ennakon säädössä ei ole mikään tarkka mutta saat sytytyksen aika lähelle oikeaa. Samalla saat kärkivälin oikeaksi jakajaan.

Kuva

P.S. Suosittelen PerTornixin Ignitor-kärjetöntä sytkää. Omassa on ollut syyskuusta 2001 lähtien Ignitor ja kertaakaan ei ole "kärkiväliä" tarvinnut säätää ja sytytysennakkoa on säädetty vain silloin, kun ennakkoa on muutettu. Tarkistukset on ollu nopeita, kun on vain saanu kattoa ajoituslampulla, että kohdalla on. Ainoa haittapuoli on se, että Boschin kannesta joutuu kovertamaan tavaraa pois, että alipainesäätö pelaa. Muuten tuo musta mollukka ottaa kanteen kiinni ja ei käänny mihinkään.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Lähtihän se käyntiin! Kaiken oman tumpeloinnin jälkeen.. Tarttee vaan rikastinta pysyäkseen käynnissä. Pitää vissiin käydä jossain pajalla tarkempi sytytys säädättämässä, kun ei siihen omat taidot eikä välineet riitä. Kaasuttimen alla oleva tyhmäkännin säätöruuvi vaan vuotaa bensaa, mitäs sille vois tehdä?

Milläköhän pajalla tuota olisi hyvä käyttää säätöjä saamassa? Aurauskulmat pitää myös korjata..Vantaan länsiauto on tuossa sopivan matkan päässä, vai olisko joku muu?

Ehkä se tästä :? . Tarkoitus olisi pörrätä Wanhoihin Saabeihin helatorstaina.

EDIT:

Tuolla yleisessä oli juttua Saab-huolloista. Torek-Autokin on tuossa helpon matkan päässä, taidanpa soitella sinne..
Viimeksi muokannut Tizumo, Su Huhti 17, 2005 14:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tizumo kirjoitti:Ehkä se tästä :?
Kyllä se siitä :D Oma 99 tarvii kans imua pysyäkseen kylmänä tyhjäkäynnillä. "Pienen" sytytyslaitteiden virityksen jälkeen tosin tarvii imua käyttää paljon vähemmän aikaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin